elektromos kishaszonjármű
Nyílt napokat tartott április első felében a Kovács Autóház Szegeden, ez alkalomból előzetes regisztráció után szinte az összes forgalmazott Toyota modellt lehetett vezetni. Portálunk a Proace City EV-t, vagyis az elektromos hajtású áruszállítót, valamint a kétliteres dízelmotorral szerelt, kéziváltós és 8 személyes Proace Verso modellt futtatta meg.
A kiválasztott autók a bejárat közvetlen közelébe parkoltak, közrefogva a jóval méretesebb Proace Max változatot. Ez utóbbit egyébként „nyersen”, csak alvázként is forgalmazzák, állt is belőle a kerítése kívül egy példány. Érhetően nem túl nagy reklámfelülettel, de az azért kiderült, hogy áruk nettó 8,6 millió forintról indul.
Először az Toyota Proace Electric áruszállító változatát próbáltuk ki. Erről a modellről 2021 végén írtunk először érdemben, annak kapcsán, hogy a DHL, vagyis a német posta logisztikai részlege 400 darabot állított belőle forgalomba. A cég 2008-ban vázolta fel emissziócsökkentési stratégiáját; hosszú távú céljuk, hogy 2050-re klímasemlegesek legyenek. Ebbe illeszkedik bele a DHL hollandiai, belgiumi és luxemburgi tevékenységeinek középtávú célkitűzése, amelynek értelmében 2025-re teljes mértékben helyi károsanyag-kibocsátástól mentes autókra cserélik járműparkjukat.
– A Toyoták 75 kWh kapacitású akkumulátoruk egyetlen feltöltésével akár 330 kilométert képesek megtenni, 100 kW-os gyorstöltővel nem egészen egy óra alatt 80%-ra „tankolhatók” – írtuk akkor. Az általunk próbált, kevésbé professzionális felhasználásra szánt modellt kisebb, 50 kWh kapacitású akkumulátorpakkal szerelték, viszont ugyanaz a villanymotor dolgozott benne. Teljesítménye136 lóerős, maximális forgatónyomatéka 260 Nm – ez utóbbi természetesen már elinduláskor rendelkezésre áll. A regeneratív fékrendszer a lassítás során keletkező mozgási energiát elektromosan visszatáplálja az akkumulátor töltéséhez. A vezető a kormánykerék mögött található lapátkapcsolók segítségével választhatja ki a regeneratív fékezés szintjét és válaszhat a gyenge, közepes és erős fokozat között.
A Toyota már dolgozik azon az új generációs elektromos modellpalettán, amelynek globális bevezetése a tervek szerint 2026-ban veszi kezdetét. Ezek a járművek vadonatúj, moduláris felépítésűek lesznek: három fő elemük – az első futómű és a hozzá kapcsolódó elektromos hajtás, az akkumulátor, valamint a hátsó, opcionálisan hajtott futómű – váltogatásával eltérő jellemzőkkel bíró modellek hozhatók létre. A márka 2030-ra évente 3,5 millió tisztán elektromos jármű gyártásával számol.
A szakmában köztudott, hogy a Proace nem a Toyota saját fejlesztése, együttműködésük a franciákkal már 2012-ben elkezdődött, a közepes méretű könnyű haszongépjárműveket a hordaini üzemben gyártották. Az együttműködés máig töretlen, az általunk próbált elektromos kisáruszállító is Stellantis terméke. Tegyük még hozzá, olyan autó, amelyet eredetileg nem elektromos hajtásra terveztek, „villamosítása” így valamelyest utólagos. Az általunk próbált modell a gyár szerint 330 kilométer megtételére képes az autó egy töltéssel, ami 50 kilométer plusz az eddigi hatótávhoz képest. Ez elfogadható érték az 50 kWh-s akkumulátortól, városi szakaszon, aglomerációs közlekedésnél 15 kWh/100 kilométer körül tartható a fogyasztása. A 100 kW-os egyenáramú gyorstöltővel az akku 30 perc alatt 80 százalékra tölthető fel. A hidegebb éghajlaton élők választhatják az opcionális hőszivattyút, amely segít felmelegíteni az utasteret anélkül, hogy túlzottan igénybe venné az akkumulátort.
