utánpótlá
Változásokat rebesgetnek a károkozói pótdíjakkal kapcsolatban
Az eddigi bevett gyakorlat szerint azok az autósok, akik károkozás nélkül közlekedtek éveken keresztül, minden évben egy-egy kategóriával "fentebb", egy kedvezőbb díjbesorolással rendelkező biztosítási sávba kerülhettek. Akik viszont balesetet okoztak, nekik csökkent a bonus-malus besorolásuk, és akár nagyobb mértékben növekedett a következő biztosítási időszakukra a fizetendő díjuk. Még ősszel röppent fel a hír, hogy ezen szeretnének változtatni, mivel a Magyar Nemzeti Bank szerint nem jó gyakorlat, ha az irreálisan magas károkozói pótdíjjal terhelt autós biztosítása felülírhatja a teljes kockázatlapú díjkalkukációt, így hosszabb távon kiüresedhet a bonus-malus rendszer. Az MNB jövőre a biztosítókat fogja komolyabban ellenőrizni, és nekik kárstatisztikákkal kell majd bizonyítaniuk, hogy mennyire megalapozottak a kihirdetett tarifáik. Az is lehet persze, hogy a biztosítók nem fogják a balesetmentes ügyfeleikre terhelni a károkozói pótdíj változásait, hiszen jelenleg is telített, és éles árverseny jellemzi a biztosítási piacot. Az ügyfelek bizalmát pedig biztosan nem erősíti majd egy égből kapott áremelés. Ami az évek óta károkozás nélkül vezető autósok részéről maximálisan érthető, és elfogadható.
cdn.pixabay.com
Emelkedik a fedezetlenségi díjak napi díja is.
1140 Ft-ról 1210 Ft-ra emelkedik a teljesítmény alapú napidíj, tehát jövőre 70 Ft-tal többet fizethet naponta az, aki nem figyel a kötelezőjére.
Mi az a fedezetlenségi díj?
A fedezetlenségi díj az adott gépjármű vonatkozásában az üzemben tartó biztosítási kötelezettségének díjfizetés hiányában kockázatviselés nélküli időtartamára (a fedezetlenség időtartamára) a Kártalanítási Számla kezelőjét megillető, előre meghirdetett tarifa alapján utólagosan megállapított díj. A jogszabály a Kártalanítási Számla kezelőjét hatalmazza fel és egyúttal kötelezi is a fedezetlenségi díj járműkategóriák szerinti mértékének évenkénti meghatározására és meghirdetésére, a Kártalanítási Számla általi kártérítések és a kártérítésekhez kapcsolódó eljárási költségek alapján. A MABISZ-nak, mint a Kártalanítási Számla kezelőjének legkésőbb a naptári év végét megelőző negyvenötödik napig kell a következő évi, járműkategóriák szerinti fedezetlenségi díjtételeket a Magyar Nemzeti Bank elnökének rendeletében meghatározott módon, a Felügyelet honlapján meghirdetnie, továbbá ezzel egyidejűleg a honlapján is közzé kell tennie. Eltérés esetén a Felügyelet honlapján meghirdetett tarifa az alkalmazandó
cdn.pixabay.com
Változik az E-kárbejelentő
Jó hírek is vannak, mégpedig az, hogy egyszerűsödik az E-kárbejentés, a nagyon hasznos alkalmazásról korábban már mi is írtunk. (link) Az alábbi újdonságokkal bővültek az E-kárbejelentő szolgáltatásai. Mostantól a címadatok prediktív bevitel segítségével adhatók meg, vagyis, ha elkezdi valaki beírni a címet, az alkalmazás automatikusan kitölti a mezőt. Bővült a beküldhető képek száma, továbbá a baleset résztvevői grafikusan és szövegesen is kiválaszthatják a járművek sérült elemeit, és megadhatják a sérülések jellegét. Pontosabban rögzíthetik a baleset körülményeit a bővített baleseti szituációs lista használatával. Ezek a fejlesztések tovább gyorsítják a károsultak és a biztosítók egyszerűbb, gyorsabb és hatékonyabb együttműködését, valamint az akár kontaktmentes, biztonságos, digitális kárbejelentést is lehetővé teszik. Az eltelt hónapokban a covid-19 vírussal járó érintésmentes kapcsolattartás kényszere is elősegítette, hogy a balesetben résztvevők egyre nagyobb része a "kék-sárga" nyomtatvány helyett ezt a - minden biztosító által elfogadott és támogatott - új digitalizált kárbejelentési csatornát használja. A kárbejelentések számát összehasonlítva, idén a tavalyi év hasonló időszakához képest az első három hónapban 10 százalékkal, a járványügyi korlátozások bevezetését követően 20 százalékkal, augusztus hónapban 30 százalékkal növekedett az E-kárbejelentő használata. Az alkalmazást a megjelenése óta több, mint 300 ezren töltötték le, idén pedig már közel 5000 (indulása óta tizenkétezer) kárbejelentés érkezett az E-kárbejelentőn keresztül a biztosító társaságokhoz. (forrás: mabisz.hu)
Cikkünk következő részében a fenti témákban megkérdeztem Lambert Gábort a MABISZ kommunikációs vezetőjét. Addig pedig további autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!