autóbontó

A bontós szakmában magasan jegyzik a Roncsautót – 2. rész

2017.03.08.

Egy mai autószerelőnek egy közlekedésmérnök és egy informatikus tudásával kellene rendelkeznie, egy G Astra kormánykapcsolóját nem lehet csak úgy kicserélni, az alkatrészt be kell tanítani. 2016 decemberében díjat kapott Szegeden a Roncsautó, ők lettek az év szakképzői.

– Az országban is nagynak számítunk a bontott autóalkatrész-kereskedelemben, nem tévedek, ha úgy gondolom, dobogósok vagyunk – mondja Dobó József, hozzátéve, forgalmuk 90 százaléka import és csak az egytizede hazai beszerzés. Az alkatrészeik 90 százaléka törött autóból származik, bár nemrégiben volt egy nagyobb adag vízkáros is. Manchesterben nagy árvíz volt, komplett szalonokat öntött el. Ezeket szétszedték, olyan a biztosítási rendszerük, hogy ezt arrafelé minden további nélkül megtehetik. (Írásunk első részét itt olvashatják.)


– Nagy-Britanniában sokkal hamarabb válik gazdasági totálkárossá az autó, csak ott nem lehet belőle még egyszer forgalomképeset csinálni – tudjuk meg. Cserében drága a biztosítás is, a rendszer bünteti a fiatal sofőrt és a sok lóerős autóját. Történt, hogy 20 évesen vett kint egy magyar fiatal egy C70-es Volvót, régi szerelmét. 5000 font volt az autó és 2,5 ezer font az éves biztosítás – ezt a számpárt reménytelen átültetni a magyar viszonyokra.

Kialakítottak egy értékesítési stratégiát, ez azt jelenti, hogy az alkatrészhez három dolog elengedhetetlen: a számla, a műbizonylat, a garancia. Bátornak tűnik a garancia adása, de csak így tudnak a versenytársak elé kerülni. – Volt, aki azért utazott Szegedre Budapestről egy Jaguár váltóért, mert mi adtunk garanciát – mondja Dobó József, hozzátéve, ezt a vásárlótól tudta meg, amikor rákérdezett.

Ha nem megfelelő az alkatrész, garanciában kicserélik, ha történetesen nincs már belőle, visszaadják, vagy visszautalják a pénzt. Kiderült, az internetes kereskedelemben két hét amúgy is kötelező az „elállásra”.


2016 decemberében díjat kapott Szegeden a Roncsautó, ők lettek az év szakképzői. – Könnyű helyzetben vagyunk, mert korlátlan mennyiségben áll rendelkezésünkre szemléltető eszköz – mondja Dobó József. A tanuló nem tud hibázni, bármit elronthat. Szerinte az a legnagyobb probléma, hogy nincs jövőképük a fiataloknak, vagy életüket külföldön képzelik el.

Egy mai autószerelőnek egy közlekedésmérnök és egy informatikus tudásával kellene, hogy rendelkezzen. Egy G Astra kormánykapcsolóját nem lehet csak úgy kicserélni, ma az alkatrészt be kell tanítani, ahogy az automata váltókat is. - Ha úgy törik egy nagy értékű autó, hogy az automata váltó épen marad, akkor van egy emberünk, aki több tízmillió forintos műszerével bevizsgálja, műbizonylatot ad, és így lehet értékesíteni – mondja Dobó József, jelezve, van jövője ennek a szakmának.

Rendőrséggel és a katasztrófavédelemmel is szoros a kapcsolatuk, minden évben van náluk vizsga a megyei helyszínelőknek. Ezeken összetört autókat elemeznek, de volt példa arra is, hogy a cég maga deformálta a vizsgatárgyat. A becsapódás erejéből a sebességre lehet következtetni. Sokszor szimulálnak kerékpáros baleseteket is. A szegedi rakparton megrendezett katasztrófavédelmi bemutatóhoz állandó beszállító a Roncsautó. Leesnek egy magasságból az autók, a fiataloknak pedig elmagyarázzák, ezt jelenti, ha 70-nel nekimennek egy fának a diszkó után.


– Nagyon fontosnak tartom, hogy a gyerekek lássák, mivé válhat egy autó nagy baleset után. A hang, amit akkor hallanak néhány méteres távolságból, sokkal jobban rögzül bennük, mintha csak olvasnának egy ilyen balesetről - mondja a szakember.

A környezetvédelmi törvény szerint a gyártóknak kellene megsemmisíteniük a roncsokat. A bontóba behozott autókból a veszélyes anyagokat eltávolítják, a maradék egy részét alkatrészként, a másikat a ledarálás és válogatás után hulladékként értékesítik. De ez egyre kevésbé üzlet, 2005-ben 80 forint volt az ócskavas kilója, most csak 15. - Akkor Kína egyszerűen minden ócskavasat felvett, ma a 15 forintos autóval senki sem dolgozik szívesen – mondja Dobó József. Kiderült, akkoriban belefért, hogy Mórahalomról bevitték Szegedre a roncsot, elmentek az okmányirodába, elintézték a papírjait. Ez a mostani árban nincs benne, a díjmentesség nem fér bele a hulladékárba. És ezt tudja fia is, ifjabb Dobó József, aki lassan, de biztosan átveszi a cég operatív irányítását.

2008-ban nyilatkozta Dobó József

– Ez a győzelem a jövőnket jelenti. Ilyen jellegű vállalkozás még soha nem nyert díjat. Rendkívül boldog vagyok! Úgy érzem, ez az elismerés a bizalmat jelenti felénk, amit szeretnénk megköszönni a zsűrinek. A jövőben a Presztízs díj szellemében próbálunk majd tevékenykedni. A szakmabeliek tudják: a világ hulladéktermelésének 10 százalékát a gépjárműroncsok teszik ki. (2008. december, Délmagyarország Presztízs díjátadó gála.)

Folytatjuk!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....