használtautó átvizsgálás
Ha egy kicsit részletesebben elemezzük a nemrégiben általunk vásárlás előtt átvizsgált 2-es Bömös anyagát, kirajzolódik előttünk a klasszikus korszerű dízel-életút. Adott egy EURO6 besorolású prémium BMW. A Volkswagen Golf által megteremtett kategóriába 2005-ben Mercedes-Benz küldött harcost B-osztály néven – ilyet is vizsgáltunk már. Így a forma kedvelői megkapták a prémium anyagokat és extrákat. Majdnem 10 év lemaradással ébredt a BMW és ők is kiadták az első elsőkerék meghajtású, keresztmotoros egyterű platformjukat, nyilván itt is a ment a luxizás erősen. Egy évre rá a 2 Gran Tourer is megjelent, amibe 7 ülést is lehetett kérni.

250.000 km és vége?
A most átvizsgált 2016-os gyártású 220d Gran Tourer xDrive 3 évesen, 130.000 km-rel érkezett Magyarországra. Üdítő kivétel lehetett a végig márkaszervizben karbantartott, élhető futású, és szuper felszereltségű import autó.
Látszik, hogy igényes kezekbe került, mert – és ezt a BMW-nél nagyon szeretjük – a fedélzeti rendszerben látható elektronikus bejegyzések alapján, továbbra is márkaszervizek felügyelték a BMW kondícióját. Egészen 2024-ig, mert ott már 0-ás műhelykód került a karbantartáshoz. Ettől még simán lehet, hogy szakszerű volt a karbantartás, de a diagnosztikai lekérdezés nem egészen ezt mutatta.
Annak ellenére, hogy a vezérlőegységekből a vásárlás előtti használtautó vizsgálat előtt 240 km-rel törölték a hibakódokat, három eléggé fajsúlyos jelzés már újra beíródott.

Ezekből kettő a részecskeszűrő állapotára utal. A rendszer úgy érzékeli, hogy a szűrő bemenete eltömődött, ezért (és ez a másik hibakód) a DPF-et a rendszer letiltotta. Érdekesség, hogy a paraméterkörnyezeti értékekben az látszik, hogy emiatt nincs CHECK ENGINE jelzés a műszerfalon. Innen tudtuk meg azt is, hogy a hibakód a vizsgálaton rögzített futásteljesítmény előtt 92 km-rel keletezett.
A harmadik kód az egyik (diagnosztika nem mondja meg melyik) lambdaszonda hibáját mutatja.
Ezek után kellett még egy kis infó. Mint minden dízel autó vásárlás előtti vizsgálatán, megnéztük a szűrő nyomáskülönbségét, ami furcsa, negatív értéket mutatott. Ez persze adódhat a differenciális nyomásszenzor csatlakozóinak, csöveinek hibájából, eltömődéséből is, de ugyanezt produkálja a rendszer, ha át van fúrva a szűrő.
Bárhogyan is, nem kóser a tisztítórendszer, és a két (három) hibajel legnagyobb valószínűséggel összefügg. Ezek után csak annyit tudunk a szemlelapra írni, hogy az egész rendszer szervizkörülmények közötti, adott esetben megbontásos vizsgálatára lenne szükség a pontos diagnózis felállításához.
FYI: a lambda szonda 150 ezer, a szűrő (új, gyári) egymillió forintba kerül erre az autóra. Ha csak ezeket kell megcsináltatni a kocsin, akkor az a vételár egy negyedét tenné ki.
De volt itt még más is
A kopó-forgó (fogyó) alkatrészek elhasználódására mindig kell számítani, de egyáltalán nem mindegy, hogy a vételárban kiköltekezett ügyfelet milyen várható karbantartások sokkolják még a vásárlás után. A ketteske hátsó féktárcsái már kopottak voltak, a fedélzeti rendszer pedig 4 hónapja várja a fékfolyadék cseréjét.

A próbaúton elölről és hátulról is futómű kopogás volt hallható, ami méltatlan egy ilyen autóhoz. Mivel mi a helyszínen nem tudjuk megemelni az autót, csak annyit tudtunk kimutatni, hogy baj van odalenn. Hozzávetőleg az árak: ha például az első stabilizátor rudak cseréje szükséges, akkor 90.000,- Ft-os számlára számíthatunk gyári alkatrészekkel, ha a lengőkarokkal van baj, akkor 270.000,- körül gondolkodhatunk. És bár a próbaúton erre utaló jel nem volt, ha a kormányrudak a lúdasak, akkor 180 ezres lesz a cech.

A hátsó futóműben a hosszlengőkar szilentje külön is kapható 12 ezer forintos darabáron, 70k körül mozognak a keresztlengőkarok és a stabrudak 25.000,- Ft-ba kerülnek. Ezek gyári alkatrész árak, de a kapcsolódó munkákat még nem számítottam bele.
Egyéb
A kocsi baloldala (a két ajtó és a hátsó sárvédő) már volt fújva, de a rétegek alapján nagy sérülése nem lehetett.
A gumiabroncsok 5 évesek, kb. az utolsó szezonjukat futják, mert az elsők már benéztek a 3 mm-es profilmélység alá.

A hátsó ülés kartámaszában van egy kisebb tároló, ennek a fedele törött volt, ami amennyire kicsi hiba, annyira lehangoló.
A jól extrázott BMW-ben volt panorámatető, amelyet egy elektromos mozgatású rolóval tudunk leárnyékolni. Bár napvédős az üvegezés, ez nagyon jól jön a kánikulában. Sajnos a BMW-k tetőablak rolói hajlamosak a meghibásodásra. Ezt az autót is utolérhette a végzete, mert a roló úgy, ahogy van hiányzott belőle. Persze lehet szerezni bontottat is… de a gyári alkatrész 190.000,- Ft és több mint 3 órás szerelési normaidő tartozik hozzá, ami egy hozzáértő szervizben még 80 ezer.

Megtette a kötelességét
Úgy kezdtem a cikket, hogy egy klasszikus dízel életutat fogok bemutatni és tessék. A kocsi megtett 250.000 km-t eddig. És jöttek a gondok, ahogyan az lenni szokott. A téma állatorvosi lova a múltkori A5-ös Audi volt. Aztán kezdtek elmaradozni a javítások, ld. fékfolyadék csere, vagy a márkaszerviz elhagyása.
A DPF minimum gyanús, a rolót meg javítás vagy csere helyett egyszerűen kivették. A futóművel is biztosan lesz költség, ha az autót hozzá méltó módon szeretnénk használni. Szóval a szervizkörülmények közötti vizsgálatok függvényében a 4,3 milliós autóra lehet, hogy rá kell durrantani 1-2 milliót.

Ez van. Erre lehet számítani a valóságban egy ilyen futásteljesítményű autónál. Félreértés ne essék. Ezek a hibák nem javíthatatlanok és ez a 2-es BMW a következő években is remek társa lehet valakinek. Csak azt a hiú ábrándot ne kergesse senki, hogy ezt a prémiumérzetet nagyobb költségek nélkül át lehet élni egy 4 milliós vételár leszurkolása után.
Ha azt látod egy dízel autóban, hogy 250.000 km körüli futással árulják, nyugodtan kezdhetsz gyanakodni. Tudj meg Te is minél többet a kiszemelt használt autóról. Tudunk segíteni!