hazai premier
Egy dunai hajón tartotta a márka bemutatkozó rendezvényét az importőr Grand Automotive East Kft. Az autós szakma tudja, a nagyközönség kevésbé, hogy a Chery konszernhez tartozik a műszakilag is közeli rokon Omoda és Jaecoo, ezek a márkák már korábban megjelentek Magyarországon.

A Chery hazai bemutatkozása erősre sikerült, a nagyrendezvény vagyis az esti-éjszakai hajózás előtt úgynevezett „sajtóórát” tartottak az újságíróknak, akik a színvonalas előadások előtt, illetve után alaposan megtapogathatták a kiállított autókat, próbálgathatták a fedélzeti menüt, az ülések beállítását, és sok egyéb mást is. Ez még a kikötőben történt, volt olyan újságíró, aki – családi – elfoglaltsága miatt nem is hajózott ki. Szerintem sokat veszített.
A fedélzeten letakart autók várták a később érkező díszvendégeket, a szervezők megadták a módját az autók leleplezésének. Egy magas színvonalú drónbemutató is része volt a programnak, ami nagyon látványosra sikerült, csak hát túl közeli volt még akkor az augusztus 20-ai tűzijáték élménye…

A vendéglátás, az étel- és ital is nagyon rendben volt, idő is maradt bőven a fogyasztásra, a hajó rendesen felment a Dunán és csak a Dagály-fürdő után fordult vissza. A sietősek kissé csalódtak, mert nem csak ekkora volt a Várkert-bazárból induló kör, a hajó továbbment és csak a Mol-torony után fordult vissza.
Az esemény méltó volt a Cheryhez, a világ egyik leggyorsabban fejlődő autómárkájához, amely több mint 25 éves mérnöki tapasztalattal és globális technológiai háttérrel hódít. A márka elkötelezett a zöld mobilitás mellett – úgynevezett „szuper hibrid” (Chery Super Hybrid, CSH) megoldása akár 1500 km-es kombinált hatótávot kínál.

A Chery Automobile 1997-ben kezdte meg a működését a kínai Wuhu-ban. Az első autót 1999-ben gyártotta – akkor még Seat alapokon –, majd 2001-ben kezdte meg az autók exportját. A világon 8 globális kutatási és fejlesztési központtal rendelkezik, minden, amit a Chery gyárt, ma már saját „termék”. Olyannyira, hogy a gyárban alkalmazott robotok szoftverét is saját maguk fejlesztik.
Az automatizáltságot jellemzi, hogy már létezik egy, és további három gyár van készülőben, amelyek úgynevezett „fekete üzemek”, vagyis teljesen emberi munkaerő nélkül működnek. Ezekben a gyárakban minden folyamat 100%-ban robotizált, így még világításra sincs szükség.

Több mint 9000 kutatási és fejlesztési mérnöke van a Cherynek, akik nap mint nap új megoldásokat fejlesztenek. A vállalatcsoport 18 000 bejegyzett szabadalommal rendelkezik. A Chery 110 országban és régióban van jelen, globálisan pedig több mint 1500 márkakereskedése működik.
2024-ben 2,6 millió (pontosabban 2 603 916) járművet értékesített a vállalatcsoport. Az export tekintetében 1,1 millió jármű kivitelével a Chery az első helyen végzett Kínában, így a legnagyobb volumenben exportáló autógyártónak számít. Utána a SAIC csoport következett 0,9 millió, majd a Geely 0,5 millió járművel.

A Chery már ott van Olaszországban és Spanyolországban is, ahol leányvállalatokon keresztül DR és EBRO márkanevek alatt értékesíti járműveit. Európában összesen 30 országban van jelen 9 leányvállalattal. Az autók kifejezetten az európai piac igényeinek megfelelően készülnek, az EU-s előírásokra szabva. A frankfurti központban működik az európai Kutatás-Fejlesztési Központ (R&D).
A Chery meghatározó globális partnerekkel dolgozik együtt, köztük olyan cégekkel, mint a Bosch, Continental, Mahle, Hella, Land Rover, Jaguar, Benteller, Autoliv, Aptiv, Valeo, BorgWarner, NXP, Magna, Panasonic, Hanon Systems, Michelin, Aisin, Qualcomm, Deloitte, PPG, Visteon, Renesas, Marelli, ZF és sok más vállalat.

