asszisztens rendszerek

Asszisztens rendszerek – A tolatóradar

2024.12.03.

Sokáig sokakat idegesített, ma már szinte alap.

Jó pár hete, hogy útjára indítottuk autónk asszisztens rendszereivel foglalkozó cikksorozatunkat. Az ABS, ASR, ESP és BAS rendszerek után ma egy nem a fékrendszerrel összefüggő berendezésről lesz szó, hanem olyasvalamiről, ami megjelenése óta vélhetően jelentősen csökkentette a parkolási sérülések számát, ez pedig nem más, mint a tolatóradar.

Van ám rendes neve is

Ha hivatalos nevén kell hivatkozni a tolatóradarra, akkor az ultrahangos parkolássegítő rendszer kifejezést szoktam használni. És itt azonnal meg is érkeznénk a „hogyan működik” részhez, de előtte nézzük át inkább, hogy mit tud, mire való ez a rendszer!

A tolatóradar neve sok mindent elárul. Ez a berendezés, ha nem is radarokkal, de ultrahangos elven működő érzékelőkkel annyit tud, hogy ha közeledik valamihez az autó, akkor hang és akár vizuális jelzéseket ad a gépjárművezetőnek. Így anélkül is tudhatja a sofőr meddig haladhat ütközés nélkül, hogy konkrétan látná az autó végét, vagy magát az akadályt. Szuper.

Hogyan működik

Nem annyira bonyolult, mint amennyire érdekes a tolatóradar működése. A jármű hátsó (és most már legtöbbször az első) vészhárítójába beszerelnek néhány szenzort, ezek jeleit pedig egy vezérlőegység kapja meg.

A szenzorok egy adó és egy vevőegységet is tartalmaznak. Amikor aktív a rendszer, akkor a szenzorok folyamatosan bocsátják ki az ultrahang hullámokat. A hullám elindul, majd nekiütközik egy tárgynak, amiről visszaverődik. A visszaérkező hanghullámokat felfogja a szenzor. A sugárzás és a fogadás között eltelt időt méri a vezérlőegység, és mivel a hang sebessége ismert, ebből kiszámolja az akadály távolságát.

A parkolássegítő rendszerek érzékelői ultrahang kibocsátás és érzékelés elvén működnek, pont, mint a denevérek. Maga a szenzor két fő egységből áll, adóból és vevőből és az egészet természetesen egy integrált áramkör vezérli. Mind az adó, mind a vevő egy piezoelektromos anyagot tartalmazó egység. A piezo kristály általában közönséges kvarc, vagyis szilícium-dioxid (SiO2), amelyben az összenyomó erő hatására (amelyet egy gyenge hanghullám is képes előidézni) elektromosság képződik. Szerencsére fordítva is működik, ha a kristályanyag két szélén lévő fémlapra kapcsolunk áramot, akkor rezgések keletkeznek az anyagban, amelyek ultrahangot generálnak. Ebből az egységből van tehát szenzoronként kettő: az egyik adóként, a másik vevőként működik.

Felvetődik a kérdés, hogy miért pont ultrahangokkal dolgozunk. Nos, ez a frekvencia tartomány az emberi fül számára már nem érzékelhető, tehát nem zavaró. Hullámhosszuk elég rövid, hogy részletes információhoz jussunk a közeli tárgyakról. Az ultrahang jól terjed a levegőben, főképp abban a tartományban biztos a célba érése (és visszaérkezése), amiben erre a feladatra kell. Az ultrahang hullámok jól irányíthatók, a kúp alakú sugárral, eső vagy hó esetén is működőképes marad a rendszer. Végül pedig ott van a költséghatékonyság kérdése: ezeket a szenzorokat olcsó gyártani.

Hogyan segít, hogyan jelez?

Az ultrahangos parkolássegítő rendszerek már a 90-es évek közepétől elérhetők voltak bizonyos autókban. Azért kapta a tolatóradar nevet a garázsnyelvben, mert kezdetben csak a tolatást segítette, szenzorokat csak hátra építettek be.

Ez a Skoda Rapid lehozza 3 érzékelővel...

Tömeges elterjedéséhez majdnem egy évtized kellett. Mára nincs olyan modell, amibe ne lenne rendelhető ez a rendszer és a legtöbb esetben nem csak hátul, hanem elöl is működik. Persze a kiakakításban jelentős különbségek vannak. Míg egy alsókategóriás modell vészhárítójában megoldják 3 db szenzorral, addig egy felső-középkategóriás autó egyetlen vészhárítója ennek duplájával dolgozik. Igaz ezzel csak a sorozatunk további részeiben foglalkozunk, de az oldalirányban is dolgozó szenzorokkal ellátott autókban parkolóasszisztens rendszerek is működhetnek már.

A rendszer nagyjából hasonlóképpen van kalibrálva minden autóban. Nagyjából 70-80 cm-es távolság felett nem kap jelzést az autó vezetője, azon kívül, hogy mondjuk hátramenetbe kapcsoláskor egy rövid hangjelzést ad a rendszer arról, hogy aktiválódott.

Ezt követően minél közelebb érünk a tárgyhoz annál gyorsabban fog csipogni a fülünkbe, míg végül nagyból 20 cm alatt már folyamatos sípolással jelzi, hogy nem tanácsos tovább mennünk.

"Radarkép" egy Mercedes-Benz S-osztályban (W223)

A tolatóradarok működését viszonylag gyorsan kiegészítették vizuális rendszerekkel is. Kezdetben ez leginkább egy LED-sort jelentett, ami a biztonságos távolságot még zölden, a kritikusat pedig pirosan jelezte.

Később, amikor megjelentek a grafikus kijelzők, akkor stilizált járműrajz jelent meg szintén stilizált radarhullámokkal, amiket a távolságnak megfelelően színezett ki az elektronika.

Ez még mindig a történelem, mert ma már nem csak jelezni képes a rendszer, de akár meg is állítja az autót, hogy ne ütközzünk neki semminek. De, ahogy említettem, ezek a rendszerek már egy másik cikk témáját képzik.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.03.23
A japán miniautó az átalakítás után úgy néz ki, mint a folyton-folyvást rosszban sántikáló Zündapp....
2025.03.23
Mindenki ismeri a 2CV-t, vagy, ahogy a legtöbben hivatkozunk rá, a Kacsát. Ezt szeretné....
2025.03.22
A rengeteg sár és eső szinte vezethetetlenné tette a pályákat, de a toyotás Elfyn Evans így is őrzi....
2025.03.22
Egy Scout jéggel? Jöhet! De milyen koktélt is kever a német konszern az amerikaiaknak? ..
2025.03.22
Még csak két éve van piacon a francia egyterű hatodik nemzedéke, de máris frissítésen esett át. ..
2025.03.22
A technikai részletekbe még nem avatják be a közönséget, de már biztos, hogy egy új, villanyosított....
2025.03.22
Autópálya-tempóval száguldott a CLS a település belterületén. ..
2025.03.22
A második legerősebb BMW valójában a legjobb erős BMW. Persze ott az M2, az M3, az M4 és az M3....
2025.03.22
A kínai gyártó termékeiből több mint 1500 megvásárlásához kértek eddig állami hozzájárulást az e-....
2025.03.22
A beruházás első ütemeként pénteken átadott új épületszárny több mint négymilliárd forintból....