önvezetés

Döntsük el az elején, hogy ki vezet a végén

2022.01.29.

Nincs olyan hét, hogy a hírgyűjtő oldalakon ne fusson nagyot egy-egy olyan közlekedési hír, amelyben állítólagos önvezető módban kerülnek bajba autósok, többnyire teslások. Sok ilyen karambolról hallunk, mindben közös, hogy az olvasók és a sofőrök egyaránt félreértik az önvezetés fogalmát.

 

Az is baj, ha a szakmabeliek - sokszor a gyártók is ezt teszik - zavarosan fogalmaznak, de a nagyobb baj, ha ezeket a tévhiteket az autósok elhiszik és élesben alkalmazzák.

Valljuk be őszintén, a ma kapható modern autókban éber vezetősegéd-rendszerek alkalmasak arra, hogy háttérből segítsék a vezetőt és egy esetleges vészhelyzetben akár életet is menthetnek, de önvezetésről szó sincs a legtöbbjük esetében. Valójában egyikük esetében sincs. Amikor egy ötvenmilliós Lexus vagy Mercedes-Benz a reggeli indulásánál azzal kezdi, hogy figyelem, korlátozott képességeim vannak - nem működik a radar, a lidar, a kamera, az infra- vagy hőkamera, mert túl hideg van, mert túl meleg van, mert túl világos van, mert túl sötét van, mert koszos a szélvédő, mert esik az eső, mert havazik, mert fagy van, mert épp szoftvert frissítek vagy mert csak -, akkor láthatjuk, még milyen gyerekcipőben jár ez a technológia. Egyik sem, és az összes együtt sem képes élet-halál helyzetben önálló döntést hozni, olyant, amilyent egy megfelelően képzett, tapasztalt és felelős sofőr hozhat és meg is hoz a nap minden másodpercében.

Ahogy az autóink egyre többet tudnak (vészfékeznek, sávváltásnál, tolatásnál figyelmeztetnek az akadályokra) úgy az autóvezetők egyre inkább hagyatkoznak ezekre a segédekre, egyre jobban függenek majd tőlük és így egyre inkább kiszolgáltatottak lesznek éles, balesetveszélyes szituációkban. Évtizedes kutatások bizonyítják, hogy ez a fajta éberségi feladat nehéz az emberek számára, a figyelmetlenség és a figyelemelterelés komoly kockázat.

A SAE International globális szabványügyi szervezet megalkotta az önvezetés szintjeit, ahol a 0 jelenti az automatizálás teljes hiányát és az 5-ös szint a teljesen automatizált vezetést. Ezt a taxonómiát jól alkalmazza az ipar, de a közfelfogásban kevesebb hangsúlyt kapnak a szintek, mindenki az önvezető fogalomra koncentrál. Ma nincs még a 2-es szintnél fejlettebb rendszer forgalomban, a Tesla Autopilot néven ismert alkalmazása is csak ilyen, korlátozottan automatizált, valódi önvezetésre nem képes rendszer. A vezetés alapvetően a sofőr dolga, még akkor is, ha az autó képes önállóan kormányozni, gyorsítani és fékezni, az embernek mindig képesnek kell lennie beavatkozni és átvenni a teljes irányítást. Az önvezetés mítoszát maga a Tesla is cáfolja az autói kezelési könyvében és a kijelzőn is figyelmeztet, ha a megfelelő körülmények esetén ilyen módban közlekednénk, ugyanakkor a korábbi kommunikációs trükkök beégtek az emberek tudatába az önvezető módban biztonsággal közlekedő Teslákról.

Számos kormányzati, nem kormányzati, profit és nonprofit szervezet hívja fel a figyelmet az egész világon, hogy a szavaknak milyen súlya és következménye van az önvezetés, az automatizált vezetés témakörében. A tisztulás lassú, az oktatásnak, az edukációnak hatalmas a szerepe. Ne feledjük, van értelme ennek. Gondoljunk csak a biztonsági övvel kapcsolatos tévhitek eloszlatására, használatának fontosságágát szorgalmazó sikeres kampányokra vagy az ittas vezetés tudatos és edukált visszaszorítására.

Az önvezetéssel összefüggésbe hozott balesetek furcsa iróniája, hogy a fogalomzavar nemcsak okozza ezeket, hanem még a hírverésükben is további zavart kelt azzal, hogy sokszor fölöslegesen és igaztalanul hozzák összefüggésbe a baleseteket a technológiával. Nem beszélve arról, hogy a zavarosban halászás egyre távolabb visz minket az ötös szinttől, a valódi önvezetéstől, amely ha megvalósul, egyedül garantálhatja azt, amit minden közlekedő a legjobban szeretne: a balesetmentes közlekedést.

A teljesen automatizált járművek (SAE 4-es vagy 5-ös szint) annak az ígéretét hordozzák, hogy megszűnnek a személyi sérüléses balesetek, évente emberek százezrei nem válnak balesetek áldozataivá. Ha a kettes szintű rendszerrel szerelt autók balesetét az autonóm közlekedés csődjeként tálaljuk, akkor ezzel csorbítjuk a valódi önvezetés technológiájába vetett bizalmat.

A szakmában nem győzzük hangsúlyozni, hogy a mai - pedig egyesek már űrhajónak néznek ki - autók még nem önvezető autók. Vezessük mi magunk őket, amíg még megtehetjük.

Biró Csongor

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.12
A nyolcszoros világbajnok 7,9 másodperccel előzte meg a Hyundai versenyzőjét, Ott Tänakot. ..
2024.05.12
A MÁV-Start a vakáció előtt már egy hónappal, május 13-tól az előszezoni menetrend szerint,....
2024.05.12
A kormány marad, de kecsesebb arcot kap és változik a fénytechnikája. ..
2024.05.12
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Így marad tiszta az autó. ..
2024.05.12
Úgy tűnik, hogy a Toyota Gazoo Racing zakatoló vonatán nincs fék, ugyanis kiterjedt sport- és....
2024.05.12
Hat jármű sérült a közlekedési balesetben a Róbert Károly körúton – írta a katasztrófavédelem. ..
2024.05.12
Az elektromos autók iránti kereslet közelmúltbeli csökkenése arra készteti az autógyártókat, hogy....
2024.05.12
Különleges pályázatot írt ki külső szakértők számára a Toyota kutatóintézete: jelentős támogatással....
2024.05.12
Élénk, sárga színű, a nagyobb méretű járművek holtterére figyelmeztető matricákat helyez ki....
2024.05.12
A Nissan bemutatta a Townstar Evalia változatát, ami egy élvonalbeli kombi autó, amely egyaránt....