A Proace City a kategóriájában egyik legjobb, akár 1 tonna hasznos terhelhetőségével sokat elbír, miközben bőséges helyet kínál az összes szerszámnak és felszerelésnek. Az akár 1,5 tonna vontatási kapacitással pedig olyan társ a munkában, amelyre mindig számíthat a vezetője. Fontos, hogy az elektromos változatnál, vagyis az általunk próbált modellnél ezek a számok kisebbek, a teherbírás 750, a vontatási képesség 700 kilogrammra mérséklődik. Könnyen rakodható, két Eur raklap befogadására képes, két tolóajtóval is rendelhető.
Az intuitív kezelőszervekkel, a jó ergonómiával és az intelligens infotainmenttel a Proace City kellően személyautós, egyben kényelmes mobil iroda is lehet. Az új multifunkciós kormánykerék és a digitális műszeregység segítségével a sofőr mindig a vezetésre koncentrálhat. A középső első ülés lehajtható, hogy hasznos munkafelületet hozzon létre laptopok vagy táblagépek számára.
A Proace City utasterében egy új, jól látható és minden információt tartalmazó 10″ digitális műszeregységgel kapott helyet. Ezt egy 10″ multimédiás érintőképernyő támogatja, amely azonnali hozzáférést biztosít a médiához, a navigációhoz és a kihangosított hívásokhoz. Van tehát érintőképernyő, de az alap és fontos funkciók mind elérhetők a hagyományos – részben kormánykerékre felvitt – gombokkal, tekerőkkel, ami egy bőven 60 pluszos tesztelőnek mindenképpen pozitív.
Az autó nagyon jól, szinte már dinamikusan vezethető, a sima, csendes és hatékony elektromos meghajtás elegendő nyomatékot is kínál azonnal, amint szükség van rá. Például a közlekedési lámpák és kereszteződések előtti gyorsításkor. Vagy amikor előttünk bizonytalanul haladó, indokolatlanul alacsony sebességgel közlekedő sofőrt kell gyorsan megelőznünk, magunk mögött hagynunk.
Proace Citynek nincs igazán „fapados” változata, már az alap, Aktive felszereltségben ott a sávelhagyásra figyelmeztetés, a jelzőtábla felismerő rendszer, a fáradtságérzékelő, a radaros Pre-Crash rendszer gyalogos felismeréssel. Alapban automata távolsági fényszóró, sebességhatárolós tempomat és hátsó ultrahangos parkolásérzékelők segítik a vezetést, a manőverezést. Alapban van utcai töltőkábel és egy másik, ami az otthoni „tankolásra” alakalmas. Praktikus, hogy a jobb első ülés lehajtásával és a mögötte található kis ajtó kinyitásával hosszabb tárgyak is szállíthatók.
Az Active Multimedia csomagba került a 10″-os érintőképernyő, az Android Auto és Apple CarPlay, a tolatókamera, a fűthető kormánykerék és első ülések. A Comfort Smart Cargo felszereltséghez már automata klímaberendezés, holttérfigyelő, intelligens nyitási rendszer, nyomógombos indítás is tartozik. Nem kis meglepetésünkre a mi elektromos autónk kulccsal indult, vagyis nem a csúcsváltozat volt, amiről előzetesen már a fényezetlen lökhárítók is árulkodtak.
A háromüléses elektromos kisáruszállító Proace City belépőára nettó 13,1 millió forint, ami bruttóban 16,7 millió, a legfelszereltebb változatnál ez az ár 14,4 és 18,4 millió forint. Mínusz természetesen a vállalkozásoknak igényelhető 3,6 millió forintos állami támogatás. Bár a pályázat eredeti határideje március 31-én járt volna le, a szaktárca döntése értelmében ezt a keret kimerüléséig kiterjesztik.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!