járműtörténelem
2023. április 15-én pontosan száz éve volt annak, hogy az Alfa Romeo örök érvényű jelképe, a Quadrifoglio először jelent meg az RL versenyváltozatán, a 14. alkalommal megrendezett Targa Florión.
Az Alfa Romeo ezen a különleges évfordulón rántotta le a leplet az új Giulia és Stelvio Quadrifoglio modellekről, méghozzá az exkluzív Quadrifoglio 100° Anniversario kiadás bemutatásával.
A Giulia és a Stelvio esetében egyaránt mindössze 100-100 példányban elérhető, jubileumi szériát a közúti és versenyautók műszaki tökéletesítését lehetővé tevő, évszázados kutatási és fejlesztési tapasztalat hívta életre. Ikonikus karakterét, letisztult műszakiságát és technológiai tartalmát tekintve mindkét modell kategóriájának az élén foglal helyet. A szegmens legkiválóbb vezethetőségét, valamint tömeg/teljesítmény arányát kínálják, olyan közvetlen, magával ragadó vezetési élményt nyújtva, amelyre csak egy Alfa Romeo képes. Számtalan újdonság: ünnepi emblémák, exkluzív stíluselemek, valamint gazdag technológiai tartalom, az új adaptív LED mátrix fényszóróktól kezdve a klasszikus formátumban megvalósított, új digitális műszeregységig.
Hogy megünnepelje a színtiszta sportosság száz évét, a Quadrifoglio hazatért szülőföldjére, Szicíliába: az Alfa Romeo a szigetet választotta annak a fotózásnak a helyszínéül, amely a márka hagyományai mellett egyszersmind Olaszország fenséges szépségét, valamint a 'Made in Italy' értékeit is megünnepli. Az indulás után száz évvel távolról sincs még vége a Quadrifoglio utazásának: a márka újra- és újraalkotja önmagát, egy olyan, ragyogó jövőt teremtve magának, amely a múlt dicsőségei előtt tiszteleg.
Egy legenda születése
A legnemesebb olasz sportosság jelképeként számon tartott, legendás Quadrifoglio mindig is a márka legkiválóbb alkotásait jelölte. Ez nem pusztán a versenyautókra igaz, hanem a legnagyobb teljesítményű, legexkluzívabb közúti járművekre is. A százéves jubileum tiszteletére pedig most különleges emlékszériaként valósul meg. A Centro Stile Alfa Romeo modern hangvételben értelmezte újra, és ezzel átemelte a jövőbe a márka történelmi logóját, anélkül, hogy csorbította volna annak robusztus eleganciáját. A színvilág ugyancsak megújult; a modern paletta a márka dicsőséges típusait és a társadalom kollektív emlékezetéből kitörölhetetlen, ünnepelt versenygyőzelmeit idézi fel.
A Quadrifoglio a kezdetektől fogva részét képezi az Alfa Romeo autóipari és motorsport-hagyományainak. A történet 1923. április 15-én, a tizennegyedik Targa Florio rajtjával vette kezdetét. A világ egyik legrégebbi autóversenye a huszadik század elején hatalmas rangnak örvendett, és évente egyszer egész Európa figyelmét Szicíliára irányította. A rendkívül technikás futam mérföldkőnek számított a pilóták pályafutásában; a verseny jelentőségére jellemző volt, hogy az itt elért győzelem elegendő volt egy-egy típus vagy márka sikeres piaci bevezetéséhez. Az Alfa Romeo ezért 1923-ban messzemenőkig felkészült a versenyre: az RL modellből külön versenyváltozatot fejlesztettek, és a legjobb pilótákat nyerték meg magunknak.
Ez utóbbiak egyike, Ugo Sivocci végül meg is nyerte a futamot, köszönhetően kiemelkedő képességeinek, valamint az események szerencsés alakulásának, ami utólag különösen stílusossá tette annak a Quadrifoglio (azaz négylevelű lóhere) emblémának az alkalmazását, amely az Alfa Romeo versenyautók gépházfedelét díszítette. Ezzel a győzelmével az Alfa Romeo egy csapásra felemelkedett az autógyártók Olümposzára, a Quadrifoglio embléma pedig örökre a márka legendás járműveinek azonosító jegyévé vált, előkészítve a terepet a feledhetetlen pilóták egymást követő diadalai számára. A márka ettől kezdve megállíthatatlanul uralta a motorsport nemzetközi világát, az 1925-ös, első Nagydíj-győzelemtől kezdve a Mille Miglián és a Targa Florión elért eredményeken át a Le Mans-i 24 órás versenyig.
A szerencse szimbóluma ugyanakkor egyre sűrűbben jelent meg exkluzív közúti modelleken is. Az első sorozatgyártású autó, amelyet a Quadrifoglio embléma díszített, a Giulia Sprint GT Veloce volt, és ezzel egy máig élő hagyomány vette kezdetét. Ezek az autók mindig is modellcsaládjuk legnagyobb teljesítményű képviselői voltak, amelyeket kivétel nélkül az autózás iránt szenvedéllyel rajongó ügyfélkör számára fejlesztettek és gyártottak.
