tank

Ezért volt a diktátor autójában 2 tank

2025.08.12.

Tudtad, hogy árthat a motornak, ha a használt benzint, gázolajat hónapokig tartogatod a tankban, mert áll az autó?

 

Egyre több a duál üzemmódú kocsi, de Ceaușescu nem takarékossága miatt kedvelte a speciális Daciát. A trükköt nem csak terepjáróknál használták, hanem nagy fogyasztású luxuskocsiknál is. Expedíciós járműveknél szinte kötelező a két üzemanyagtartály, hiszen a világvégi tájakon ritkábbak a töltőállomások, ezért így lehet megoldani a hosszabb és biztonságos autózást.

A két tankos teherautóknál is így lehet megduplázni a hatótávot, a speciális járműveknél, például a tűzoltóautóknál a szivattyú működtetése állóhelyzetben is igényel üzemanyagot. Ezért is építettek a a szovjet/orosz ZIL-ekbe két darab, egyenként 170 literes üzemanyag-tartályt, ami hamar kiszáradtak a hosszabb túrán. A ZIL-ek átlagfogyasztása száz kilométeren 40 liter volt, ami körülbelül 850 kilométeres hatótávot tett lehetővé. Ez különösen fontos rakétahordozóknál és műs katonai járműveknél, ezért ezek már gyárilag így készültek.

A két tankos megoldást nem csak terepjáróknál használták, hanem nagy fogyasztású luxuskocsiknál és diktátorok autóinál. És persze a BiFuel modelleknél, melyekbe a hagyományos benzintank mellé beszereltek még egy gázos tankot is, így a plusz LPG vagy CNG tartályokkal nem csak takarékosabb lett az autó üzemeltetése, de jelentősen megnőtt a hatótávja is.

Több márka gyári megoldásokat is kínál, különösen az olasz, francia és amerikai márkáknál rendelhetnek a vevők duál üzemmódú autókat, melyek az üzemeltetési költséget is csökkentik, mert a tisztább motortechnikákat támogató adórendszereknek hála olcsóbb például a gáztankolás.

A gyári bifuel modellek listáján szerepel Audi, Chevrolet, Dacia, Fiat, Ford, Holden, Lada, Mazda, Opel, VW.

Többnyire azonban a hatótávolság növelése a cél, sokszor kényszerből. Így lett két benzintankja minden szériagyártású Jaguar XK6-os és 12-es modellnek, melynek 4,2 literes benzinmotorja igen csak iszákos volt és független hátsó felfüggesztés miatt sem maradt elég hely egy nagy tanknak. Ezért is került bele gyárilag két darab (egyenként 57 literes) benzintank, mindkettőt a hátsó sárvédőkbe építették. A fémből készült palást némi hővédelmet is biztosított, de ütközéskor nem volt a legbiztonságosabb energiaelnyelő zóna. Szóval kevésbé volt tűzálló, mint a hátsó kerekek közé épített tartályok. Ráadásul tisztításuk is komoly kihívás volt a szerelőknek, hiszen le kellett szerelni a hátsó lökhárítót, majd a kipufogó dobot és lebontani mindkét oldalon a hátsó sárvédőt.

Diktátori ukázra épült modell

Nem gyári megoldást kapott a román diktátor több autója. Ceaușescu speciálisan átalakított több ARO és Dacia modellje, mindegyiknél a menekülés könnyítése volt a cél, mert egy benzinkútnál megállni kockázatos, a két tankos autókkal pedig ritkábban kellett megállni üzemanyagért.

Miközben a személyautókban ritkább, haszongépjárművekben vagy hosszú távúra tervezett teherautókban gyakori a kettős üzemanyagtartály, egyik példája a Ford F-150 pickup.

Néhány jármű, különösen régebbi modell, kettős üzemanyagtartályt használ a hatótávolság növelése vagy az olyan speciális igények kielégítése érdekében, mint a különböző üzemanyagtípusok használata. Ez a kialakítás egy plusz kapcsolót jelent a műszerfalon, ezzel lehet kiválasztani, hogy melyik tartály táplálja az üzemanyagot.

Árthat a használt benzin és gázolaj

Ha csak egy tankos is az autód, soha ne hagyj benne üzemanyagot tartós leálláskor, ha több hónapra, vagy akár egy évre nem közlekedsz a kocsival. Szakemberek szerint a biokomponens-tartalmú üzemanyagoknál (biodízel-tartalmú gázolaj, bioetanol-tartalmú benzin) a javasolt tárolási idő 6 hónap, a biokomponenseket nem tartalmazók esetében a javasolt tárolási idő 2 év.

Több üzemanyagforgalmazó féléves időtartamot ad meg arra, amíg biztosan felhasználható marad az üzemanyag. Fémtartályban, állandó, lehetőleg hűvös hőmérsékleten és teljesen feltöltött, légmentesen lezárt tartályban tárolva hosszabb ideig marad stabil az üzemanyag.

Ezt egyébként több új modell a műszerfalon is kijelzi és figyelmeztet arra, hogy öreg a benzin.

 

FFV

A rugalmas üzemanyagú jármű (FFV) vagy kettős üzemanyagú jármű (köznyelven rugalmas üzemanyagú járműnek nevezik) alternatív üzemanyaggal működik, vagyis belső égésű motorja egynél több üzemanyaggal működik, általában benzinnel és etanollal vagy metanollal keverve, és mindkét üzemanyagot ugyanabban a közös tartályban tárolják. A modern, rugalmas üzemanyagú motorok képesek a kapott keverék bármely arányát elégetni az égéstérben, mivel az üzemanyag-befecskendezés és a gyújtás időzítése automatikusan beállításra kerül az üzemanyag-összetétel-érzékelő által érzékelt tényleges keveréknek megfelelően.

