használtautó átvizsgálás

Gyorsan, hamar egy BMW-t!

2024.02.03.

A kapkodásból könnyen baj lehetett volna.

2023 utolsó napjai. Őszintén szólva nem terveztünk munkát, főleg nem a decemberi pangás után. Aztán karácsony napjaiban persze mégis jött be néhány megrendelés, nem volt mit tenni, felöltöttük a melósruhát és irány a terep. A megrendelések közül az egyiket már megénekeltem korábban, ez a volt a Lexus, amit kimentem megtapsolni.

A másik feladat sokkal izgalmasabb volt. Egy BMW E91 318i kéziváltóval. Használtautó-vásárlás előtti átvizsgálás.

N43B20A

Nem rátenyereltem véletlenül a billentyűzetre, hanem ez a BMW egyik legátkozottabb motorjának kódja. A kétliteres négyhengeres szívómotor egy igazi betegágy, aki komolyan gondolja, hogy bajor autóval szeretne járni, egy kis utánanézéssel hamar rájön, hogy mindent, csak ilyet ne.

A mi ügyfelünk mégis ilyet rendelt. A 2011-es évjáratú hármas kombi 240.000 km-t futott. Önmagában az, hogy ilyen motorral, korral és futásteljesítménnyel rendelkezik időzített bombává változtat egy ilyen kocsit: csapágy- és gyűrűkopás, olaj- és/vagy hűtőfolyadék fogyasztás, szelepszár tömítés problémák, repedésre hajlamos motorblokk és hengerfej, mind-mind jellemzői ennek a motornak.

A kocsi motorjában egyébként cseréltek vezérlést. Ennél a típusnál az olajbetöltő fedél levétele után jól vizsgálható a lánc állapota, ez rendben is volt. Cserébe, amit az előbb a problémák között nem említettem, ezt a motort is utolérte a nitrogénoxid értékek problémája. Hibát hoz magára a szenzorra is, és persze borulnak a lambda értékek is. A tulajdonossal beszéltünk is erről, hogy nincs egyértelmű és hosszas vizsgálódás nélkül kideríthető oka. Egyáltalán nem biztos, hogy NOx érzékelő probléma van, inkább valamilyen keverékképzéses gond lehet a háttérben, de ezt eddig senkinek sem sikerült kiderítenie.

Bármi is legyen az, még akkor is azt kell mondanunk, hogy az autó motorhibás, ha egyébként a próbaúton szépen működött a motorja. Mert ugye éppen nem áll fent a probléma. A diagnosztikai lekérdezésből azt is megtudtuk, hogy nagyjából 5.000 km-rel ezelőtt jelentkezett utoljára a hiba.

Még egy kicsit a motornál maradva, érdemes egy pillantást vetni a hosszbordásszíjra is. Értem, hogy ez azért nem egy eget rengetően nagy költség, de később még jelentősége lesz annak, hogy ez is azonnali cserére szorul.

Egyébként szépen volt tartva

Persze körbe mértük ezt a kocsit is. A bal első sárvédő javítása akár lehetett volna csere is, mert mértünk rajta 1.000 mikron feletti értékeket is, pedig ez egy csavarozható elem. Fújták még a másik első sárvédőt is, de itt normál (plusz egy rétegnyi) értékek jöttek.

Nem úgy a jobb hátsó sárvédőn, ahol szintén bőven ezer fölötti rétegek vannak. Ettől önmagában egy hátsó sárvédőn nem kell megijedni, mert ezt az elemet nem lehet csak úgy lekapni, szóval elég gyakori, hogy ilyen, vagy még cifrább értékeket mérhetünk.

Hanem a minőség már más kérdés. Minden javított elemen voltak esztétikailag kifogásolható részek, de különösen a jobb hátsó sárvédő volt, csíkos, szemetes, matt és narancsbőrös. Annyira csúnya volt a felület, hogy nem is értettem, az ügyfél szeme miért nem akadt bele azonnal. Jobb híján a verdiktnél csak annyit tudtam erre mondani, hogy sajnos ez nagyon csúnya és vagy megtanulnak együtt élni vele, vagy jöhet a telifény vagyonokért.

Kell két gumi

A hátsó abroncsok elég jó állapotban voltak, mert ezeket nemrégiben cserélték. A 2022-es gyártású Goodyear gumik 5-6 mm profilmélységet hoztak. Sajnos az első abroncsok cseréjére már nem jutott pénz, így ott a cserehatárig kopott, nagyjából 2 mm-es 2019-es papucsok maradtak. Nyilván ezek sem maradhatnak tovább, de legalább a jobbik pár volt a hátsó tengelyen.

És zárul a próbakör

Imádom, amikor minden jelenlévő eljön a próbakörre. Nem viccelek, rajtam kívül beszállt az ügyfél, a barátnője és persze a tulajdonos is. Nem baj, legalább kibukik, ha lóg a hátsó csapágy. A kocsi még megbuggyantva is szépen gyorsult és jól vette a fekvőrendőröket is.