100 darabos, exkluzív tartalmakban bővelkedő limitált széria: technológia, 520 lóerőre növelt motorteljesítmény, valamint a részlegesen önzáró differenciálműben testet öltő, kiemelkedő műszaki kifinomultság
A Giulia és Stelvio Quadrifoglio 100° Anniversario szériákat a közúti és versenyautók műszaki tökéletesítését lehetővé tevő, évszázados kutatási és fejlesztési tapasztalat hívta életre. A V6-os motor teljesítményét 520 lóerőre növelték (az európai, nagy-britanniai és kínai piacokon); a hajtásláncot mechanikus részlegesen önzáró differenciálmű egészíti ki, amely ezen a különleges bevezető szérián debütál. Ezt a kulcsfontosságú komponenst a Giulia GTA-val szerzett tapasztalatok alapján hangolták be: alkalmazása nagyban javítja a jármű viselkedését és erőátviteli képességét, optimális nyomatékátvitelt tesz lehetővé, továbbá fokozott stabilitást, dinamizmust és kanyarsebességet tesz lehetővé.
A kategóriaelső menetdinamikához a meglepően csekély tömeg is hozzájárul, köszönhetően az olyan ultra könnyű anyagok alkalmazásának, mint az alumínium (motorblokk) vagy a szénszál-erősítésű kompozitok (kardántengely, motorházfedél, hátsó szárny és kötények.) A Giulia esetében a szénszálas első splitter aktív áramlástani szerepet tölt be: az idom szabályozza a jármű fenéklemeze alatti légáramlást, ezzel fokozva a gépkocsi stabilitását és növelve annak menetteljesítményeit. Végezetül az Akrapovič kipufogórendszer összetéveszthetetlen hangzást biztosít a szériának.
A Giulia és a Stelvio megújult külseje erőteljes személyiségről tanúskodik. A modellek megőrizték a hármas osztású fényszórók családi hagyományát, amit azonban új, LED mátrix adaptív világítástechnológiával vérteztek fel.
Ez hatékonyan akadályozza meg a szemből érkezők elvakítását, és a fénycsóva szabályozásával alkalmazkodik a környezeti és menetviszonyokhoz; ezáltal takarékosabb üzemet és fokozott menetbiztonságot kínál, miközben kevésbé fárasztja a szemet. A polírozott, ötlyukú sport keréktárcsák a Giulia esetében 19, a Stelviónál 21 colos méretben érhetők el, megjelenésüket új, exkluzív aranyszínű féknyergek teszik teljessé. Ugyanebben a nemes színárnyalatban csillog a Quadrifoglio 100 éve előtt tisztelgő embléma, amely mindkét autó esetében a kerékdobot díszíti. A még sportosabb megjelenés érdekében a Giulia és a Stelvio egyaránt festetlen szénszálas kompozit hűtőmaszkot, valamint külső tükörház-borítást kapott. A modellek háromféle színben – Rosso Etna, Verde Montreal és Nero Vulcano – elérhetők.
Hasonlóan sportos hangulatot keltenek a belső terek. A fekete bőr és Alcantara exkluzív kombinációját új, kizárólag itt elérhető aranyszínű öltések díszítik, míg a műszerfalon, a padlókonzolon és az ajtópaneleken innovatív, háromdimenziós karbon kompozit betéteket találunk. A műszerfalon hímzett 100-as szám kíséri az aranyszínű Quadrifoglio emblémát. A kormánykerék szintén bőr és Alcantara borítást kapott, fekete öltésekkel és szénszálas betétekkel.
Az autók minden jellemzője az Alfa Romeo megkülönböztető jegyének számító vezetési élményt szolgálja, az exkluzív megjelenéstől kezdve a technológiai és kapcsolódási tartalmakig. Ez utóbbiak öltenek testet abban az új, teljesen digitális, 12,3 colos TFT kijelzőben, amely a klasszikus „teleszkópos” formátumot megőrizve jeleníti meg az összes járműinformációt, valamint az autonóm vezetéshez kapcsolódó paramétereket. Az Alfa Romeo modellpalettájának más tagjairól ismert, választható megjelenítési formátumok (fejlett, pihentető és történelmi) mellett a Quadrifoglio modelleken debütál az exkluzív verseny (Race) konfiguráció.
Ez a motorsport ihletésű elrendezés a kijelző központi részén jeleníti meg az összes olyan, létfontosságú információt, amelyre a szenvedélyes vezetéshez minden pilótának szüksége van, a fordulatszámmérőtől kezdve a sebességmérőn át a kézi kapcsolásokat segítő váltófényekig. Az elrendezés testre szabható: a kijelzőcsoport szélső elemein további – például a pillanatnyi menetdinamikára vonatkozó – információk jeleníthetők meg.