használt autók

Ennyit kérj az autódért

2023.04.15.

Amit az autódra költöttél, ne várd vissza. Legalább is pénzben ne.

Vásárlás előtti használtautó vizsgálatokkal foglalkozunk. Naponta – nem csak a megrendelések miatt – több tucatnyi hirdetést böngészünk át. A témában már két írás is megjelent hasábjainkon. Az elsőben azt fejtegettük, mi az az 5+1 dolog, amit a hirdetésekben látva gyanakodni kell, a másodikban pedig azt, hogy miért nem találsz megfelelő használt autót magadnak a piacon.

Ma is átmegyünk az eladók oldalára és röviden megnézzük, hogy mennyit kell kérni egy autóért, magyarul, hogyan kell belőni az árat.

Az én autóm tökéletes!

Magánszemélyként saját autónk saját szemünkben szinte mindig többet ér, mint amit a piaci realitás indokol. Nagyon sokszor tapasztaljuk, hogy a magánszemélyek által feladott hirdetések a találati listák végén, a drágább darabok között tanyáznak.

Persze ebben jócskán benne van az az általában téves vélekedés is, hogy magánszemélytől jobb autót venni és ezt eleve belekalkulálják a kínálati árba az eladók. De első sorban nem ez srófolja fel az árakat, hanem a másik téves vélekedés, miszerint a kocsi kitűnő állapotban van.

És pont ez az első hiba, amibe az eladók gyakran beleesnek, hogy valójában nincsenek tisztában sem a piaci árakkal, sem az autójuk valós értékével és állapotával. Úgy vannak vele, hogy próba-szerencse, megpróbálom kicsit drágábban feltenni (hátha jön egy madár, aki elviszi), ha meg nem, akkor majd lejjebb megyek.

Megindokolják, hogy miért ennyi

És a borsos ár alatt indul a mesedélután. A hirdetésből részletesen megtudjuk, hogy bizony a kocsi rendszeresen volt szervizelve, sőt ki sem várták a csereperiódust, hanem mindig előbb, 8-10 ezer kilométerenként lecserélték az olajat. Olyan jelzőket olvashatunk ezekben a hirdetésekben, mint az eladó szeretett, -féltve őrzött, -nagy becsben tartott és még sorolhatnám -autónk, ehhez persze azonnal magyarázat is tartozik: kategóriaváltás miatt, családbővülés miatt stb., hiszen, ha ennyire kedvenc a kocsi, akkor valamit csak kell mondani, ami miatt eladó, bár szerintem ez tökmindegy.

"Új hűtővel!" - hát mert az előző eresztett

Beszéltünk erről Ferencz Norbival a legutóbbi podcast adásban, érdemes visszahallgatni.

És az a rengeteg beszerelt alkatrész

A hirdetők másik kedvence, hogy egészen részletesen leírják, hogy mikor-mit cseréltek ki a kocsiban. 60-80 ezer kilométerrel ezelőtti vezérléscserék, 3-4 éves gumiabroncsok, sőt, évekkel ezelőtti kilakatolások is helyet kapnak ezekben a leírásokban.

Csomó minden tök új, csak tankolni, meg a check enginre nem maradt pénz

Természetesen nem minden ilyen hirdetési tartalom irreleváns, mert ha valóban friss karbantartásokról, alkatrészcserékről van szó, az valóban emelheti egy autó értékét. De figyelembe kell venni azt is, hogy lehet, hogy tényleg javították a kocsit, de az (eladás előtt) a leggyengébb minőségű alkatrészeket kapta meg, vagy éppen szakszerűtlenül javították és egy hiba kijavításával bevittek két másikat.

Fel is van ám tuningolva

A tuning mindig kétélű fegyver. Az egyik, hogy egy jól sikerült optikai, vagy motor pimp a felhasználónak élményt és az autóstársak dicséretét hozhatja, a másik pedig, hogy eladáskor nem konktraprodukív-e, hogy nem gyári kivitelű a kocsi.

A minap futottam bele egy Golf 6 hirdetésbe. A 12 éves autó a fotókon valóban patika állapotban, a leírásban minőségi ültetőrugók, kicserélt porlasztócsúcsok és 18-as nagyfelnik voltak. A Golf nem volt GTD, nem volt DSG és mégis 3,5 milliót kértek érte. Egy 12 éves autóért. Sajnos arra nem emlékszem, hogy mennyi kilométer volt benne.

