XPeng

Az 5 legmenőbb dolog, amit a 2024-es CES-en mutattak be

2024.01.22.

Újra feltalált kormánykerék és akciófilmbe illő autó, aminek a hátulja repülni is képes. Ez történt a 2024-es Consumer Electronics Show-n.

Az elmúlt egy hónapban a CES-től volt hangos a sajtó, ugyanis a Las Vegasban rendezett Consumer Electronics Show az egyik, ha nem a legnagyobb technológiai kiállítás, ahol gyártók ezrei vesznek részt minden évben és mutatják be őrült ötleteiket és koncepcióikat. Az autóipar is komolyan meg szokott jelenni, autós képernyőktől a kocsis kiegészítőkön és kényelmi rendszereken át egészen a komplett koncepcióautókig, mai kifejezéssel élve minden is szokott lenni és ez a 2024-es kiállításon sme volt másképp.

Bár autóipari szempontból talán nem volt annyira színes a kiállítás, mint a korábbi években, a három amerikai nagy gyártó, a Ford Motor Company, a General Motors és a Chrysler-Fiat anyacége, a Stellantis sem jelent meg és a többi gyártó sem mutatott be annyi mindent, mint szoktak. De persze így is volt érdekesség szép számmal, ezért következzen az öt leglenyűgözőbb, legmenőbb és legérdekesebb autós technológiai újítás, amit a 2024-es CES-en mutattak be.

5. Valeo és Zeekr fényjátéka

Ez nem egy filmcím, bár akár az is lehetne, a fenn szereplő két cég az autóiparban ismert, a Valeo egy francia autóalkatrészeket gyártó cég, a Zeekr pedig a kínai Geely vállalat pedig a Volvo, a Lotus vagy a Polestar mellett a cég egyik almárkája és kifejezetten luxus minőségű elektromos autók gyártására szakosodott. Négy modelljük van jelenleg, a Zeekr 001, 007, 009 és az X.

Ez a két cég állt össze a 2024-es CES-en, hogy bemutasson egy teljesen személyre szabott fényparádét, a 007-es modell segítségével. Az autó elejébe Valeo Thinbilite 15 milliméteres fényszórókat és két digitális panelt szereltek, utóbbi 1700-nál is több LED-ből áll, ezután pedig bemutatták, mire is képes ennyi fény. Az erősség mellett a 007-es szedánon azt is állítani lehet, melyik LED-ek világítsanak és melyek ne, ezzel különböző alakzatokban világított az autó fényszórója.

A 007-es modell Valeo fényekkel. (Forrás: Valeo)

4. A Bosch automata robottöltője

A Bosch mindig is ismert volt megbízhatóságáról és arról, hogy igyekszik újítani. Ha szerszám, ha munkagép, ha háztartási eszköz, a legtöbbször ők bizonyultak a jó megoldásnak. Az idei CES-en az elektromos autótöltéssel kísérleteztek, nem is akárhogyan. A cég az autók töltése mellett az éttermek, vagy hotelek előtti parkoltatási szolgáltatást is meg akarja oldani, mindkét problémát robotokkal. A Volkswagen Cariad nevű szoftverjét használta a cég, hogy kifejlesszen egy olyan programot, amely az autót egy üres parkolóhelyre irányítja, ahol egy robotkar érzékeli, hol van a kocsi töltőnyílása, kinyitja és beteszi a töltőfejet.

Amint az autó feltöltődött, a robot kiveszi a töltőt és mindent szépen bezár, majd a szoftver visszairányítja az autót egy, a parkolóban lévő sima helyre, hogy a következő autó is töltőhelyet kapjon. Amint pedig az autó tulajdonosa visszatér, az autót visszairányítja hozzá.

3. A VinFast új modellje

Az autóiparban egyre inkább törnek elő az ázsiai gyártók és a vietnámi VinFast nevében is igyekszik jelezni, hogy gyorsan akarja elérni sikereit. Éppen emiatt be is mutatta új modelljét, sőt, egyből többet is. A gyártó nem titkoltan az amerikai piacot célozta VF Wild nevű modelljével, mivel ez egy teljesen elektromos, kompakt pickup, a szegmens, ami az elmúlt években kezdett újraéledni a tengerentúlon olyan modellekkel, mint a Ford Maverick vagy a Hyundai Santa Cruz.

Persze a bemutatott modell egyelőre csak koncepció, de ígéretesen néz ki. A dizájn és a mérnöki munka a Gomotiv Australia nevű cég érdeme, az összeszerelés pedig az olasz Torino Designnál történt. A VinFast úgy nyilatkozott a modell kinézetéről, hogy egy "szuperhős szélben lebegő köpenye ihlette". Azonban a modell technológiai újításai voltak igazán lenyűgözőek: a hátsó üléseket és a platót rengeteg féle módon lehet variálni és állítani. Egyetlen gombnyomással előredőlnek az ülések, a hátsó ablak lecsúszik, a hátfal pedig szétnyílik, egy rakodóterületté téve a kabin hátsó részét és a platót.