A Chery magyarországi bevezetése stratégiai jelentőségű: az ország földrajzi elhelyezkedése és fejlett ipari ökoszisztémája ideális bázist kínál a közép- és kelet-európai térségben való terjeszkedéshez. A vállalat dinamikus növekedést tudhat magáénak, hiszen elérte a „Double 500” mérföldkövet: világszerte több mint 50 millió ügyfelet szolgált ki, és több mint 5 millió járművet exportált, miközben 22 egymást követő évben Kína vezető autóexportőre maradt.
A magyarországi piacra érkező, családok számára tervezett Tiggo modellek megtestesítik a Chery filozófiáját, vonzó megoldást kínálva a családi mobilitás minden helyzetére, akár belső égésű, akár hibrid hajtáslánccal szerelve. A hibrid hajtáslánc, az úgynevezett “Chery Super Hybrid” (CSH) kulcsszerepet játszik a modellkínálatban.

A magyarországi debütálást fémjelző hajózáson Jochen Tueting, a Chery Europe GmbH főmérnöke átfogó előadást tartott a Chery Super Hybrid hajtásláncról, kiemelve annak három fő előnyét – a hatékonyságot, a teljesítményt és a biztonságot.
A Chery Super Hybrid motor 44,5%-os termikus hatásfokot ér el, ezzel eco módban a fogyasztása mindössze 4,9 l/100 km (WLTP adat). A rendszer 205 kW-os csúcsteljesítménye magabiztos gyorsítást és újragyorsítást tesz lehetővé bármilyen útfelületen. A biztonságot tovább növeli a Guardian Battery Safety System, amely többszintű védelmet nyújt: 2 ms-os ultra-gyors áramtalanítással, IP68-as por- és vízállósággal, valamint -35 °C és +60 °C közötti üzembiztonsággal.

A hajón a Chery szabadidőautó-családjának két tagját mutatták be, a kisebbik, a Tiggo 7 nevű kompakt SUV egyebek között a VW Tiguan, a Hyundai Tucson modellekkel versenyez majd - egyebek között. Már a Comfort felszerelségi szint is gazdag, de akinek több kell, választhat Premium vagy Luxury kivitelt is. A 11,5 millió forintos alapmodellt a 147 lóerős 1,6 literes turbós motor hajtja, mögötte egy hétfokozatú duplakuplungos automata váltó dolgozik.
Van ennél erősebb Tiggo 7 is, a plug-in hibrid, ebben a 1,5 literes feltöltős benzines erőforrást egy villanymotor egészíti ki, itt a rendszerteljesítmény 279 lóerő. Ehhez azonban már Premium felszereltséget párosít a gyártó, ami az árcédulán is meglátszik. Papíron 90 kilométert tisztán elektromos üzemben is képes megtenni az autó, az összes hatótáv pedig megközelítheti az 1200 kilométert. Köszönhetően a kis fogyasztásnak és a nagy üzemanyagtanknak…

A másik leleplezett autó, a Tiggo 8 nagyobb, hét személyes, sínen mozgatható második üléssorral és akár 1900 literig bővíthető csomagtérrel. Kétféle hajtáslánca lényegében megegyezik a kisebbik testvérrel. A belépő modell a benzimotorosnál is Premium szint, a csúcs pedig a plug-in hibrid Luxury, temérdek kényelmi és biztonsági extrával, igaz 16 millió forintnál is többet kérnek érte. (A Chery augusztus végéig kétmillió forint kedvezményt adott az addig megrendel össze Tiggo 7 és 8 árából.)
E két modellen túl is lesz élet a márka háza táján, a közeli jövőben az importőr Grand Automotive East Kft. elérhetővé teszi a hazai piacon a Tiggo 4 és a zászlóshajónak számító Tiggo 9 modelleket is. Utóbbihoz, már összkerékhajtás dukál, míg a kisebb a „népautók”, egyebek között a Swift és a Duster szegmensében küzd majd a vásárlók kegyeiért.
Fotók: Chery/Mosoni Péter
Szeptember első hétvégéjén háromnapos családi fesztiválon mutatkozik be a Chery Tiggo Magyarországon a hazai közönségnek a Műegyetem rakparton. Pénteken 14:00-22:00 óra között, a hétvégén, 6-án és 7-én pedig mindkét napon 10:00-22:00 óra között várja a márka az érdeklődőket. Olyan kiváló magyar zenei előadók fellépését is láthatják a kilátogatók, mint a Wellhello, Hundred Sins, Ivan & The Parazol, Manuel valamint a Rádió 1 DJ-i.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!
