CVT-váltó
A váltókioldó általában a váltókarra van szerelve, ami lehetővé teszi a vezető számára, hogy a váltókart egy adott pozícióba reteszelje. Ezt általában a parkoláskor használják, mert amíg a zár ki nem oldódik a kart nem lehet megmozdítani.
Kérdés: Egy CVT-váltós 5. generációs Honda City-vel közlekedve az idő 95%-ában D üzemmódban vezetek. A fennmaradó 5%-ban P, R és N üzemmód között csak akkor váltok, ha a jármű állóhelyzetben van, míg S és D között akkor is, ha épp úton vagyok. Okozhatok-e bármilyen kárt a CVT váltóban, ha az üzemmódok közötti váltások során minden esetben megnyomom a váltókioldót?
A Honda kézikönyv szerint ebben az esetben a reteszkioldó megnyomása nélkül kellene váltani, ahogy azt az alábbi ábra is mutatja:
Válasz: A reteszkioldó működését tekintve olyan, mint egy mechanikus fék (tulajdonképpen fogaskerék), amely megakadályozza azt, hogy a váltó rossz/nem megfelelő sebességbe csússzon át pl. D üzemmódból R-be vagy P-be. Ez tehát egy bizonyos fokú üzemeltetési biztonságot nyújt, ami megóvja a váltót és a motort is egyaránt.
Az S és D üzemmód közötti váltás akkor is teljesen rendben van, ha a reteszkioldó használata nélkül teszi azt. Ez így van mindaddig, míg ezt nem akkor teszi, amikor épp padlógázzal közlekedsz, bár a mai computerek elég okosak ahhoz, hogy ezt a motor károsodása nélkül vigyék véghez. Ha képes erre a járműve, akkor így is teljeséggel biztonságos az alkalmazása.