Oroszország
A törvényhozók számtalan ötlettel álltak elő a tavalyi évben, amelyek amennyire megkönnyítették, annyira meg is nehezítették az autósok életét. Tény, hogy a sebességszabályozás egyre szigorúbb Oroszországban. A könnyítések legfeljebb a fizetős, jól felszerelt autópályákon várhatók. Az orosz viszonyok közepette a törvényhozók a közlekedési feltételek javítása helyett inkább a sebességkorlátozást tartják a közlekedésbiztonság zálogának.
Sebességtúllépés: lehet húsz százalékkal több?
Az orosz autósokat manapság leginkább az a javaslat izgatja, amely szerint csökkenteni fogják a szankciók nélküli határértéket sebességtúllépés esetén. Az eddigi szabályozás szerint nem büntették azokat, akik az adott útszakaszon megállapított legnagyobb sebességet max. 20 százalékkal túllépték. Most a túllépési limitet leszállítanák 10 százalékra. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy például a 100 km/h sebességre korlátozott útszakaszokon eddig nem büntették azokat az autósokat, akik 120 km/h sebességnél nem hajtottak gyorsabban. Mostantól azokat is büntetik, akik 110 km/h fölött hajtanak.
A viták a 10 vagy 20 százalékról nagyon hevesek. Érvek hangzanak el pro és kontra egyaránt. A parlamenti képviselők egy csoportja már 2019-ben áterőltette volna a törvénymódosítást, de Dimitrij Medvegyev volt miniszterelnök a javaslat ellen foglalt állást.
A közlekedésrendészet azt javasolja: először tekintsék át a sebességkorlátozások teljes rendszerét Oroszországban, mérjék fel az utak állapotát, és csak a tények birtokában térjenek vissza a témára.
És itt meg is érkeztünk a kamerák témájához. Az átállás ugyanis jelentős technikai előkészületeket és munkát igényelne. Épp tavaly szereltek fel sebességmérő és forgalomfigyelő rendszereket néhány rendkívül forgalmas autópálya városi be- és kihajtó szakaszára. Ilyen komplex megfigyelő- és mérőeszköz-hálózat működik az M-1-es autópályán, valamint a Moszkva-Ufa, a Kazany-Orenburg és Kazany-Uljanovszk szakaszokon is.
Megkezdődött a mobil mérőeszközökre figyelmeztető jelzések elhelyezése
Idén új jelzőtáblák telepítését kezdték el az utakon: "Fotó- és videó rögzítés" felirat sárga alapon. Ez a mobil állványokra szerelt sebességmérő kamerákra figyelmezteti a gépkocsivezetőket. A táblák azt követően kerültek ki az utakra, hogy Vlagyimir Putyin orosz elnök utasítást adott a rejtett kamerarendszerek alkalmazásának felfüggesztésére a legbalesetveszélyesebb útszakaszokon a forgalmi szabályok megszüntetésére. Tavalyi év vége óta ezért táblák figyelmeztetik az autósokat a mérőpontokra Moszkva térségében.
Szigorodnak a gyermekszállítás feltételei
Egy éven belül Oroszországban 20 km/h-ra csökkenthetik a gyermekeket szállító járművek maximális sebességét. A kezdeményezést az orosz közlekedésrendészet vezetőjétől, Mihail Csernikovtól származik, aki javasolta, hogy az új KRESZ-be kerüljön be a korlátozás. A főrendőr szerint a változtatást már a törvényi szabályozás előtt be kell vezetni. Javaslata szerint a tömegkommunikációs eszközökön keresztül kell az autóvezetők agyába vésni az új szabályt.
Egy kamera, 120 ezer bírság
A sebességmérő kamerák hatékonyságára egyébként igazán jó példa annak a mérőpontnak az esete, melyet a Moszkvai Állami Egyetem, az MGU körzetében helyeztek el egy olyan útszakaszon, ahol 40 km!h a megengedett sebesség. Elképesztő, de igaz: 2019 utolsó három hónapjában 120 ezer (!!!) bírságot küldtek ki a lefényképezett gyorshajtóknak.
Mérőpontok, rendőrbábuk az útfelújításoknál
2017 óta Oroszországban hatályban van egy renbdelkezés, amely lehetővé teszi, hogy mobil sebességmérő kamerákat helyezzenek el a felújítás alatt álló útszakaszokhoz. Mostantól ez nem csak opció lesz, hanem általános gyakorlattá válik. Az ok: a közlekedésrendészet statisztikái szerint a felújítás alatt lévő útszakaszoknál a balesetek száma magasan meghaladja az átlagost. A megelőzés érdekében mindenütt táblákon figyelmeztetik a kamerák jelenlétére az autósokat és rendőrbábúkat is helyeznek ki a legkockázatosabb szakaszokra.
Engedmény: autópályán 110 helyett 130
Az egyetlen engedmény az autósok felé az, hogy idén tavasztól néhány autópályán 130 km/h-ra emelik a megengedett legnagyobb sebességet. Eddig 110 km/h volt az általános, néhány „gyorsító” szakasz kivételével. A nemrégen teljes hosszában átadott M11-es Moszkva-Szentpétervár autópálya lesz az első, ahol az autósok 20 km/h-val gyorsabban haladhatnak az eddigieknél. Ugyanez az üzemmód vonatkozik az M-4 „Don” fizetős autópálya egyes szakaszaira.