járműtörténelem

Csodálatos főhajtás a nyolcvanas évek előtt: ez a Toyozda

2021.07.09.

A japán sportautó-gyártás hőskorának két ikonikus képviselője ad randevút egymásnak a brit Khyzyl Saleem koncepciómunkájában. A páros egyik fele, az ikonikus Toyota Sprinter Trueno AE86 azonnal felismerhető, az igazi szakértők szeme előtt pedig a Mazda RX-7 FB stíluselemei sem maradnak rejtve.

A Nagy-Britanniában alkotó Khyzyl Saleem egyike a nemzetközileg is széleskörben elismert virtuális autótervezőknek. Munkásságát nem szorítja korlátok közé: előszeretettel mos össze régit és újat, gyúr eggyé legendás versenytársakat, rajzol ócskavasat a luxusból, és fényűzőt a rozsdásból. Nincsenek preferált márkái, az ázsiai, európai és amerikai autógyártás gyöngyszemeit egyforma tisztelettel kezeli, amennyiben elemeire bontja, és legjobb tudása szerint kelti ismét életre azokat.

Ezúttal a kora nyolcvanas évek két legendás japán sportautójából indult ki. Az 1983-ban debütált Toyota Sprinter Trueno AE86 hazai piacán vált legendává; a könnyű és kompakt modell igényes futóművével, részlegesen önzáró differenciálműves hátsókerék-hajtásával és fordulatszámkedvelő motorjával egy letűnő kor utolsó fellángolása volt a normalizálódó világban.

Az AE86 kiváló tuningalapnak bizonyult, a motorsport-történelemben az apró Toyota elválaszthatatlanul összefonódott a driftsport kialakulásával és meghonosításával. A Hatchi-Roku bemutatkozásakor már legenda – mi több, frissen nyugdíjba vonuló legenda – volt az első generációs Mazda RX-7 modellfrissítést követő szériája. Az észak-amerikai piacon FB-ként ismert modell (másutt nem kapott külön nevet a ráncfelvarrott széria) tervezői az addig letisztult stílusú karosszériát műanyag koptatóelemekkel övezték.

Khyzyl Saleem azonban nem az alapmodellt vette kiindulási alapnak, hanem az RX-7 versenyautó-változatát, amely az észak-amerikai IMSA GTU bajnokságban volt meghatározó a nyolcvanas években (ezzel egyidőben a negyedik generációs Toyota Celica az eggyel magasabb IMSA GTO géposztályban bizonyult utolérhetetlennek).

Visszatérve cikkünk témájára, az IMSA versenyautó kerékív-szélesítései és hatalmas hátsó szárnya érdekfeszítő kontrasztot alkotnak a Mazdáénál valamivel szögletesebb Toyota karosszériájával. Az összhatás két párhuzamos valóság határtartományán egyensúlyozva egyiket sem hagyja a másik rovására eluralkodni: az alapokat adó AE86 és a körítést biztosító RX-7 egymást erősítve hozza létre a sosemvolt harmadikat, a nyolcvanas évek japán motorsport világának Best Of válogatását. A tortán már csak hab – de micsoda hab! – a lilás-rózsaszínes fényezés, amellyel a keréktárcsa-burkolatok arany küllőmintázata alkot tökéletesen korhű kontrasztot.

Fotó: yankodesign.com

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.22
Sem a két pontot, sem az elvesztett bajnokságát nem siratja Max Verstappen, és a trónfosztása....
2025.12.21
Elcsépelt kijelentések, gyönyörű vonalak, Volkswagenes értékek. Semmi olyan újdonságra nem....
2025.12.21
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Ünnepi szolgálat. ..
2025.12.21
Meghosszabbítanák alkatrészeik felhasználhatóságát, ezzel pedig érdemben javítanának autóik....
2025.12.21
Luxuskivitelű utasteret és erősebb, hathengeres dízelmotort is kapott az egyedileg épített példány....
2025.12.21
Friss és rendkívül pozitív Leapmotor tapasztalatokkal felvértezve, nagyon kíváncsi voltam, hogy....
2025.12.21
Látványosan gyors átalakulás zajlik a magyar autópiacon, amelyen a kínai márkák olcsóbb modelljei....
2025.12.21
A híd ünnepi díszkivilágítása 2025-ben december 26-ig látható: zöldbe boruló pilonok, fények és....
2025.12.21
A Leoni intézkedése a Leoni Wiring Systems aradi üzemét érinti. ..
2025.12.21
Bár az ünnepek előtt véget ér a Bubi második generációja, karácsony után is lehet majd tekerni a....