eni

Eni – Válaszok a klímaváltozásra

2022.02.02.

Egy „olajvállalat”, aminek nem a logója zöld.

Egy petrolkémiai cég termékei elvileg nem lehetnek híresek a környezetbarát mivoltukról, azonban tagadhatatlanul szükség van rájuk a járművek és gépek üzemeltetéséhez. Hogyan és mit tehet mégis egy alapvetően fosszilis üzemanyagokat, kenőanyagokat termelő vállalat a környezete érdekében?

Az Eni-nél jártunk, ahol többek között erre is rákérdeztünk.

Nem olaj-, hanem energetikai vállalat

Alapvetően már a kérdésfeltevés sem egészen pontos, hiszen a lényeg itt nem az olajon van, hanem az energián. Maga a kőolaj csak egy energiahordozó, amivel a legnagyobb probléma, hogy felhasználása során széndioxid keletkezik, amely üvegházhatású gáz, és legnagyobb mértékben felelős a globális felmelegedésért.

Éppen ezért cél szerte a világban, hogy minden téren csökkentsük a CO2-kibocsátást. Mivel a legszembetűnőbb fosszilis üzemanyagokkal működő iparág a közúti közlekedés, sokan ezt a területet nevezik meg, mint a kibocsátásért leginkább felelős ágazatot. Érdemes azonban mélyebben is átgondolni a kérdést, hiszen az autók, buszok és teherautók csak egy kisebb szeletét teszik ki a közlekedésnek, ezen kívül még óriási hajók és dízelvontatású vonatok tízezrei közlekednek nap mint nap a világban.

Ám az igazi károsanyag volumen nem is annyira ezekből, mint inkább a fosszilis tüzelőanyagokon, szénen, gázon, egyéb éghető anyagokon alapuló hőerőművekből származik. Magyarországon a legnagyobb ilyen erőmű a Mátrai Erőmű, amely lignittel működik és legnagyobb teljesítménye 900 MW (összehasonlításul a Paksi Atomerőmű maximális teljesítménye 2.000 MW). Nem véletlen, hogy sokat hallunk mostanában az átalakítással kapcsolatban a Mátrai Erőműről.

A hosszúra nyúlt bevezető azért indokolt, mert az Eni olyan kutatásokat végez, amelyek az eddig szinte kiaknázatlan forrásokat használják termelésre. A megtermelt energiának egyszerre kell olcsónak és hatékonyan termelhetőnek lennie, ugyanakkor folyamatosan és biztonságosan kell rendelkezésre állni, lehetőleg károsanyag-kibocsátás nélkül. Nem kis feladat, de nem lehetetlen.

Tengerek és óceánok energiája

Több kutatás is zajlik párhuzamosan az Eni-nél, az első a tengerekre és óceánokra telepíthető úszó erőművek fejlesztését végzi. A hatalmas víztömegek hullámai ugyanis képesek mozgatni a vízfelszínen lévő tárgyakat, és ezt az alternáló mozgást aztán energiatermelésre lehet fordítani. A rendszer a viszonylag kis mozgások energiáját egy lendítőkerékre „gyűjti”, innen már adott a forgó mozgású tömegből kinyerhető energia.

A kutatások azt mutatják, hogy a hullámokból való energia kinyerésben óriási potenciál rejlik. Egyéb megújuló energiaforrásokkal összevetve a hullámokban rejlő energiasűrűség nagyjából 50-szeresére tehető. Ez azt jelenti, hogy azonos teljesítmény mellett egy, a víz mozgási energiáját hasznosító berendezés más technológiák egységeinél ötvenszer kisebb lehet.

Napenergia

Bár a napenergia-hasznosítás 2021-ben már egy létező technológia, az elterjedt napelemek gyártása manapság még meglehetősen költséges és energiaigényes, ráadásul az eszközök közép- és hosszútávú hasznosítása, vagy újrahasznosítása is energiaigényes.

Az Eni olyan megoldás kifejlesztésén dolgozik, amelyben a fotovoltatikus, vagyis napelem-hatást szerves anyagokból készült polimerekkel érik el. Ezeket a hajlékony, könnyű anyagokat egyszerű szállítani és telepíteni. Ennek köszönhetően az energia a felhasználás helyétől távolabb is megtermelhető, vagy az épületek tervezésekor figyelembe vehető.

Fúzió

A fúzió egy természetes jelenség, így születtek az égbolt csillagjai, köztük a Nap. Az energiahordozó a hidrogén egyik izotópja, a deutérium, amely a vízből könnyen kinyerhető és nagy nyomáson elektromos töltéssel rendelkezik. A besugárzással tríciumra bomló lítium keveredik az izotóppal és az extrém mértékben (100-150 millió fokra) hevített elegyet mágneses térben körpályára kényszerítik egy tórusz formájú reaktorkamrában. A lejátszódó reakcióban hélium keletkezik és hőenergia szabadul fel, amelyet tetszőleges formában lehet hasznosítani.

Az Eni olasz nyelvű, angol feliratos videója a legújabb fejlesztési irányzatokról:

 

Új utak, zöld válaszok

Jól látható tehát, hogy egy olajipari termékeiről elhíresült óriásvállalat nem tekinthető kizárólag a fosszilis tüzelőanyagok gyártójának. Az Eni név csaknem egy évszázada jelent egyet a folyamatos fejlődéssel, aminek kulcsa a kutatás-fejlesztésbe való beruházás folyamatos volta.

A napenergia, a tengerek hullámainak energiája és a fúziós kutatások mind-mind azt a célt szolgálják, hogy világunk egyre növekvő energiaigényét egyre inkább zöld és fenntartható energiák szolgálják és az Eni ebben is világ élvonalába tartozik.

Cikkünk megjelenését az Eni Austria GmbH Magyarországi Fióktelepe támogatta

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....