Dacia Duster

Dacia Duster teszt: jól megy és alig eszik

2018.12.26.

A Dacia Duster takarékos dízelmotorral az igazi, elsőkerék-hajtással hatótávja akár 1200 kilométeres lehet. Ezúttal magas felszereltséggel, dupla kuplungos automatikus váltóval tettük próbára.

Árérték bajnok

Akárhogy is nézem, ez ma az egyik legjobb autó hétköznapi feladatokra. Mindent tud, amit egy átlagos autónak tudnia kell, bárhová elvisz, ahová egy másik autó elvinne. Csak éppen sokkal olcsóbban és természetesen valamivel szerényebb körülmények között. A mobilitás alapvető eszköze, mind céges, mind családi felhasználásra kiváló. Nincs benne sok vezetősegéd, nem masszíroz az ülés, nem vezérelhető hanggal és gesztusokkal, láblendítésre nem nyílik a csomagtartó, nem hűtött a kesztyűtartó, nincs beépített illatosító, a motorhang saját, turbóból is csak egy van - de valljuk be, nem ezek a legszükségesebbek egy autóban. A Dusterre lehet rosszat mondani, de azt nem, hogy keveset adna áráért. Sokkal inkább az ellenkezője igaz. Egyetlen más európai márka nem ad ilyen jól használható, praktikus és sokoldalú autót ennyi pénzért. A Dacia Duster a legolcsóbb tökéletes autó. Alapára 2,99 millió forint, a dízelért 4,5 millió forintot kérnek, az EDC váltó felára pedig 500 000 forint. A tesztautónkban körben látó kamera, tolatóradar,ülésfűtés, holttérfigyelő és magyarul beszélő navigációs is volt. Akinek szüksége van a 4x4-es hajtásra, még további 500 ezret hagyhat a kasszánál. De hagyjuk is a piszkos anyagiakat, nézzük, mit tud ebben a konfigurációban az autó.



Mokány és férfias

Ennél mokányabb - és rosszabb légellenállású... - autót ma nem gyártanak Európában, tetszetős, bármelyik oldalról nézzük. Masszív és agresszív a négy kidudorodó kerékjárati ív, látványos a jeepes far, szépek a felnik és látványos a színe is.



A Dacia Duster hossza 4,34 méter, szélessége 1,8 méter, magassága 1,68 méter, tengelytávja 2,67 méter. Mindenes a Dacia Duster, mert mindenre jó. Ha akarom családi autó, ha akarom cégautó, ha akarom rendőrautó, ha akarom terepjáró, ha akarom trágyahordó. Praktikus a Duster, az előre dönthető jobb első üléstámlának köszönhetően 2,7 méter hosszú tárgyakat is szállíthatunk benne, öt személynek is elég a hely benne, a csomagtartó 445 literes, de akár másfél köbméterig bővíthető a síkba nem dönthető hátsó ülésekkel. Érdekes, hogy az elődmodell 10 százalékkal nagyobb csomagteret kínált, abba például széltében is befért a méretes hokistáskám, ebbe nem, ha hokizni mentem, le kellett hajtani az osztott támlájú hátsó ülést.  



Igénytelen, de szórakoztat

Elődjéhez képest a legnagyobb változást az enyhén a vezető felé forduló, de még mindig csupa igénytelen műanyag műszerfalon találjuk. Az érintőképernyős szórakoztató és navigációs rendszer feljebb került, így már nem olyan balesetveszélyes lepillantani rá. Új a négyküllős kormány és prémium autókat idéz a klímakonzol. A vezetőt csak a rövid ülőlap bosszantja, de az ülések még hatszáz kilométeres táv után sem fájdítják a derekat. Autópályán hangos a menet- és szélzaj, szerencsére a dobozhangú rádiós egység tompítja.



Vezetni nem élvezet

A Dacia Duster nem egy kanyarvadász, sután veszi a kanyarokat - főleg egy Mégane R.S. után vezetve - , pontatlan az elektronikusan szervózott kormányzás, holtjátéka zavaróan nagy - az iparági átlagban ebben is messze lemarad - , de a tempóval nincs gond, elviselhetően gyorsul (álló helyzetből 100 kilométer/órára 11,9 másodperc alatt jut el, végsebessége 171 kilométer/óra, külföldi autópályán a műszer 180-at is mutatott). A dupla kuplungos hatfokozatú váltó teszi a dolgát, nincs rá panaszom, csak a stopstarttal nem hangolták eléggé össze, lámpás elinduláskor kissé hátragurul, ameddig bekapcsol újra a motor.



Elöl MacPherson, hátul független, többlengőkaros futóművét tökéletesen eltalálták, kiválóan csillapítja az úthibákat, rugózása kiegyensúlyozott. Nincs kátyú, ami kifogna rajta. Gyors kanyarokban alulkormányzottan viselkedik, ilyenkor érződik a hátsó hajtás hiánya, a kátyúk nagyot dobnak rajta, néha ijesztően nagyot. A fékek nem túl combosak, hátul még elavult dobfékek lassítanak.



Ha nincs sár, homok vagy hó, könnyű terepre bátran mehetünk a 13 mázsás elsőkerekes változattal is, szabad hasmagassága 21 centi, első terepszöge 29,3 fok, a hátsó 34,9 fok, átlépő szöge 23 fok, gázlómélysége 350 milliméter. Fordulókörének átmérője 10,4 méter.



Takarékos jószág

Tesztautónkat a jól bevált, jól kipróbált 1,5 literes dízel 110 lovas, 260 newtonméreres nyomatékú változata hajtotta. Hatótávja legalább ezerkétszáz kilométeres. A több mint kétezer kilométeres teszt során, - amelyben használtam mindenféle körülmények között, jártam vele Székelyföldön, könnyű terepen és nagyon sokat autópályáztam feszített tempóban -  5,1 literes átlagfogyasztást mértem 100 kilométerenként. Motorja és a menetzaj hangosabb az átlagos modern dízelautóknál. Férfias, nincs túl szervózva, minden helyzetben ugyanazt adja, nem mesterkélt.



Kép és szöveg: Biró Csongor

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....
2024.03.27
- Országszerte nagy területen megerősödik a szél csütörtökön, és leginkább a Dunántúlon és az....
2024.03.27
A BMW 8400 eurós bónuszt fizet az alkalmazottaknak – írja az automobilwoche.de.   ..
2024.03.27
Érdemes megtervezni a húsvéti utazást - közölte a vasúttársaság szerdán az MTI-vel a közlekedési....
2024.03.27
A cikk a „bogárhátú korszakot” összeveti az autó fejlődésének kezdeti időszakával.  Elemzi a....
2024.03.27
Kamionnak ütközött egy kisteherautó az M5-ös autópálya 78-as kilométerszelvényénél, Kecskemét....