újrahasznosítás

Itt a csodaszer az autóhiányra

2022.02.12.

Egyre több márka próbálja változatos módszerekkel enyhíteni az autóhiányt, aminek többszörös jótékony hatása lehet.

Merkúri várólisták a fejlett piacgazdaságokban? Valami hasonlót élünk meg mostanság, így a fiatalabbak is megismerkedhetnek a nem túl távoli múlt egyik felejthető jelenségével, amikor az egykori szocialista országokban általános volt, hogy a rendelés után éveket kellett várni az új autóra.

Nehezen gyorsul

Iparági előrejelzések szerint az alapanyagok és a chipek hiánya miatt talán 2025-re gyorsul fel ismét korábbi tempójára a járműgyártás. A termelés felfuttatását nehezíti a villanyautóra való átállás és a robotizáció, ami a munkaerőállomány átrendeződését, többnyire csökkentését jelenti.

Egyre több márka vezet be új megoldást az állások megmentésére és arra, hogyan lehet az átmeneti időben a vevőket is megtartani.

Mentsük, ami menthető

A csodaszer receptje nem titkos, néhányan már alkalmazzák a használtkocsi-fiatalító eljárást, amivel megbízhatóan tovább szolgálhatnak az autók, és az élettartam, meghosszabbításával lassulhat a flották cseréje, a roncshegyek növekedése, miközben rövidülhetnek a hosszú szállítási határidők.

Mentsük, ami menthető, akár a komplett autót: ez az új kísérlet lényege, siker estén biztosan elterjed, és bár költséges program, de hosszabb távon nyerő lehet, méghozzá globálisan, hiszen sokaknak még sokáig még nem lesz pénze és elérhető töltőhálózata sem ahhoz, hogy lecserélje használt benzines vagy dízelmotoros kocsiját villamoshajtásúra.

Az évente eladásra kerülő ötmillió elektromos autó még csak az eladások 4 százalékát teszik ki, szóval évtizedekig eltarthat az 1,42 milliárdos globális gépjárműpark lecserélése.

A fenntarthatóság klasszikus módjával kísérletezik két világmárka: a franciák úgy mentenek meg egy üzemet a bezárástól, hogy használt kocsikat varázsolnak újjá, a japánok hasonló módszerrel hosszabbítanák meg autóik élettartamát.

Állásmentés Flinsben

A munkanélküliség réme új ötleteket szült még az olyan üzemeknél is, ahol napjainkig több mint 18 millió autó készült. Ilyen a franciaországi Flins, melyet több sikeres Renault modell fémjelez: hetven éve itt született a bogárhátú 4 CV, később az R4-es és R5-ös, majd a Clio, a 17 milliomodik ünnepi darab pedig egy Zoe EV volt. Hiába volt úttörő és elérhetőbb árú az elektromosok mezőnyében, közel sem ért el akkora sikereket, mint elődei, ezért két éven belül leállnak gyártásával.

És jöttek a robotok

A piac visszaesése mellett a robotizációnak is köszönhető, hogy a fénykorban még 11 ezer embert foglalkoztató Flins-i üzem dolgozói létszáma tavaly 2400-ra csökkent, ennyien válnának munkanélkülivé, ha nem találtak volna ki valamit a Renault-nál. De megtették és így a továbbiakban is lesz munkája a telephelynek, ahol 2018-ban még 400 ezer autó készült, tavaly már csak negyedannyi.

Luca di Meo

A munkahelymentő program jegyében az új Renault főnök, a Seattól átigazolt Luca di Meo már bejelentette a Re-factory programot, melyet a franciaországi után spanyol telephelyen is bevezetnek: Sevillában jövőre indul be a felújító részleg, miközben Flinsben már többezer autót fiatalítottak.

Az ötlet lényege, hogy új alkatrészekkel és megfelelő donorokkal használt autókat tesznek olyan állapotúvá, mint új korában. Nem kell megijedni, ez nem olyan, mint amikor nepperek tesznek eladhatóvá leharcolt importált kocsikat. Messze más, mert itt flottákat használó cégek leadott, és megfelelően szervizelt - legfeljebb két-hároméves - autóival dolgoznak, ezekben cserélik a kopott alkatrészeket, kijavítják a hibákat és karosszériasérüléseket, ha kell, elemeket cserélnek. A gyári technológiának köszönhetően garantált a minőség és a futásteljesítmény, de nem kevésbé fontos származás és az eredeti állapot felmérése.

