utánpótlá

Drágul e a kötelező jövőre? Hogyan változnak a biztosítások a következő évtől?

2020.12.27.

Több változás is jöhet a következő évtől, amire nem árt autósként figyelnünk. Nézzük, hogy milyen irányba változhatnak a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás díjtételei, és milyen egyéb újdonságokra készülhetünk.

 

Változásokat rebesgetnek a károkozói pótdíjakkal kapcsolatban

Az eddigi bevett gyakorlat szerint azok az autósok, akik károkozás nélkül közlekedtek éveken keresztül, minden évben egy-egy kategóriával "fentebb", egy kedvezőbb díjbesorolással rendelkező biztosítási sávba kerülhettek. Akik viszont balesetet okoztak, nekik csökkent a bonus-malus besorolásuk, és akár nagyobb mértékben növekedett a következő biztosítási időszakukra a fizetendő díjuk. Még ősszel röppent fel a hír, hogy ezen szeretnének változtatni, mivel a Magyar Nemzeti Bank szerint nem jó gyakorlat, ha az irreálisan magas károkozói pótdíjjal terhelt autós biztosítása felülírhatja a teljes kockázatlapú díjkalkukációt, így hosszabb távon kiüresedhet a bonus-malus rendszer. Az MNB jövőre a biztosítókat fogja komolyabban ellenőrizni, és nekik kárstatisztikákkal kell majd bizonyítaniuk, hogy mennyire megalapozottak a kihirdetett tarifáik. Az is lehet persze, hogy a biztosítók nem fogják a balesetmentes ügyfeleikre terhelni a károkozói pótdíj változásait, hiszen jelenleg is telített, és éles árverseny jellemzi a biztosítási piacot. Az ügyfelek bizalmát pedig biztosan nem erősíti majd egy égből kapott áremelés. Ami az évek óta károkozás nélkül vezető autósok részéről maximálisan érthető, és elfogadható.

cdn.pixabay.com

Emelkedik a fedezetlenségi díjak napi díja is.

1140 Ft-ról 1210 Ft-ra emelkedik a teljesítmény alapú napidíj, tehát jövőre 70 Ft-tal többet fizethet naponta az, aki nem figyel a kötelezőjére.

Mi az a fedezetlenségi díj? 

A fedezetlenségi díj az adott gépjármű vonatkozásában az üzemben tartó biztosítási kötelezettségének díjfizetés hiányában kockázatviselés nélküli időtartamára (a fedezetlenség időtartamára) a Kártalanítási Számla kezelőjét megillető, előre meghirdetett tarifa alapján utólagosan megállapított díj. A jogszabály a Kártalanítási Számla kezelőjét hatalmazza fel és egyúttal kötelezi is a fedezetlenségi díj járműkategóriák szerinti mértékének évenkénti meghatározására és meghirdetésére, a Kártalanítási Számla általi kártérítések és a kártérítésekhez kapcsolódó eljárási költségek alapján. A MABISZ-nak, mint a Kártalanítási Számla kezelőjének legkésőbb a naptári év végét megelőző negyvenötödik napig kell a következő évi, járműkategóriák szerinti fedezetlenségi díjtételeket a Magyar Nemzeti Bank elnökének rendeletében meghatározott módon, a Felügyelet honlapján meghirdetnie, továbbá ezzel egyidejűleg a honlapján is közzé kell tennie. Eltérés esetén a Felügyelet honlapján meghirdetett tarifa az alkalmazandó

forrás: https://mabisz.hu/fedezetlensegi-dijak-2020/

cdn.pixabay.com

Változik az E-kárbejelentő

Jó hírek is vannak, mégpedig az, hogy egyszerűsödik az E-kárbejentés, a nagyon hasznos alkalmazásról korábban már mi is írtunk. (link) Az alábbi újdonságokkal bővültek az E-kárbejelentő szolgáltatásai. Mostantól a címadatok prediktív bevitel segítségével adhatók meg, vagyis, ha elkezdi valaki beírni a címet, az alkalmazás automatikusan kitölti a mezőt. Bővült a beküldhető képek száma, továbbá a baleset résztvevői grafikusan és szövegesen is kiválaszthatják a járművek sérült elemeit, és megadhatják a sérülések jellegét. Pontosabban rögzíthetik a baleset körülményeit a bővített baleseti szituációs lista használatával. Ezek a fejlesztések tovább gyorsítják a károsultak és a biztosítók egyszerűbb, gyorsabb és hatékonyabb együttműködését, valamint az akár kontaktmentes, biztonságos, digitális kárbejelentést is lehetővé teszik. Az eltelt hónapokban a covid-19 vírussal járó érintésmentes kapcsolattartás kényszere is elősegítette, hogy a balesetben résztvevők egyre nagyobb része a "kék-sárga" nyomtatvány helyett ezt a - minden biztosító által elfogadott és támogatott - új digitalizált kárbejelentési csatornát használja. A kárbejelentések számát összehasonlítva, idén a tavalyi év hasonló időszakához képest az első három hónapban 10 százalékkal, a járványügyi korlátozások bevezetését követően 20 százalékkal, augusztus hónapban 30 százalékkal növekedett az E-kárbejelentő használata. Az alkalmazást a megjelenése óta több, mint 300 ezren töltötték le, idén pedig már közel 5000 (indulása óta tizenkétezer) kárbejelentés érkezett az E-kárbejelentőn keresztül a biztosító társaságokhoz. (forrás: mabisz.hu)

Cikkünk következő részében a fenti témákban megkérdeztem Lambert Gábort a MABISZ kommunikációs vezetőjét. Addig pedig további autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.24
A Kínában már jelenleg is kapható modell 2026-ban térhet vissza az Egyesült Királyságba és Európába....
2025.01.24
Magyarországra érkezett az első három Vectron-mozdony a járműflotta megerősítésére és....
2025.01.24
Kínai autó is van az Európában forgalmazott legbiztonságosabb személygépkocsik között, legalábbis....
2025.01.24
Az MVM Mobiliti 300 kilowattos (kW) ultragyors töltői már tíz helyszínen, egyebek mellett....
2025.01.24
Lássuk, milyen szokatlan termékek kerülnek még ki autógyártók kezeiből, gyártósorairól. ..
2025.01.24
Futurisztikus járművet épített a Toyota házi tuningspecialistája, a Modellista. A Concept Zero....
2025.01.24
Kecskemét és Magyarország egésze is sokat fog profitálni az együttműködésből a Mercedesszel, ez a....
2025.01.24
A Peugeot büszkén jelenti be, hogy a 100%-ban elektromos PEUGEOT E-208 és PEUGEOT E-308 végeztek az....
2025.01.24
A sebességtartó automatika ágyazott meg a mai vezetéstámogató rendszereknek ..
2025.01.24
Személyautókban már megszokott és jól bevált vezetőtámogató rendszereket optimalizált....