Nem is nyúztam tovább, mentünk vissza a parkolóba. Azért feltűnt, hogy kicsit nyúlik a kuplung, úgyhogy alig vártam már az egyszerű, de annál hatásosabb kuplung vizsgálatot. 5. sebesség álló helyzetben kapcsol, 2-3k-s fordulat és viszonylag gyors kuplung felengedés.

Jól sejtettem. A motor semmilyen fulladást nem produkált, cserébe átható kuplungszag árasztotta el a parkolót. A kocsi alatt gyakorlatilag nincs kuplung.

Pedig a kocsi sürgős lenne

A fiatal pár, aki megrendelte a vizsgálatot, a karácsonyi ünnepekre utazott haza Spanyolországból és az volt a terv, hogy saját autóval mennek vissza. Ezért volt olyan sürgős az átvizsgálás is. Említettem, hogy beszélgettünk a vásárlás előtti használtautó-vizsgálat eredményéről. Amikor a kuplungproblémához értünk az ügyfél megkérdezte:

Mennyi idő kicserélni a kuplungot?

Itt éreztem, hogy rendet kell tennem a fejében. Mert tegyük fel, hogy a két ünnep között valahol nagy nehezen bevállalják a BMW kuplungcseréjét. Mivel ők január első napjaiban szerettek volna útra kelni, megkérdeztem mi van akkor, ha mondjuk elsőre nem jó alkatrészt rendelnek a kocsihoz, vagy a leszállított alkatrész hibás? Mi van akkor, hogy ha valamiért nem sikerül a kuplungcsere és a kocsi ráz, vagy egyéb baja van a szerelés után? Mi van akkor, hogy ha javítás közben még kiesik egy-két csontváz a szekrényből.

Egy 12 éves autónál kizárt dolognak tartom, hogy azzal közvetlenül a megvásárlást követően el merjek indulni egy két és fél ezer kilométeres útra. (Pláne egy ilyen hosszbordásszíjjal.) Még akkor sem szabad ezt megtenni, ha egy vásárlás előtti helyszíni állapotfelmérés nem hoz különösebb problémát. Vásárlás után még egy sokkal fiatalabb autót is el kell vinni a szervizbe, ahol tüzetesen átnézik.

A fényképezőgépem meg ottmaradt

A szemle végén a fotóstáskámat a BMW csomagtartójába tettem és mint aki jól végezte dolgát indultam tovább. Csak később esett le, hogy az egyáltalán nem értéktelen munkaeszközöm nincs meg. Hívtam az eladót, aki biztosított, hogy megvan a cucc, este oda is tudja adni, mert jönnek be a városba bulizni. Így nyertem még egy utat a 18. kerületbe, de ha már ennyire rendes volt a srác, felajánlottam nekik, hogy beviszem őket a városba. Így kocsikáztunk még éjnek idején is az eladóval és cimboráival: remélem jól sikerült az estéjük.

A kocsit az ügyfelem nem vette meg. Próba szerencse alapon rendelt még egy Ford Mondeo Turnier-t is, de azt már nem én, hanem egyik kollégám vizsgálta meg. Amúgy turbóhibás és kuplung munkahenger gyanús volt. Mivel semmilyen visszajelzést nem kaptunk tőlük, nem tudjuk, hogy végül mivel és hogyan mentek vissza Spanyolországba. Minden esetre apám régi mondása most is igaz lett volna, ha belevágnak vizsgálat nélkül ebbe az autóba: Kisfiam, kapkodva csak besz@rni lehet…

Ha Te is használtautó-vásárlás előtt állsz kattints ide a segítségért!

További autós tartalmakért pedig kövesd az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.17
Ahogy minden évben, idén is személyes élményekkel jelentkezünk majd a Rally Croatia-ról, azaz....
2024.04.17
Eddigi legnagyobb projektjébe vágott bele az Autistic Art Alapítvány annak érdekében, hogy egy....
2024.04.17
És egyetemistákkal együtt tervezték.   ..
2024.04.17
Állványon elhelyezett és menet közbeni sebességmérő eszközzel is dolgoztak BRFK XVIII. Kerületi....
2024.04.17
Lássuk azokat az ikonikus autótípusokat, amiket sikerült a modern korba is sikerrel átültetni. ..
2024.04.17
Éves összevetésben 7 százalékkal nőtt az autóipari termelés az első negyedévben - derül ki a....
2024.04.17
Új kiskereskedelmi koncepció hirdetett meg a Toyota, amelynek jegyében megújulnak és gyökeresen....
2024.04.17
- A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a régiós üzemanyagárak összehasonlíthatósága érdekében....
2024.04.17
Nyugat-Európában már egyre gyakoribb, és 1-2 éven belül itthon sem lesz ritka, hogy a kereskedők....
2024.04.17
- Újabb pályázati kör nyílt meg kedden az Európai Unió ingyenes InterRail-bérleteket biztosító,....