elektromos rollerek
Szeged a helyi közlekedési vállalatnak köszönhetően mindig is élen járt a kölcsönözhető elektromos rollerek bevezetésében és elterjesztésében, domborzati adottságai is kedveztek a rohamosan terjedő, mára hétköznapjaink részévé váló e-rollereknek. Ezt erősítette, hogy népszerű egyetemi város, egyben vonzó turisztikai célpont is.
Boros Lajos a közlekedési konferencián
A Szegedi Tudományegyetemen érdemben kutatják a városi mikromobilitást, ennek elektromos rolleres megközelítéséről Boros Lajos, a Társadalomföldrajz Tanszék docense tartott érdekes előadást a novemberi közlekedési konferencián.
Órási indulatok kísérik az elektromos rollereket, mindenhol ott vannak, 700 ezer kölcsönözhető van már belőlük Európában – több mint százezer elektromos rollert használnak ma Magyarországon. Hiányzik az egységes szabályozás, nálunk éppen úgy, mint az Unióban.

Fejlett országok, nagyvárosok is egészen különbözően állnak hozzájuk, vegyesek, egymásnak ellentmondóak a fellelhető külföldi példák. Párizsból például 2023-ban kitiltották a kölcsönözhető rollereket, az Egyesült Királyságban pedig csak kölcsönözhető rollert lehet használni.
Jelenleg nincs KRESZ szabályozás Magyarországon a rollerekre, vannak viszont bírósági perek az ittas vezetés kapcsán, miután járműnek számít. Már kötelező rájuk biztosítást kötni, ha 25 kilométer/óránál nagyobb sebességre képesek, vagy ha 25 kilónál nehezebbek és 14 km/óránál gyorsabbak.

„Szabályozásért kiált az e-roller” címmel jelet meg portálunk cikke idén szeptemberben, az Autós Nagykoalíció népszerű figyelemfelhívó-oktató sorozatában az elektromos rollerek jelenét és jövőjét tekintettük át alaposan.
A Bethesda Gyermekkórház nemrégiben egy elektromos rollerrel balesetet szenvedett 13 éves fiú nyílt felkarcsont töréséről tett közzé röntgenképet Facebook oldalán. Az elrettentő példa mellett szomorú statisztikát is közöltek: a megelőző hét hónap alatt csak a saját ellátásukban pontosan 202 rollerbalesetet szenvedett gyermeket kezeltek. Öt százalékuk súlyos, vagy életveszélyes állapotban érkezett és minden ötödik gyermek fejsérülést is szenvedett.


– Autósok, motorosok, bringások és gyalogosok számára lassan tény, hogy a rollerek itt vannak és velünk is maradnak. Nincs más választásunk, minthogy ezt az eszközt is megtanuljuk kezelni, illetve észlelni. Ahogyan sikerült az elmúlt években kézzel fogható eredményeket elérni a gyalogosok átengedésén a zebránál, vagy a kerékpárosok és autósok közötti „ellentétek” enyhítésében, egy kis odafigyeléssel biztosan sikerülni fog a rolleresek integrálása is a közlekedésbe – írta felhívásában az Autós nagykoalíció.
A konferencián az előadó, Boros Lajos fontosnak tartotta, hogy a végleges szabályozás adjon teret a helyi specialitásoknak is. – Szeged és Sopron különböző, utóbbiban a Lime bevezetésének első napján súlyos balesetet szenvedett valaki, ott erőssebben kell nézni a sebességkorlátozást, mint a teljesen sík Szegeden – mondta, hozzátéve, az újságok szinte csak a balesetekről írnak, miközben sok pozitívum is van benne.
Nem lesz egyszerű a szabályozás
Jelentős szerepe van a rollereknek a károsanyag-kibocsátás csökkentésében, még úgy is, hogy jellemzően nem az autósoktól hódit el felhasználókat. Az energiatakarékosság egyértelmű: 1 kWh energiával az elektromos roller száz kilométert is megtesz, míg a belsőégésű motorral hajtott autó csupán 2, az elektromos 6 kilométert.
A rolleresek a közlekedés többi szereplőjének békés egymás mellett élése nem egyszerű. November végén döntött úgy a szegedi közgyűlés, hogy januártól pénzbírsággal sújthatják azokat, akik gyalogosok számára kijelölt területen közlekednek Szegeden. Ez erősen rímel arra, amit pontosan egy héttel korábban mondott a közlekedési konferencián Boros Lajos. Nevezetesen, nem az autósokkal, hanem a gyalogosokkal van több konfliktusuk a rollereseknek.
Zöld területen nem állítható le a roller
A közösségi együttélés szabályairól szóló szegedi rendeletet módosítása az elektromos rollerek mellett vonatkozik más elektromos vagy gépi meghajtású szabadidős és sporteszközökre is. Tilos lesz ilyen eszközzel közlekedni a gyalogutakon, gyalogos övezetekben, valamint a gyalog- és kerékpárút gyalogosoknak fenntartott részén. Közigazgatási bírsággal sújthatják azokat is, akik zöldterületen, vagy biztonságos közlekedést akadályozó módon – például a vakok- és gyengén látók közlekedését segítő sávokban – hagyják járművüket. Az első időszakban csupán figyelmeztetni fogják a szabálytalankodókat, a legfeljebb 200 ezer forintos bírságot csak akkor szabják ki, ha ez nem vezet eredményre.
A közlekedési konferenciáról korábban itt és itt írtunk.