globális autópiac
A villamos autókat gyártó kantoni székhelyű cég vezetője a Financial Times című gazdasági szaklapnak adott interjúban kifejtette, hogy a kínai piacon kialakult kiélezett verseny az elektromos autók piacán a globális piacra is át fog terjedni.
Szerinte csak azok a kínai vállalatok kerülnek majd fel az általa említett tízes listára, amelyek évente hárommilliónál több járművet tudnak eladni. Összehasonlításképpen: a világpiacion vezető Toyota 2022-ben mintegy 10,5 millió autót adott el, a Tesla 1,3 milliót.
A Tesla kínai riválisának tartott Xpeng 2023 első negyedévében az eladások tekintetében a 12. helyen állt a kínai márkák között. A vállalat eladásai csaknem ötven százalékot estek, miután a Tesla csökkentette az árakat. Ez az Xpeng-et is árcsökkentésre kényszerítette, négy modellje közül háromnak 13 százalékkal ment le az ára. Gu szerint az árcsökkentési nyomás nemcsak versenyt eredményez a gyártók között, hanem hezitálásra készteti a vásárlókat.
Brian Gu – aki korábban a JPMorgan ügyvezető igazgatója és elnöke volt Ázisában - úgy véli, hogy a kínai vállalatok közül csak azok kerülhetnek be a „hárommilliós klubba”, amelyek globális szereplővé válnak, és autóik közel felét külföldön gyártatják le.
Az FT emlékeztet arra, hogy a globális autóipar történelmi fordulópontjához érkezett: Kína az autóexportban darabszámra lassan megelőzi Japán, a világ legnagyobb autóexportőrét, miután tavaly már lehagyta Németországot. A lassuló növekedés és az intenzív árháború ugyanakkor az összeomlás szélére sodorja a fapados autógyártókat Kínában, a világ legnagyobb autópiacán.
Gu elismerte, hogy az amerikai-kínai viszony romlása nehezíti a vállalat tengerentúli terjeszkedési terveit. Az Alibaba támogatását élvező, az önvezetési technológiákba befektető vállalat növelni akarja az idén az eladásait Európában, de jelen pillanatban nincsenek autóeladási ambíciói az Egyesült Államokban.
A kínai elektromosautó-gyártók függenek az amerikai mikrochipektől, de a „politikai hangzavar” eddig nem érintette a partneri együttműködések egyikét sem. Gu szerint amennyiben ez mégis megtörténik, akkor "az egész kínai ipar megoldást fog találni" erre a helyzetre.