Anyukám is érteni fogja

Anyukám gázt ad!

2014.05.29.

Feri bácsi, hajdani oktatóm jó tanácsa máig elkísér: Fiacskám jól jegyezd meg: a jó vezető gázvezető, a rossz vezető fékvezető.

Országos gazdasági hatásúnak bizonyult az elmúlt két heti Anyukám cikk. A MOL eddig mind a három fogyasztáscsökkentéssel foglalkozó írásunk után 2-2 forinttal emelte a benzin árát. Keddenként és csütörtökönként jelentkezünk újabb résszel, az olajipari társaság pedig szerdán és pénteken is árat emelt. Hát, igen, a csökkenő fogyasztás melletti kiesést valahogyan kompenzálni kell.

Ritkábban kell leemelni

Ez persze csak vicc, de ha minden leírt tanácsot betartunk majd, tényleg ritkábban kell a benzinkútra járnunk. Kedden majdnem kimaxoltuk a légellenállással kapcsolatos témát, de valami azért kimaradt. A szélárnyék fogalmát nem tisztáztuk, de nyomós okunk volt rá.

Szélárnyék

Aki nézi a televízió autóverseny közvetítéseit, az ezt a bekezdést át is ugorhatja, ott ugyanis legalább 10 percenként elhangzik ez a fogalom. Akinek a szélárnyék fogalma homályos, az maradjon! Tehát a járművek, miközben haladnak, az előttük lévő légtömeget kiszorítják, vagy ha úgy jobban tetszik, eltolják. Elől kiszorít, hátul viszont „légüres teret” hagyna maga után. Könnyen belátható, hogyha előttünk már valami megtolta a levegőt, akkor azt nekünk már nem kell. Vagyis szorosan egy jármű mögött haladva a sebességből adódó légellenállásnak csak egy része hat ránk, egy nagyon kis része.

Nem veszélytelen!

Példának a kerékpározást hoznám fel. Kemény taktikázás folyik a bicikliversenyeken. Nem véletlenül tömörülnek be egymás mögé, hanem azért mert így kisebb ellenállással kell megküzdeniük. Ez az oka annak is, hogy a csapattagok megosztják egymás között az első helyen tekerő szerepét, hiszen neki van a legnehezebb dolga. Magunk is könnyen tesztelhetjük ennek a jelentőségét: ha lehúzott ablakkal haladunk tegyük ki a tenyerünket a szélbe, majd húzzúk be a visszapillantó tükör mögé. A tükör szélárnyékot ad és nem kell olyan erősen ellentartanunk!

Másik jó példa lehet a V-alakban repülő madárraj (mondjuk, ők felhajtóerőt is nyernek ezen), illetve a nyári bobpályán kísérlettel is bebizonyítottuk a múltkor, hogy mekkora hatással van a légellenállás a sebességre. Egyik kollégámmal szorosan egymás mögött indultunk el lefelé, majd a következő körben helyet cseréltünk. Mindegy hogyan álltunk rajthoz, a hátul guruló állandóan utolérte az elől lévőt: rá kisebb légellenállás hatott.

Kamionok szélárnyéka

A nagy teherautók szélárnyéka a legnagyobb, vagyis, ezek takarják el előttünk a legnagyobb légtömeget. Követésük mégsem ajánlott, mert a szélárnyék kihasználásához már olyan csekély követési távolságot kellene tartani, ami balesetveszélyes! Vállalkozó kedvű olvasóknak, egy kis teszt azért belefér: A kamion utolérése előtt engedjük el a gázt. Azt fogjuk tapasztalni, hogy a motorfék hatására a kocsink valamilyen mértékben lassulni kezd. Ahogy közeledünk a teherautóhoz érezni fogjuk, hogy ez a lassulás egyre kisebb, mintha a teherautó be akarna húzni, szippantani maga alá. Na, ebből ennyi elég is, fékezzünk és tartsunk megfelelő követési távolságot!

