sportautó

Az ékautók aranykora

2023.05.11.

Valahol a 70-es években indult, majd a 80-as évekre virágzott ki igazán a hasábformák térnyerése az autóiparban. Olyannyira, hogy már nem csak sportautók kaptak ilyen éles formákat.

Volvo 480

Hanem olyan autók is, mint gyermekkorom kedvence, a Volvo 480-as. Mai szemmel elképesztő, hogy a konzervatív, akkor még teljes mértékben svéd gyár képes volt egy lapos, hegyes orrú, ráadásul bukólámpás autóval előállni. A robosztus biztonságérzet és a sportos formák együtt azt eredményezték, hogy kiskoromban megőrültem érte, ahogy későbbi utódjára, a C30-ra is vágytam sokáig. Ezt teszi a forma, ami a korszakot.

Subaru XT

A szögletes korszak legékesebb példája viszont mindenképp a Subaru XT. Cápaorr, teli dísztárcsák, retro, synthwave, cyberpunk. Imádom minden részletét! Sokat köszönhet az XT-nek a Subaru, hiszen ez a modell tette fel őket újra a térképre, és bár annyiba került, mint egy Porsche 924S akkoriban, ennek meg is volt az oka. Például alapáron adott állandó összkerékhajtást és turbós, 1,8 literes boxermotort, amivel 9,5 másodperc alatt volt 100-on. Valószínűleg azóta sem találtak fel finomabb ajtókilincset, az ablaktörlő lapát (mert, hogy egy volt belőle) pedig a motorháztető mögött pihent kikapcsolt állapotban, hogy jobb legyen a légellenállása. Abban a korban 0,29-es tényezőt elérni nem volt kis feladat, de az ékforma megtette a dolgát.

Pontiac Fiero

Persze a hasábforma az USA-t is meghódította. Elég csak a Pontiac Fierora gondolni, ami tulajdonképpen egy guruló koporsó volt. Nem voltak restek egy 2,5 literes V6-ost pakolni az apró test közepébe, majd később jött a 2,8 literes változat is, 138 lóerővel. Ami nem hangzik soknak, de egy ilyen kis testben ördögi gyorsan felkapta a tempót. Kiskorom egyik legintenzívebb élménye kötődik hozzá – valahol ott szerettem végleg bele az öncélú sportkupékba.

Aston Martin Lagonda

Persze a nagyobb luxusmodelleket sem kerülte el a korszellem. Az ékforma legkompromisszummentesebb leképződése mindenképp az Aston Martin Lagonda. Ami nem más, mint egy 5282 mm hosszú hasáb. Orrában egy 5,3 literes V8-cal, belsejében pedig nem kevésbé korhű formavilággal, és elképesztő gombtengerrel. Azonban kicsit túl sokat vállaltak a britek a rengeteg elektronikával, ráadásul a gyártással is akadtak problémák, később pedig a megbízhatóság sem volt az igazi, ezért nem volt hosszú életű a típus.

Fiat X1/9

Egy megtestesült ékforma a Fiat X1/9, ami bukólámpákkal gondoskodott róla, hogy egyetlen apró alkatrész se szóljon bele a tökéletesen hegyes orrba. Letisztult, egyenes vonalai igazi olaszformavilágot kölcsönöznek neki, és az önfeledt szabadság jegyében még kipattinthatós targatetőt is kapott. Inkább volt fürge, mint gyors, de akkoriban még tudták, hogy nem a végtelen lóerő és végsebesség okoz őszinte vezetési élményt. Nem csak Európában, de az USA-ban is megtalálta a maga közönségét, ezért 17 éves gyártási periódusa alatt több mint 180 000 darab kelt el belőle, ami egy ilyen rétegmodelltől egyáltalán nem rossz teljesítmény.

Ferrari 365GT4

Kicsit erősebb vizekre evezve nem lehet elmenni a Ferrari megannyi ékalakú sportautója mellett sem. Azonban ehhez a listához direkt nem az elcsépelt Testarossát vagy 308-ast választjuk, hanem a 365GT4-et, ami egy hagyományosabb, szedánosabb formán tudta érvényesíteni a korszellemet. Pininfarina 1972-es formavilága olyan időtálló volt, hogy egészen a 90-es évekig meghatározta a Ferrari dizájnnyelvét a 365-ös ékalakja. Persze a későbbi autók nagy többsége már inkább volt öncélú, mint praktikus. A 365-öst még négy személynek szánták, ezért is lett ilyen a forma.

Lamborghini Countach

A végére maradt a lényeg, az ékforma leghíresebb megtestesítője, a korszak sztárja, a Lamborghini Countach. Marcello Gandini lenyűgöző formaterve, ami nem csak korszakát, de a retro hullámot is uralta. Ha a Miura volt a szupersportautók ősatyja, akkor a Countach volt a szépfiúja, amelyik nem jó volt, hanem végtelenül menő. Ahogy akkoriban mondták: akkor is gyorsnak tűnik, amikor egy helyben áll. Ha pedig kinyíltak felfelé ajtói, akkor valószínűleg mindenki elsírta magát az örömtől. És valóban gyors volt, nagy tempónál pedig sokkal stabilabb, mint elődje. Noha számtalan alváltozata készült később, az alapforma örökké megmaradt. Az emlékezetünkben is.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.07.25
„Háromdimenziós emberszimuláció”: a BMW Group regensburgi gyára már évekkel a NEUE KLASSE....
2024.07.25
Megszoktuk, hogy az autók, motorok rendre feszegetik a sebességi határokat. Az extrém....
2024.07.25
Szintet léptek a Toyota autonóm mobilitási fejlesztései: a vállalat technológiai kutatási....
2024.07.25
Belgiumban az autósok évente 40 órát és 51 percet töltenek forgalmi dugókban, ami azt jelenti, hogy....
2024.07.25
Baleset miatt lezárták a 47-es utat a 180-as kilométernél, a Csongrád-Csanád vármegyei Székkutas....
2024.07.25
Arról híres a Lanzante cég, hogy régi Forma-1-es motorokat raknak ikonikus sportautókba, majd....
2024.07.24
- Két ember meghalt egy vasúti átjáróban történt balesetben Szentes közelében szerda este - közölte....
2024.07.24
Az olimpia évében Párizs helyett Nizzában volt a Tour de France befutója. ..
2024.07.24
A használtautó vásárlás pszichológiája ..
2024.07.24
- Legördült a zalaegerszegi gyártósorról a Magyar Honvédség első magyarországi gyártású Lynx KF-41....