Maxus pickup
Az autóipar változásai igen érdekesen nyomon követhetőek, nem csak a fenntartható hajtóanyagok és a környezettudatosság trendje, hanem az is, hogy milyen autókat vezetünk. Az 1990-es évektől kezdett el igazán berobbani az SUV-őrület és ezzel egyidőben hanyatlásnak indultak a szedánok és kombik. Persze az európai és japán gyártók továbbra is bőségesen ellátnak minket ezekkel a gyönyörű ívű autókkal, Amerika már rég lemondott róluk. Az ottani piacon két kivitel tarol: az SUV és a nagymúltú pickupok. Ez pedig szépen lassan az egész világra kiterjed, Európában is egyre több helyen állítanak csatasorba pickupokat, főleg cégek, ami kis hazánk tekintetében üdítő folyamat, hiszen autópályán építkezése mellett elhaladva mindig szomorúan tapasztalom, hogy a munkások bármilyen autót képesek munkaautónak használni, legyen az egy szakadt G Astra vagy egy idejét múlt kétezres évek eleji Honda Civic.
Hogy miért fontos mindez? Mert az Európai piac mellett máshol is megjelenik ez a folyamat és az újhullámos gyártók, azaz a kínaiak is átveszik a trendet. A SAIC, az egyik legnagyobb kínai autógyártó, amely alá az MG és az IM Motors is tartozik talán a legismertebb mind közül. Ők az európai piacot igyekeznek a leginkább hódítani, a BYD például Szegeden építi első európai gyárát, de a cég az amerikai kontinenseket is megcélozta.
Az Egyesült Államok mellett Mexikó és Argentína a fő célpont, amelyek számomra igen érdekes piacok, mivel megvan a saját autóiparuk, ismert márkákkal, de számunkra ismeretlen modellekkel és hatalmas amerikai hatással. Emiatt nagyon elterjedtek a pickupok és a SAIC ebbe a szegmensbe akar beleszállni új modelljével, a Maxus eTerron 9-cel. Az e betű árulkodó, igen, elektromos pickupról van szó, amely a dél-amerikai piacon nagyon messze áll az elterjedt jelzőtől.
Viszont ez nem azt jelenti, hogy ne lenne konkurencia. A másik nagy kínai gyártó, a BYD az idei év májusában mutatta be Shark nevű plug-in hibrid hajtású pickupját Mexikóban és mindkét jármű hasonló karakterisztikákat hordoz, amelyről könnyen látszik, mi is volt az inspiráció. A Ford F-150-es modelljének stílusa köszön vissza az eTerron 9-esen is, az a dizájnnyelv, amelyet „új elektromos robot”-ként aposztrofáltak. Ez azt jelenti, hogy a ’70-es és ’80-as évek téglatest alakú, markáns vonalai visszatértek és emellé társul a futurisztikus hatás és persze az elektromos hajtás. Éppen úgy, mint az F-150 Lightning esetében.
Az eTerron 9-es minden eleme szögletes. A kerékívek, az ablakkeretek és persze a hűtőmaszk is, amely nem lyukacsos, hanem egyetlen tömör elem, amelyen hatalmas, szögletes betűk hirdetik a kocsi márkáját. Ez egy jövőbeli pickup képe. A gyártó azt is kiemelte, hogy a motorháztető alatt nem a motort találjuk, hanem egy 236 literes csomagtartót, ha esetleg kevésnek bizonyulna a plató és a duplakabin.
És hogy hol van a motor, pontosabban motorok? Az eTerron 9 egy 168 és egy 270 lóerős motort kapott, előbbi a csomagtér és a kabin között, utóbbi az utastér és a plató között helyezkedik el. Az így kapott nagyjából 442 lóerős összteljesítmény segítségével 5,8 másodperc alatt tudsz 0-ról 100 km/órás sebességre gyorsulni a modell, emellett a plató teherbírása 620 kg.
A lítium-vasfoszfátos akkumulátor pedig az autó alján található. A SAIC azt ígérte, hogy a 115 kW-os akksi 20 százalékról 80-ra 40 perc alatt képes feltöltődni és 430 kilométerre elegendő egy töltés. Emellett pedig több otthoni csatlakozó is található az autóban, amelyről telefont vagy éppen munkaeszközöket lehet üzemeltetni.
Az eTerron 9 egyébként középkategóriásnak számít a pickupok között, 5,5 méteres hosszával a Toyota Hilux és a Ford Ranger fölött helyezkedik el, de éppen csak annyival kisebb, hogy ne legyen nagyméretű jármű.
Ami pedig a belsőt illeti, a kínaiak nem munkásautót terveztek, hanem inkább egy felsőbb kategóriás terepjárót. Legalább húsz különböző rekesz, zseb és dobozka van az ajtókban, a két első ülés között és egyéb helyeken, ahol tárgyakat lehet tárolni és olyan luxus felszereltségek is járnak a modellhez, mint a vezetőülésbe épített fűtő- és masszázsrendszer, kétzónás légkondicionáló, két képernyő a műszerfalon vagy vezeték nélküli telefontöltés.
A SAIC a mexikói bemutatón azt is elmondta, hogy 2024 végére Európában is piacra akarják dobni a modellt, de a fő cél Mexikó. Bár a gyártó hivatalosan nincs jelen az országban, a General Motors-szal folytatott kapcsolata révén könnyen lábat vethet az országban. Európában a tervek szerint a SAIC Maxus-szalonokban lehet majd találkozni az elektromos pickuppal. Az előrendelések októbertől kezdődnek, az első kész modelleket várhatóan 2025 januárjától kézbesítik a vásárlókhoz.