A rugalmas üzemanyagú járművek különböznek a kétüzemű járművektől, ahol két üzemanyagot külön tartályokban tárolnak, és a motor egyszerre csak egy üzemanyaggal működik, például sűrített földgázzal (CNG), cseppfolyósított propángázzal (LPG) vagy hidrogénnel.

A világpiacon a legelterjedtebb kereskedelmi forgalomban kapható FFV az etanolos, rugalmas üzemanyagú jármű, amelyből 2018 márciusáig világszerte körülbelül 60 millió autót, motorkerékpárt és könnyű tehergépkocsit gyártottak és adtak el, leginkább a következő négy piaconk: Brazíliában (30,5 millió könnyű tehergépjármű és több mint 6 millió motorkerékpár), az Egyesült Államokban (27 millió 2021 végére), Kanadában (1,6 millió 2014-re), és Európában, élükön Svédországgal (243 100). Az etanollal működő, rugalmas üzemanyagú járművek mellett Európában és az Egyesült Államokban, főként Kaliforniában, sikeres tesztprogramokat folytattak metanolos, rugalmas üzemanyagú járművekkel, amelyeket M85 flexibilis üzemanyagú járműveknek neveznek. Sikeres teszteket végeztek P-sorozatú üzemanyagokkal E85 flexibilis üzemanyagú járművekkel is, de 2008 júniusától ez az üzemanyag tömegesen még nem volt elérhető. A P-sorozatú üzemanyagokkal Ford Taurus és Dodge Caravan flexibilis üzemanyagú járműveken teszteltek.

Bár létezik olyan technológia, amely lehetővé teszi az etanolos FFV-k bármilyen benzin-etanol keverékkel való üzemeltetését, a tiszta benzintől egészen a 100 százalékos etanolig (E100), az észak-amerikai és európai flexibilis üzemanyagú járműveket úgy optimalizálták, hogy E85-tel működjenek, amely 85 százalékban vízmentes etanol üzemanyag és 15 százalékban benzin keveréke. Az etanoltartalom felső határértékét azért határozták meg, hogy csökkentsék az etanol-kibocsátást alacsony hőmérsékleten, és elkerüljék a hidegindítási problémákat hideg időben, 11 °C (52 °F) alatti hőmérsékleten. Az alkoholtartalmat télen, azokban a régiókban, ahol a hőmérséklet 0 °C alá csökken, az Egyesült Államokban E70 téli keverékre, Svédországban pedig E75-re csökkentik novembertől márciusig. A brazil flexibilis üzemanyagú járműveket úgy optimalizálták, hogy E20-E25 benzin és legfeljebb 100%-ban víztartalmú etanol üzemanyag (E100) bármilyen keverékével működjenek. A brazil flexibilis járműveket egy kis benzintartállyal építették be a motor hidegindításához, amikor a hőmérséklet 15 °C alá csökken. 2009-ben piacra dobtak egy továbbfejlesztett flexibilis motorgenerációt, amely kiküszöbölte a másodlagos benzintartály szükségességét.

Gyári építésű 2 tankos autók

Fiat Punto

Fiat Siena Tetrafuel, benzines flex-fuel motor és CNG.

Holden Commodore dual-fuel (LPG/benzin)

Fiat Multipla 1.6 BiPower (CNG/) és 1.6 BluPower (CNG)

Chevrolet Cavalier.

Chevrolet Silverado

Dacia Duster BiFuel

Dacia Logan BiFuel.

Dacia Sandero BiFuel.

Ford Contour

Ford F-150 F250

Ford Falcon (Ausztrália)

Mazda RX-8 Hydrogen RE

Mazda Premacy Hydrogen RE Hybrid

Chevrolet SPARK Bifuel

Volkswagen Polo BiFuel (LPG/petrol)

Volkswagen Golf BiFuel (LPG/petrol)

Mazda 2 BiFuel (LPG/Petrol)

Mercedes-Benz E200-NGT BiFuel (CNG/Petrol)

Audi A3 g-tron

Audi A4 g-tron

Lada Vesta CNG (CNG/Petrol).

Jaguar XK 6-os, 12-es

Fotók: Jaguar, LSB

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.17
Vannak katasztrófahelyzetek, amelyekben veszélyes és felesleges embert bevetni, mert a mentés....
2025.12.17
Fontos akadályt vett sikerrel a 2026-ban bemutatkozó F1-es Cadillac-csapat. Főnökük szerint a....
2025.12.17
Önvezető Mercedes S-osztályt fognak robottaxiként alkalmazni Abu Dhabiban. A SAE 4-es szintű....
2025.12.17
Ritkán fordul elő, hogy egy Lexus tanulmányautó mögött nem a Lexus valamelyik stúdiója, hanem egy....
2025.12.17
A Ford Mondeo neve sokáig egyet jelentett az európai középkategóriás szedánok világával, de a dicső....
2025.12.17
A síszezonban sokan akár egy hosszú hétvégére is átugranak Ausztriába, így becsukott szemmel is....
2025.12.17
A Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség vádat emelt és börtönbüntetést, valamint a....
2025.12.17
A német légitársaság 2026-ban két Boeing 747-400-as és két Boeing 747-8-as utasszállítóját vonja ki....
2025.12.17
Papíron minden adott az egységes, modern autóvásárlási élményhez, a gyakorlatban viszont továbbra....
2025.12.17
Kitüntették Markus Schafert, a Mercedes-Benz AG igazgatótanácsának tagját, aki Magyarország igaz....