expo

Expó nálunk 2. Adó duplázta az autók árát

2021.03.18.

A háborúk és gazdasági válságok alaposan megritkították a járműipari rendezvényeket.

Az 1905-ös szalon  Forrás: Királyi Magyar Automobil Club Jubiláris Évkönyve

Az 1901-es első budapesti autószalonra olyannyira özönlöttek a népek, hogy a tervezett négy napos nyitvatartást egy hétre hosszabbították. A siker ellenére a következőre 1905-ig kellett várni, igaz, a városligeti Iparcsarnokban megrendezett expónak már léghajózási osztálya is volt, hála az egyre divatosabb sportnak, mely új távlatokat nyitott az utazáshoz. Akkoriban nagy reményeket fűztek az egeket hódító és a repülőgépnél csendesebb közlekedési eszközhöz, melynek elég volt néhány négyzetméternyi felszállóhely.

Vélhetően nem annyira a benzingőzös uraknak szólt, mint inkább az asszonyokat akarták a rendezvényre csábítani az autós virágkarnevállal. A férfinépeknek ott volt az immár nemzetközire bővült gépjármű kollekció, melyen a magyarok mellett megjelentek az osztrákok és franciák is.

1918-bann, az Árumintavásár részeként mutatkozhatott be ismét a járműipar és közlekedés.

Profilváltás az járműiparban

A második budapesti szalon után nagyobb szünet következett, mert az I. világháború nem csak a kiállítási naptárt írta át, de a járműgyártókat profilváltásra is kényszerítette: csodás kocsik és motorbiciklik helyet katonai teherautók és lövegek készültek.

Az emberi tragédiák és a háborús károk után következett Trianon, melynek keretében további veszteség érte az országot: jelentős területi csonkítás keretében elveszett ipari termelési értékének hatvan százaléka és piaca is jelentősen szűkült.

A háború utáni száguldó infláció ideiglenesen meglódította a keresletet, mert mindenki igyekezett szabadulni az értéktelenedő koronától, sokan áruba mentették pénzüket. A felpezsdülő, ám inkább csak látszat konjunktúra arra ösztönözte a kereskedőket, hogy ismét közösen jelenjenek meg a nagyközönség előtt: az 1922-es Árumintavásáron természetesen ott parkoltak az autómárkák legújabb modelljei is.

Mentőöv hitelből

1923-ban a háborús jóvátételi bizottság hozzájárulásával a gazdaság megmentését szolgáló hitelt vehetett fel Magyarország. A rövid és hosszú lejáratú kölcsönök után 1924. február 21-én a jóvátételi bizottság elfogadta az ország pénzügyi szanálásának tervét.

Egy évvel később ismét önálló autókiállítást rendeztek Budapesten. A Városligetben a külföldiek mellett magyar márkák is bemutatkoztak. 1925 május 23-tól június 3-ig az Iparcsarnokban 84 cég jelent meg termékeivel. A megnyitón a rendező Királyi Magyar Automobil Club és a Magyar Automobil Kereskedők Országos Egyesületének vezetői fogadták a prominens vendégeket. Reimann Gyula és gróf Andrássy Sándor elnökök kalauzolták Horthy Miklós kormányzót és József főherceget.

Természetesen megjelent a politikai és gazdasági élet színe java, több miniszter, főkapitány, püspök.

Iparcsarnok, 1924                                            Forrás: fortepan/Holló Krisztina

Beszédes szavak

A díszsátorban a KMAC elnöke, gróf Andrássy Sándor a díszvendégek üdvözlése után a következő beszédet intézte a vendégekhez: „A közönség nagy része még ma is bosszantó luxusnak és a könnyen szerzett jövedelem fitogtatására szolgáló járműnek tekinti az automobilt. Arra kevesen gondolnak, hogy a világháború sorsa a marnei csatával dőlt el és ezt a személyszállító automobilok segélyével nyerték meg a franciák. (A csapatszállításra bevetett francia taxikra utalt a szónok.) Egy pillantás a nyugati államok statisztikai adataiba, meggyőzhet bárkit, mily fontos szerepet visz az automobilizmus, ezen államok gazdasági életében. …

...Nem luxus az automobil és Csonka-Magyarország nem engedheti meg magának azt a luxust,

hogy az automobilizmussal járó kereseti és munkaalkalmat megnehezítse, sem nem annak kultúrhatását. Dicséretére válik a magyar automobilipar és kereskedelemnek, hogy súlyos helyzete dacára a klub által kitűzött cél szolgálatába állott és költséget, fáradtságot nem kímélve, a klubbal karöltve megrendezte a kiállítást.”

Prominens vendégek a megnyitón Forrás: Királyi Magyar Automobil Club Jubiláris Évkönyve

Kormányzói válasz

Horthy Miklós kormányzó így reagált a Club elnökének beszédére: „Elszigeteltségünk kezd engedni merevségéből. Lassan kezdjük felvenni a régi kapcsolatokat, sőt, a régiek mellett új kapcsolatokra is teszünk szert. Miután törekvésünk arra irányul, hogy bekapcsolódjunk a nagy gazdasági hálózatba, s ezen a téren igen jelentősnek tartom az automobilizmust, amely már eddig is komoly erőforrása Magyarországnak. Ez a dolog nem megy egyszerűen.

Fokról-fokra magunknak kell kivívni azt a pozíciót, amelyet el akarunk érni s erősen bízom benne, hogy kitartó munkával a becsületes törekvést siker fogja koronázni. Kívánom, hogy ez a siker minél előbb következzen be és mindazok, akik részt vettek az automobilkiállítás megrendezésében, reményeiben ne csalódjanak.”

Reimann Gyula belvárosi autószalonja           Forrás: Régie Renault

Alfától Studebakerig

A klubalapító és a Magyar Automobil Kereskedők Országos Egyesületének elnöke Reimann Gyula maga is szakmabeli volt. Üzleteiben Delage, Renault és a Rolls-Royce autókat kínált, de írásaiban nem rejtette véka alá kritikus véleményét az autókat sújtó adókkal kapcsolatban: „Nálunk az automobilizmus fejlődését még mindig meggátolja egyes körök sokszor tapasztalható felfogása, hogy az autó luxuscikk, s ezért aki autót vásárol, az fizessen oly vámokat és adókat, amelyek valóban a középosztály számára, majdnem hozzáférhetetlenné teszik az autót. Elég, ha például felhozzuk, hogy egy autó, amely Párizsban 50-60 millió koronáért kapható, nálunk a vámok és adók folytán több, mint 120 millióba kostál...”

Reimann komoly területet bérelt az általa forgalmazott márkáknak az Iparcsarnokban, ahol kiállított még az amerikai Buick, Oakland, Packard és Studebaker, valamint a francia Citroën, Delage, Berliet, Chenard & Walcker, az olasz Alfa Romeo, Diatto, Fiat és Pirelli, a német Bosch és Mercedes, a belga Minerva, valamint a cseh Laurin&Klement. A hazai járműipart a Rába és a Magyar Általános Gépgyár képviselte, a motorkerékpárosokat a Méray.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
A japán filmtörténet, sőt, a világ egyik legsikeresebb animációs alkotása adott ihletet ahhoz az....
2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....
2024.04.23
A Renault SA francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít részben annak....