közlekedésbiztonság
Az elmúlt évtizedekben Európában és világszerte is folyamatosan csökkent a közúti balesetek száma, ám ez az utóbbi években megtorpant, sőt: a halálos kimenetelű balesetek újra növekedésnek indultak. Ez a tendencia különösen a gyalogosok és kerékpárosok körében aggasztó, miközben a kormányok és városok egyre több forrást fordítanak biztonsági fejlesztésekre. A kérdés adott: ha ennyi erőfeszítést teszünk, miért nem javulnak az eredmények?
A jelenlegi megközelítés sokszor reaktív: a hatóságok a már megtörtént balesetek tapasztalataiból tanulnak, és így értelemszerűen a beavatkozás maga is később jöhet el, annak biztonságos közlekedésre gyakorolt hatásaival együtt. Felgyorsult világunkban ez azonban nem elegendő. Ezen változtat a Miovision új fejlesztése, a Continuous Safety Monitoring (folyamatos közlekedésbiztonsági megfigyelés), amely a közlekedési konfliktushelyzetek egy fajtáját, az ún. majdnem baleseteket figyeli és elemzi, így már a tragédiák bekövetkezése előtt jelez, és gyors, célzott intézkedéseket tesz lehetővé.

A Miovision Scout megoldása (forrás: ITS International)
A rendszer működése egyszerű, mégis forradalmi: kamerák és szenzorok rögzítik a forgalmat, az adatokat pedig mesterséges intelligencia (MI) elemzi. A szoftver megkülönbözteti a konfliktushelyzeteket, felméri a kockázati szintet, és priorizálja a veszélyes helyszíneket. Ezáltal a mérnököknek nem kell éveket várniuk, hanem akár azonnal reagálhatnak – például jelzőlámpa-programok módosításával vagy forgalmi rend változtatásával. Ez különösen a gyalogosok és kerékpárosok védelmében jelent előrelépést.
Erről a témáról tartanak a szakemberek webináriumot “24/7 biztonság: közeli balesetek felismerése és megelőzése a jövő útjain” címmel. A webinárium 2025. október 1-jén, magyar idő szerint 16:00-kor kerül megrendezésre. Az esemény minden szakembernek és döntéshozónak szól, aki elkötelezett a közlekedésbiztonság iránt, és szeretné megismerni a legújabb technológiákat, valamint a Vision Zero mozgalom gyakorlati megvalósítását. A filozófia szerint a közlekedési halálesetek és súlyos sérülések nem elfogadhatóak, ezért hosszú távon nullára kell csökkenteni számukat. A Vision Zero nem a közlekedőket hibáztatja, hanem a rendszert alakítja át: az utakat, a járműveket és a szabályokat úgy tervezi meg, hogy az emberi hibák se vezethessenek tragédiához.
A webinárium előadója Dr. Craig Milligan, aki nemzetközi szinten elismert közlekedésbiztonsági szakértő. Több mint 600 kereszteződés vizsgálata fűződik a nevéhez, és számos országban adott szakmai tanácsokat közlekedési hatóságoknak. Milligan jelenleg a Miovision vezető szakértője, emellett az International Road Federation munkájában is aktívan részt vesz. Előadásában gyakorlati példákon keresztül mutatja be, hogyan válhatnak a nyers adatok valódi, életmentő döntésekké. A résztvevők közvetlenül ismerkedhetnek meg a legfrissebb közlekedésbiztonsági trendekkel és technológiákkal, miközben az interaktív formátum lehetőséget biztosít kérdések feltevésére és tapasztalatok megosztására is.

Dr. Craig Milligan, a Miovision szakértője, az októberi webinárium vezetője (forrás: LinkedIn)
A Miovision egy kanadai technológiai vállalat, amely intelligens forgalomirányítási és közlekedésbiztonsági megoldásokat fejleszt. Legismertebb újítása a folyamatos biztonsági megfigyelés (Continuous Safety Monitoring), amely a közeli elkerüléseket elemzi, és így segít megelőzni a baleseteket. A International Road Federation (IRF) pedig egy világszerte működő szakmai szervezet, amely a közúti infrastruktúra fejlesztését, a közlekedésbiztonság növelését és a fenntartható mobilitás támogatását tűzte ki célul. Az IRF nemzetközi tudásmegosztó hálózatként működik, ahol kormányok, mérnökök és iparági szereplők közösen dolgoznak a biztonságosabb és modernebb közlekedési rendszerekért – így a Miovision technológiája is ebben a globális szakmai közegben kap kiemelt figyelmet.
Források: Traffic Technology International, Miovision, Vision Zero Network