járműtörténelem

Az első Ford kereskedés Magyarországon - A Hahn Arthur és Társai cég

2017.07.22.

„A [Hahn Arthur és Társai] cég három tagja, Hahn Artur (1878-1955), Neufeld Jenő és Frey Ede az 1900-as évek elején az Első Magyar Gazdasági Gépgyár alkalmazásában állott. 1906-ban történt, hogy a vezérigazgató egy Amerikából jött levelet fordíttatott le Frey Edével, amelyben a Case gyár exportigazgatója megköszönte a budapesti látogatása alkalmával élvezett fogadtatást és udvariasságból beküldte a gyár magánjáró gőzekéiről szóló részletes katalógust. 

A vezérigazgatót a dolog tovább nem érdekelte. Annál inkább aoznban a három jó barátot. Levelezés indult, amelynek 1908-ban képviseleti szerződés lett az eredménye. Az eredtileg mezőgazdasági géppel induó cég 1909-ben a Ford autók képviseletének átvételével lépett az autószakmába” - így emlékezett vissza Illés István, az Autó című szaklap egykori szerkesztője 1959-ben A hazai automobilizmus története és múzeumi dokumentáció című gépiratban a vállalkozás születésére.

A cég Hahnék Üllői úti lakásában rendezte be a „képviseletet”, majd Kelenföldön, a Csóka utcában megvásároltak egy telket. Az itt berendezett műhely fél évszázadon át javította a Ford különféle termékeit!

1927: A Kossuth Lajos utcai üzlet homlokzata. Forrás: Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár

Hahnék hatalmas reklámpkampányba kezdtek a Ford termékek népszerűsítése érdekében. Az autós újságok címlapjait bérelték ki, hogy a „vanádiumacél-automobil” előnyeit hirdessék: „Olcsóbb, mint a lótartás... Könnyű súly... Egyszerű kezelés”.

A teljes képhez hozzátartozik, hogy a cég életében kezdetben az autók valójában mellékszereplők voltak. A fő hangsúly mezőgazdasági gépeken volt, a Case mellett a német Heinrich Lanz külfönféle termékei, továbbá tejgazdasági eszközök és sajtgyári berendezések szerepeltek a kínálatban. 1913-1914. között Géperővel címmel vállalati újságot publikáltak, amelyből néhány szám jelent meg.

A Kossuth Lajos utcai üzlet belsőtere. Forrás: Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár

Sajnos ebből a korszakból egyelőre nem került elő részletes statisztika. Az első adatok 1920-ból származnak: a világháború pusztítása után Magyarország területén 5070 személy- és 731 teherautót regisztráltak, ebből összesen 218 volt Ford gyártmányú! Valószínű, hogy ezek tekintélyes része valójában roncs állapotú volt, hiszen 1923-ra 147 darabra csökkent a hazai Ford állomány.

Innen viszont ugrásszerű növekedésnek indult a márka: 1927. év elejére az országban 622 személy-, 459 teher- és 113 egyéb rendeltetésű Ford márkajelzésű automobil közlekedett.

A Csóka utcai központ az 1920-as években. Az államosítás után ezen a telepen építették fel a Járműfejlesztési Intézetet központját, amely ma JÁFI-AUTÓKUT néven működik

A Ford képviseleti tevékenységében továbbra is Hahn Arthuréké volt a főszerep, de Budapesten és vidéken is több cég kezdett foglalkozni a márkával. A Hahn-féle vállalkozás súlyát növelte, hogy az egyik cégtulajdonos, Frey Edre a Magyar Automobilkereskedők Országos Egyesületének lett az alelnöke. Szakértelmüket a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara is igénybe vette peres ügyek esetén. Üzletmenetük fejlődéséből logikusan következett egy belvárosi bemutatóterem megnyitása. A választás a Késmárky-Illés bérházra esett, ahol 1925-1927 között a Kiszel-féle étterem működött. A belsőteret az autók két szinten történő elhelyezése miatt átépítették. A beköltözésre 1927. szeptember 1-én került sor: „Minden budapesti ember ismeri ezt a ragyogóan szép helyiséget, amelynek másfél emeletes márvány portálja valóban egyik legszebb dísze a Kossuth Lajos uccának. Hahnék még szebbé akarják varázsolni ezt a helyiséget, és igen célszerűen rendezik be. A Ford-féle személy- és teherautókat, szántógépeket és az ipari célokra szolgáló tehervontatású Fordson traktorokat a földszinten lévő mintateremben fogják beraktározni, és ugyanitten lesz az alkatrészüzlet is, míg az irodahelyiségekül a félemeleti helyiségek fognak szolgálni”

A Csóka utcai telep az első világháború idején.

Mivel a Ford egyre jövedelemezőbb üzletnek bizonyult, ráadásul a Fordson traktor iránt nagy volt az érdeklődés, a további mezőgazdasági gyártmányok eltűntek a portfolióból. Helyükre az amerikai Frigidaire cég hűtőszekrényei léptek! Ezen kívül a Goodyear gumiabroncsok képviseletére létrehoztak egy külön vállalatot.

A belvárosi bemutatóterem mellett szintén 1927-ben Székesfehérvárott, a Magyar Király Szállodában nyitottak fióküzletet, amelynek vezetésével Székely István gépészmérnököt, a Fehér Miklós mezőgazdasági gépgyár egykori főnökét bízták meg.

És még mindig 1927-nél maradva: augusztus végén Hahn Arthur házasságot kötött Karsai Valériával!

A Hahn Arthur cég a gazdasági válságot is átvészelte. 1932-ben bezárták a fehérvári üzletet, míg Budapesten a Kossuth utcából az Andrássy út 10 alá helyezték át bemutatótermüket.

1932-ben bezárták a fehérvári üzletet

1938-ban a Ford közvetlen vezérképviseletet létesített, amely lecsökkentette a Hahn Arthur&Tsai cég szerepét. Ettől kezdve leginkább általános autójavító vállalatként funkcionáltak. A második világháború után egészen az 1950-ben bekövetkezett államosításig folytatták tevékenységüket.

Az ekkor 72 éves Hahn Arthurt és feleségét Jászkisérre telepítették ki. Hahn Arthurné 1954-ben, férje 1955-ben hunyt el.

A cikk a Magyarok Ford-országban Ford Magyarországon című kiadvány anyagainak felhasználásával készült.

Négyesi Pál

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....