Először autószkennelés

A minőségi munka záloga, hogy az első állapotfelmérés az SGS minősítő céggel közösen készül 360 fokos nagy felbontású szkenneres átvizsgálással. Ennek köszönhetően az iparágban átlagos 21 helyett nyolc napra csökkenthető egy autó teljes helyreállítása. A minőségi munka ilyen körülmények között sem olcsó, de a folyamatosan dráguló új és használt autók miatt a Renault versenyképesnek látja a Re-Factory üzleti modelljét.

Párhuzamos tevékenység

Tavaly szeptemberben elindult a használtak fiatalítása Európa legnagyobb autófelújító bázisán, ahol a munka nem csak nepperes polírozást és óravisszatekerést, hanem komplett felújítást jelent. Egyelőre még csak kétszázan dolgoznak az üzemrészben, mert 2023-ig még új Zoékat és Micrákat is gyártanak Flisnben, ahol jövőre indul a nagyüzem: két műszakban évi 45 ezer használtautó-felújítás a cél.

Kitölteni az űrt

A felújított autók kelendőek lesznek és kitöltik a villanyautóra való átállás miatt keletkező belsőégésű űrt: mert az biztos, hogy sokan még sokáig nem vesznek majd villanyautót, és nem csak a magasabb ára, hanem a közel sem kielégítő töltőhálózat hiánya miatt, az akkumulátorok kapacitásáról már nem is beszélve.

Vagyis így még sokáig használhatóak maradhatnak a megfelelően felújított és garanciával értékesített belsőégésű motoros autók, amik így egyre több zöld munkahelyet és komoly környezetvédelmi tételt jelentenek a globális anyagfelhasználás szempontból.

Re-programok

A valódi körforgásról szóló zöld program részeként a Re-Factory üzemben hagyományos erőforrású kis-haszonjárműveket elektromos elektromos hajtásúvá alakítanak át, a Re-Energy részlegeben akkumulátorokat újítanak fel, ezzel párhuzamosan töltőrendszereket és hidrogénhajtással kapcsolatos alkatrészeket gyártanak.

A Re-Cycle keretében maximalizálják az újrafelhasználást, ami kipufogók, katalizátorok és alkatrészek, valamint lökhárítók és karosszériaelemek felújítását, fényezését és újra beépítését jelenti, a menthetetlen darabokat pedig nyersanyaggá alakítják.

Komplex járműközpont

Fontos része a programnak a Re-Start fejezet, mely járműipari fejlesztésekről és prototípusok készítéséről, alkatrészek 3d nyomtatásáról szól.

2030-ra komoly járműipari komplexummá fejlődik és háromezer embert foglalkoztat majd Flins, ahol a teljesen digitalizált gyár a Renault-Nissan konszern valamennyi modelljét képes lesz felújítani. A felfutás utáni három műszakban napi 180, és évi 90 ezer autó a terv, és a teljes körfogásos működés jegyében évi egymilliárd eurós nyereséggel.

Japán-angol modell

Hasonló koncepción dolgozik a Toyota, mely az Egyesült Királyságban kezdené felújító programját. Ennek lényege, hogy háromévente esedékes, teljes körű regenerálással egész életciklusa alatt újszerű állapotban tartaná autóit.

A flottakezelő szolgáltatóktól lízingelt és két-három év használat után újracserélt, majd leadott gépkocsik jellemzően magas futásteljesítménnyel, de az átlagosnál jobban karbantartott állapotban kerülnek ismét értékesítésre. A Toyota koncepció lényege, hogy két-háromévente visszahívják az autókat a gyártási helyre, első lépcsőként a közép-angliai Burnaston városában működő Toyota Motor Manufacturing UK telephelyére ahol teljes körű felújítás keretében fiatalítanák meg azokat.

Eredeti alkatrészek

A megfelelően karbantartott autó eredeti gyári fődarabjainak élettartama hosszabb, mint a lízingelés, így azokhoz kevésbé kell hozzányúlni, de jelentős minőségjavulást lehet elérni a gyári körülmények közötti kárpitfelújítással, szerelvények cseréjével. A márka sztenderdjeinek betartásával szinte újként lehet piacra vinni a fiatalító kúrán átesett modelleket, méghozzá előnyösebb áron.

bZ4 szériával startol

A program első modellje az elektromos bZ4 sorozat x modellje, melyre a tízéves garancia keretében 90 százalékos kapacitás-garanciát vállal a Toyota, mely szerint a rendszeres karbantartással, frissítéssel, esetleges cellacserékkel még ennél is tartósabb lehet az akkumulátor.

A japán cég szerint ez a lehetőség erősítheti a bizalmat a villanyautók iránt, miközben az átlagosnál jobban karbantartott járműpark környezetvédelmi szempontból kedvezőbb. A tervek szerint a tízéves futásidő után az autókat szétszerelnék és újrahasznosítanák.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....