Európai Unió
Ezt a következtetést az idei év első öt hónapjának személygépkocsi-értékesítéseiből lehet levonni, amire elegendő indokot szolgáltat az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) által közzétett felmérés.
Májusban összesen 926 582 új személygépkocsit regisztráltak az unióban, 1223-al többet, mint áprilisban. A tavalyi év májusához képest az idei májusban az eladási mutatók 1,6 százalékkal javultak. Az első öt hónapban az értékesítés volumene alig változott, mindössze 0,6 százalékkal csökkent éves összevetésben, vagyis a fogyasztói aktivitás csökkenése a tavalyi év azonos időszakához képest elhanyagolható.
Úgy tűnik, a tisztán elektromos autók (BEV) piaci részesedése 15,4 százalékon stabilizálódott, és az év első öt hónapjában látható folyamatokból ítélve nem akar tovább növekedni. A tavalyi május végi bázisadat 12,1 százalék volt. A stagnálásban nincs semmi meglepő, hiszen a közelmúlban szinte minden gyártó lefelé módosította az BEV-es gyártási terveit.
A hibridek (HEV) helyzete azonban ezzel szemben hónapról hónapra javult, és ma már ez a legnépszerűbb piaci szegmens az öreg kontinensen. Az új hibrid elektromos modellek részesedése már a teljes uniós piac 35,1 százalékát tette ki, s ez bizonyíték arra, hogy az európai fogyasztók körében valóban a nem tölthető hibrid autók számítanak a legkedveltebb választásnak. Eközben a benzin- és dízelüzemű autók együttes piaci részesedése ebben az időszakban 38,1 százalékra esett vissza a tavalyi év azonos időszakában mért 48,5 százalékról.
Az év első öt hónapjában a BEV-ek értékesítésében az EU négy legnagyobb BEV-piaca közül háromban mutatkozott növekedés. Németország (+43,2%), Belgium (+26,7%) és Hollandia (+6,7%) növekedett, ezzel szemben Franciaországban 7,1 százalékos volt a csökkenés.
A HEV-eladások tekintetében viszont mind a négy legnagyobb HEV-piacon markáns növekedés volt tapasztalható: Franciaország (+38,3%), Spanyolország (+34,9%), Olaszország (+13,8%) és Németország (+12,1%) növekedést produkált.
A tölthető hibridek (PHEV) piaci részesedése éves összevetésben 7,1-ről 8,2 százalékra nőtt. Németország és Spanyolország húzta fel a plug-in hibirdek piacát, az előbbi 52,8, az utóbbi 66,6 százalékos éves növekedést produkálva.
A benzinzemű autók regisztrációja az év első öt hónapjának végére 20,2 százalékkal esett vissza - például Franciaországban a csökkenés meghaladta a 34 százalékot - a piaci részesedésük pedig 35,6-ról 28,6 százaléra csökkent. A dízelek piacán még nagyobb, 26,6 százalékos volt az értékesítés zsugorodása, a részesedésük 9,5 százalékra esett vissza.