Képünk illusztráció

A piac aktuális állása szerint ez a kínálat legteteje, ha nem GTD kivitelről beszélünk. Hogyan került ide a két generációval ezelőtti kocsi? Úgy, hogy az ár képzésben benne van a sok-sok százezer forint, amit tulajdonosa ráköltött az elmúlt időben.

A kínálat 2 millió forinttól indul és 3,3-nál áll meg. Ki fog erre a hirdetésre klikkelni és százezrekkel értékelni ültetést, meg a porlasztókat?

A piac nem fizeti vissza fenntartási költségeket

Fontos tudni az ár belövésénél, hogy csak a legelhivatottabb használtautó keresők mennek végig az egész találati listán. Mivel a portálok alapesetben ár szerint rendezik a szűkítési paramétereknek megfelelő találatokat – kivéve a kiemelt hirdetések – a legtöbb esetben innen választanak a vevők.

Ha mi becsületesen írjuk az autóra fordított költségeinket és ennek akár csak az elmúlt időszakban keletkezett hányadát megpróbáljuk érvényesíteni az eladáskor, gyorsan a hirdetések harmadik harmadában találjuk magunkat, ami talán rá sem fér a találati lista első oldalára.

A vevők számára az tűnik természetesnek, hogy egy autó teljesen rendben van. A szemükben a legtöbb esetben nem növeli egy autó értékét az új porlasztócsúcs, hiszen az alap, hogy jó legyen az autóban. Ez minden egyes alkatrészre elmondható kettőstömegű lendítőkeréktől egészen a féktárcsákig, mindenre, amit a két rendszám között van.

Ennyit kérj az autódért

Jó kis kérdés, hogy árulni szeretnéd, vagy eladni? Ha az előbbi, akkor nyugodtan árazhatod, ahova csak akarod, legfeljebb jó eséllyel egy árva telefonhívást sem fogsz kapni. A kereskedők nem látnak benne üzletet, a magánszemélyeknek simán csak drága. Aztán kicsit lejjebb mész árban, jön néhány érdeklődő és mutogathatod nekik a szabad szombatodon a kocsit, amiből hamar eleged lesz.

Melyik hirdetésben láttad, hogy a torony javítva volt?

Ha a cél az eladás, akkor az árat úgy kell meghatározni, hogy a kínálati lista első harmadában legyél. Punktum, nincs tovább! Ne reméld, hogy visszajönnek a fenntartásra fordított százezrek, hogy te leszel a kivétel, akinek a minőségi autója megtalálja az ezt értékelő vevőt. Egyrészt nem biztos, hogy annyira minőségi az a portéka, másrész, az a vevő sem biztos, hogy létezik.

Az átvizsgálás mindig fontos

Mindegy, hogy olcsóbb, vagy drágább autót nézünk, mindegy, hogy mit írnak, ígérnek a hirdetésben, egy autó hibáival senki sem fog hencegni a hirdetésben. Vagy elhallgatja, vagy nem is tud róla. De vevőként a minimum, amit megtehetünk saját biztonságunk érdekében, hogy még a vásárlás előtt rendelünk egy használt autó helyszíni átvizsgálást, hogy amit csak lehet időben megtudjunk a kiszemelt autóról. Tudunk segíteni!

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.24
Charles Leclerc, a Ferrari hazai környezetben szereplő versenyzője érte el a legjobb köridőt a....
2024.05.24
Hol máshol, mint a Nordschleifén, a sportautók, pláne a Porschék legmérvadóbb játszóterén. ..
2024.05.24
Három európai digitális képzőművészt kért fel a Lexus, hogy teremtsen különleges világot a Lexus....
2024.05.24
2020 júniusában Birgit Lauda úgynevezett kötelesrész pert indított a meghalt férje által alapított....
2024.05.24
Japán sajtóértesülések szerint zöld utat kapott a sorozatgyártásra a 2015-ös Tokiói Autószalonon....
2024.05.24
Julie Mehretu, a nemzetközileg elismert művész a BMW M Hybrid V8 versenyautó műszaki alapjaira....
2024.05.24
A SEAT S.A. erősen kezdte a 2024-es évet, hiszen január és március között rekordszintű eredményeket....
2024.05.24
A friss termékek egy „vertikális” intelligens farmról származnak. ..
2024.05.24
Összeütközött három személyautó és egy kamion a 3-as főút 193-as kilométerénél, Arnót térségében. A....
2024.05.24
A MINI és a motorsport rajongói egyként várják az új MINI John Cooper Works debütálását. A nóvum....