CATL
A „Nincs tűz, nincs robbanás” mottóval bejelentett új kínai akkumulátorbiztonsági szabványt március 28-án jelentették be, és 2026 július 1-jén lép életbe.

A GB 38031-2025-ös szabvány kritériumrendszerében a legnagyobb változás az eddigiekhez képest a hődiffúzióra vonatkozó követelmény, amely előírja, hogy az akkumulátorok nem kaphatnak lángra és nem robbanhatnak fel hőmegfutás esetén sem, amikor a feszültségforrás valami oknál fogva - például balesetekkor a cellák közötti rövidzár kialakulásakor - kritikus hőmérsékletre melegszik fel. Az új követelmény szerint az akkumulátor által termelt füst sem veszélyeztetheti a jármű utasait. A jelenleg hatályban lévő, és jövő nyáron hatályát vesztő szabvány csak figyelmeztető jelzéseket írt elő tűz vagy robbanás kockázata esetén.

A szabványt egy nappal egy hangzatos kínai baleset előtt jelentették be, amelyben három kínai diáklány bennégett egy Xiaomi-ban, mert túlzottan rábízták magukat az autó vezetéstámogató autonóm rendszerére, és belerohantak egy útelterelő akadályba. Az akkumulátor lángra kapott, az ajtókat nem lehetett kinyitni.
Ez volt az Xiaomi zászlóshajójával, az SU7 modellel történt első halálos kimenetelű baleset, s nagy terjedelmet szentelt neki a kínai sajtó, de utána három héttel sokat foglalkozott egy másik balesettel is, amikor egy Xiaomi SU7 szakadékba zuhant, és utasai csodával határos módon túlélték a becsapódást, s a jármű akkumulátora sem gyulladt meg.

A Xiaomi ugyancsak CATL akkucellákat használ az autóiban. Karosszériába ágyazott CTB (cell-to-body) akkumulátorokat alkalmaz, amelyeket hő- és elektromos biztonsági rendszerrel látták el, 14 védőrétege van ultranagy szilárdságú acélerősítéssel, hűtőrendszerének teljes felülelete pedig 7,8 négyzetméter, aerogél szigeteléssel. Emlékezetes, hogy az akkumulátorok ütésbiztosságát maga a vállalatvezér mutatta be nemrégiben, páratlan módszerrel szolgáltatva bizonyítékot.
A jövő júliustól kötelező új követelmények teljesítéséhez az akkumulátorgyártóknak új teszteken kell átesniük. Először is egy alsó ütközési teszten, amely célja az akkumulátorok védettségének értékelése. A második teszt megköveteli, hogy az akkumulátor 300 egymásutáni gyorstöltési ciklust bírjon ki anélkül, hogy meggyulladna, emellett pedig robbanás nélkül kell átvészelnie a rövidzárlati teszteket.
Tudniillik gyors töltés és gyors merítés egyaránt az akkumulátor melegedését okozza, éppen ezért sok BEV-tulajdonos igyekszik minél ritkábban használni gyorstöltőt – függetlenül attól, hogy a feszültségforrás aktív hűtést kap -, vagy kapacitásának legfeljebb 85-90 százalékára tölti fel az autót, abbéli meggyőződéséből, hogy ezzel növeli az akkumulátor élettartamát.

Az új kínai követelményrendszer kötelező jelleggel több mint egy év múlva lép hatályba, de a kínai szaksajtó szerint a világ legnagyobb akkumulátorgyártója már bejelentette, hogy sikeresen teljesítette az új teszteket, és két GB 38031-2025 akkumulátorbiztonsági tanúsítványt – egyet a cellákra, egyet az akkupackokra - szerzett már, elsőként a világon.
A CATL tájékoztatása szerint sikeresen teljesítette a tesztet a Qilin nevű akkumulátora, amelyet még 2022 júniusában mutatták be, mint a CATL CTP (cell-to-pack) technológiájának harmadik generációs termékeként, amely térfogatkihasználtsága 72 százalékos, energiasűrűsége 255 Wh/kg. A vállalat bejelentette, hogy a Qilin akkumulátor stabil teherhordó szerkezettel és fokozott védelemmel rendelkezik a hőmegfutás ellen.

A tanúsítványt a China Automotive Technology & Research Center (CATARC) nevű független, termékvizsgálattal és -tanúsítással foglalkozó ügynökség állította ki, amely C-NCAP törés- és biztonsági értékelési teszteket is végez Kínában.
A CATL közölte, hogy technológiai innováció révén folyamatosan javítani fogja az akkumulátor hőelvezetésének, az alsó védelemnek, a gyorstöltési biztonságának és egyéb szempontoknak megfelelő a biztonsági technológiákat. A CATL szerint az, hogy a szabvány hatályba lépése előtt egy évvel tudta teljesíteni a követelményeknek, mutatja a vállalat dominanciáját az akkumulátorbiztonsági technológiák terén.

A CATL legnagyobb akkumulátorgyártója az idén februárban jelentette be, hogy világszerte több mint 18 millió járművet szerelt fel saját gyártmányú akkumulátorokkal. A CATL lassan hetedik éve világelső az eladott akkumulátorok számát tekintve, gyakorlatilag a világ minden harmadik járművében CATL akksi van. A Qilin akkumulátorokat az Aito, a Zeekr, a Li Auto, a Xiaomi, a Neta, az Avatr, a Lotus és más ismert autógyártók használják. De az akkugyártó óriás más nagyszabású autóipari projektekben is részt vesz, pédául az idei Sanghaji Autószalonon debütált az új Avita nevű márka, amelyet a CATL hívott életre együtt két mási kínai óriással, a Changan és a Huawei vállalatokkal.
A tanúsítvány megszerzéséről szóló hírnek nyilvánvalóan nagyon fontos reklámértéke van a CATL szemszőgéből, de erős a magyar vonatkozása is van, hiszen a CATL Debrecenben építi második európai gyárát.