A gyártó azt ígérte, 2026-ra akarják tömegesen gyártani a modellt. A pickup mellett VF3 nevű kompakt SUV-jüket is bemutatták a 2024-es CES-en.

2. A Yanfeng eltűnő kormánykereke

A kínaiak is komolyan fejlesztenek az autóiparban, sőt, mi van, ha azt mondom, a Yanfeng újra feltalálta a kormánykereket? A jármű belsőkkel foglalkozó tech cég bemutatta EVI, azaz Electric Vehicle Interior (Elektromos Jármű Belső) nevű elképzelését, amely szerintük a jövő autójának beltere lehetne. Ennek része az a kormánykerék, amely egyszerre érintőképernyőként és virtuális billentyűzetként is képes funkcionálni.

Egyetlen érintés a képernyőn és az autó máris automata vezetésre van állítva, ekkor a képernyő billentyűzetté válik, hogy a sofőr - aki immár utas - gyorsan átnyálazhassa az emailjeit. Még egy gombnyomással filmet is lehet nézni, ekkor a kormánykerék lassan oldalra csúszik, helyére pedig egy széles képernyő kerül. Bár ez mind nagyon jól hangzik, a Yanfeng is hozzátette, hogy évekre vannak attól, hogy ezt a valóságban is meg tudják csinálni, de addig is, videón jól néz ki.

1. Xpeng autó-repülő kombinációja

Jöjjön valami, ami már most valóság és amit talán a filmekből igen jól ismerünk. Megvan az a rész az akciófilmben, amikor a kém egy komoly üldözéses jelenet során rájön, hogy az autója vagy képtelen tartani a tempót, vagy éppen elfogy az aszfalt a kereke alól, ezért új járműre van szükség, tegyük fel, valamire, ami képes repülni. Egy-két gombnyomás és az autó szétnyílik, csupán a vezető marad meg egy kapszulában, amelynek oldalából szárnyak emelkednek ki és kész is a repülő. Na, a Xpeng valami hasonlót tervezett Ground Module nevű autójához.

A Xpeng Csoport egyik részlege, a Xpeng Aeroht a repüléssel foglalkozik és az autós csoporttal karöltve fejlesztették a Ground Module-t és az Air Module-t. Előbbi egy, a Tesla Cybertruckjára hajazó, hatkerekű SUV, amelynek a hátuljában helyet az Air Module, ami egy kicsi, egyszemélyes helikopter. Bár vezetés közben nem lehet egyikből a másikba átszállni, az Air Module ki tud válni a Groundból és repülni is képes.

Tan Wang, az Aeroht részleg társalapítója és vezető tervezője szerint több száz rendelést adtak le a modellre már most és a tervek szerint Kínába már idén, az utolsó negyedben szállítani is akarják az elkészült járműveket. Azt is hozzátette, hogy az Air Module vezetéséhez helikopterpilóta-engedélyre van szükség, de a gép képes önvezetésre is. Wang azt is elmondta, hogy a név még nem végleges, a járműnek szeretnének egy saját nevet, mert a Ground és Air Module nem hangzik olyan jól. De a legfontosabb, hogy az európai és amerikai piacokat is meg akarják célozni, erre viszont még nincsenek pontos terveik.

Nyitókép forrása: Xpeng

Forrás: 
Automotive News Europe

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.07.19
A járatok törlése megterheli az ausztriai utazókat. Csak az elmúlt 6 napban 1129 késés és közel 100....
2024.07.18
Csehországban az idei első fél évben 774 310 személyautót gyártottak, ami éves szinten 4,9....
2024.07.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.07.18
Várhatóan izgalmasan alakul majd a hétvégi 39. Forma-1-es Magyar Nagydíj vasárnapi futama, melynek....
2024.07.18
A gyorshajtási bírságok is elkerülhetőek lesznek az új eszközzel. ..
2024.07.18
Nőtt a forgalomba helyezett új autók száma júniusban az egy évvel korábbihoz képest az Európai....
2024.07.18
Látványosan frissült a Cupra Formentor és a Cupra Leon/Leon Sportstourer duó. A plug-in hibrid....
2024.07.18
Az őzek kezdődő párzása miatt óvatosságra, figyelmesebb közlekedésre hívja fel a figyelmet a....
2024.07.18
Ahogy február óta töretlenül, úgy júniusban is a kontinens élmezőnyébe tartozott a magyarországi....
2024.07.18
Megadta a módját a Goodwoodi Sebességfesztiválon való részvételének a Toyota. A márka....