közlekedésbiztonság

Az Európai Parlament támogatja a 2030-as közúti biztonsági célkitűzéseket

2021.11.24.

Az Európai Parlament elsöprő többséggel szavazta meg az az EU következő tíz évre szóló közúti biztonsági stratégiáját.

A parlament jelentése illeszkedik az Európai Bizottság 2019 júniusában közzétett tízéves közúti biztonsági tervéhez, valamint a tavaly decemberben bejelentett jogalkotási intézkedéscsomag tervezethez. A képviselők jóváhagyták az átfogó uniós stratégiát, amelynek fő célkitűzése a súlyos sérülések és halálesetek 50%-os csökkentése 2030 -ig, valamint a zéró vízió és a „biztonságos rendszer” megközelítése.

Az EP támogatja a közúti közlekedésbiztonság kulcsfontosságú teljesítménymutatóinak (KPI-k) felállítását is, mely szerint 2023-ig meg kell határozni az eredménycélokat. A parlamentnek a jelentéssel kapcsolatos munkáját Elena Kountoura görög EP-képviselő, volt idegenforgalmi miniszter koordinálta. A vita bevezetőjében azt mondta: „Vészhelyzettel állunk szemben, amely azonnali cselekvést igényel.”

Értelmes szakmai felszólalás az Európai Parlamentben (etsc.eu)

A közlekedési biztos Adina Valean nevében felszólaló Helena Dalli utalt a vezetői engedélyek és a közlekedési szabálysértések határokon átnyúló végrehajtására vonatkozó uniós jogszabályok felülvizsgálatának előkészítésére irányuló folyamatban lévő munkára. Dalli asszony elmondta, hogy a Bizottság „alaposan megvizsgálja” a sebességgel és az ittas vezetéssel kapcsolatos kérdéseket is, és elgondolkozik az ezekre vonatkozó uniós ajánlásokon. Azt mondta: „az Európai Bizottság tudomásul veszi az Európai Parlament álláspontját a sebességgel kapcsolatban”, és hogy „az Európai Bizottság értékeli azoknak a városoknak a közlekedésbiztonságát, amelyek 30 km/órás maximális sebességkorlátozást határoztak meg a lakóövezetekben”.

A biztos utalt arra is, hogy új uniós közlekedésbiztonsági ügynökséget kell létrehozni, és egy uniós cselekvési évre kell számítani a közlekedésbiztonság kérdésében. A Bizottság „felismerte mindkettő potenciális előnyeit, de figyelembe kellett vennie a költségeket” - jegyezte meg.

Ellen Townsend, az ETSC (Európai Közlekedésbiztonsági Tanács) politikai igazgatója elmondta: „Az európai parlamenti képviselők jelentése tükrözi az uniós polgárok közlekedésbiztonsággal kapcsolatos számos aggodalmát, különösen a városi területekre vonatkozóan, ahol a nem megfelelő sebesség és infrastruktúra olyan mértékű probléma a pandémiás időszak hatására felerősödő problémát jelentenek. A közúti közlekedésbiztonság javítását célzó intézkedések a kidolgozandó városi mobilitási csomag központi részét kell képezzék. Az elmúlt néhány évben bátor intézkedéseket láttunk a járművek biztonságával kapcsolatban. Azt akarjuk, hogy az Európai Bizottság lépjen fel és eszközöljön további intézkedéseket. A sebességgel és az ittas vezetéssel kapcsolatos szabályozásokat kellene aktualizálni, és ugyancsak oda kell figyelni a kábítószer hatása alatt történő vezetés és a figyelemelterelés elleni fellépésre is. A hosszabb távú projekteknek, mint például egy új közlekedésbiztonsági ügynökség felállításának fel kellene gyorsulnia, ha 2030 előtt látható eredményt akarunk felmutatni.”

Mit tartalmaz az Európai Parlament közlekedésbiztonsági jelentése?

Infrastruktúra

A jelentés szerint az infrastrukturális kiadásoknál a legnagyobb lehetséges biztonsági előnyökkel járó projekteket kell előnyben részesíteni, tekintettel a transzeurópai közlekedési hálózatok (TEN-T) fejlesztésére vonatkozó uniós keretrendszer közelgő felülvizsgálatára. A képviselők azt is szeretnék, hogy az Európai Bizottság segítsen biztosítani a COVID-19 járvány idején kiépített kerékpáros infrastruktúra állandósulását, és dolgozzon ki minőségi követelményeket a gyalogos és kerékpáros infrastruktúrára, valamint közös uniós tanterveket a közúti infrastruktúra-ellenőrök és -felügyelők számára, beleértve a veszélyeztetett úthasználók igényeit.

Automatizálás

A parlament felszólítja az Európai Bizottságot, hogy javasoljon új, harmonizált szabályozási keretet az önvezető gépkocsikra a biztonságos működés elősegítése érdekében, különös tekintettel a hagyományos járművekkel és a veszélyeztetett úthasználókkal való együttműködésre. A képviselők azt is szeretnék, hogy a bizottság értékelje a meglévő vezetéstámogató rendszereket, a járművezetők túlzott bizalma és figyelemelterelése miatt.

Ital és kábítószer  hatása alatti járművezetés

A képviselők szerint a jelenlegi, a véralkohol-koncentrációra (BAC) vonatkozó, járművezetőkre vonatkozó ajánlást frissíteni kell, hogy jobban tükrözze a zéró tolerancia megközelítését, és ugyanezt kell alkalmazni a kábítószer-vezetési szabályokra is.

Gyorshajtás

A parlament szerint az Európai Bizottságnak javasolnia kell egy sor ajánlott sebességkorlátozást, amely arra ösztönzi a tagállamokat, hogy a legbiztonságosabb korlátozásokat alkalmazzák a különböző úttípusokra.

forrás: etsc.eu; kép: etsc.eu, Shutterstock

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....
2024.04.24
- Áprilisban tíznapos amerikai egyesült államokbeli szakmai úton vettek részt a magyar....
2024.04.24
Értékes bajnoki pontokat veszített Losonczy Levente az elmúlt hétvégén a túraautós TCR Europe....
2024.04.24
Itt az új törvényjavaslat.   ..
2024.04.24
Zivatarok alakulhatnak ki, az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelenti, emellett esetenként....
2024.04.23
A japán filmtörténet, sőt, a világ egyik legsikeresebb animációs alkotása adott ihletet ahhoz az....
2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..