A legdrágább manőver a fékezés

Ahogyan bevezetőmben idéztem a gépjármű vezető oktatóm szavait, a jó vezető gázvezető. Persze lényeges eleme a biztonságnak, hogy meg kell tudni állni, de az indokolatlan fékezés a gazdaságos vezetés halála! Gondoljuk át!

Gyorsítanunk mindenképpen szükséges, de egyáltalán nem mindegy, hogy a jármű hatalmas tömegét hányszor hozzuk mozgásba. A megszerzett mozgási energiára nagyon kell vigyázni. Aki az utolsó pillanatig gyorsít, vagy tartja korábbi sebességét mondjuk egy autópálya kihajtó, vagy piros lámpa előtt, aztán a fékkel megfogja az autót, az éppen annyi energiát dobott ki az ablakon, amennyi idővel tovább nyomta a gázt a kelleténél. Milyen jó lett volna ha 130-al lehet kihajtani a pályáról, vagy zöldre vált a lámpa: nem veszett volna kárba a mozgási energia.

A légellenállást követően a gyorsítási, vagy másképpen emelkedési ellenállás viszi el a legtöbb energiát. Minél kevesebb gyorsítás, annál kisebb fogyasztás.

Proaktivitás

A proaktivitás egy divatos szó az előrelátó cselekvésre, amire minden hypermiler-nek szüksége van. Útközben ugyanis minél előbb észlelünk egy akadályt, vagy jelzést, annál jobban tudjuk beosztani az éppen meglévő sebességünket. Ha látom, hogy 100-200 méterre tilos jelzés vonatkozik rám, akkor már felesleges gyorsítanom. Egyenletes sebességgel közelítem meg a jelzést, és ha még mindig nem vált, akkor motorfék üzemben lassítom a járművemet, végül az utolsó szakaszon már csak egy kicsit kell fékezni.

Motorfék???

Igen! Ha sebességváltó nem üresben van, és a kuplungpedál sincsen kinyomva, gázt pedig nem adunk, az általában szokásos irány megfordul, és a kerek hajtják a motort. A korszerű járművek számítógépe érzékeli ezt az állapotot és nullára csökkenti az üzemanyag mennyiséget. Tehát amíg motorfékkel lassítunk, addig kocsi nem fogyaszt egy csepp benzint sem. Ezzel sokan nincsenek tisztában és minden egyes lassítást, kuplung-fék kombinációval hajtanak végre. Ez nem csak azért hátrányos, mert a motor alapjáratának fenntartásához üzemanyagra van szükség, hanem azért is mert a szétkapcsolt erőátviteli rendszer miatt a jármű némiképp veszít a stabilitásából.

Vissza kettő padlógáz motorfék

Ha nem lassul eléggé

Ha leszálltunk a gázpedálról, de a kocsi nem elegendő mértékben lassul, akkor váltsunk vissza egy-két fokozatot. Minél magasabb fordulatra pörgeti a kerék az motort, a fékező hatás annál nagyobb.

Sok-sok gyakorlást igényel mire kellő távolságból tudjuk megkezdeni a motorfékes lassulást. Igyekezzünk a megfelelő sebességi fokozatot megfelelő időben kapcsolni, kitartás, sikerülni fog!

Megindulunk a lejtőn

Az autósiskolákban is unalomig ismétlik, hogy hegyről lefelé motorfékkel kell jönni. A fogyasztásra gyakorolt igen jótékony hatását már megbeszéltük, de számba kell venni, hogy fékek sem tudnak korlátlanul működni. Az egyre melegedő féktárcsák és betétek között egyre kisebb lesz a tapadás, extrém esetben ez meg is tud szűnni. Ugye nem kell ecsetelnem, hogy egy lejtőn közlekedő autóval mi történhet fék nélkül?

Kedden további EcoDriving tanácsokkal érkezünk, addig tessék gyakorolni a motorfékkel való lassítást!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....