autósport
Alejandro Agag, a Forma Extreme megálmodója és ügyvezetője Forrás: Continental
Tutacnyi csapat, de csak számszakilag
Tavasszal rajtol az Extreme E Odyssey 21 E-SUV sorozat, melynek résztvevői bolygónk legkiesebb területein versenyeznek majd egyetlen csepp fosszilis üzemanyag felhasználása nélkül, elektromos hajtású terepjárókkal száguldozva. Ráadásul olyan vidékeken, melyeket a rendezők és csapatok szerint meg kell menteni, legalábbis ez a célja a nevében is Extreme rendezvénynek.
Nem könnyű küldetés vár a szervezőkre, mert a tankoláshoz áram kell, ezért a kies tájakra töltőpontokat kell varázsolni a villanyautóknak: a felújított harmincéves RMS Helena hajón alakítanak ki tankolási lehetőségeket, ennek fedélzetén tartották a sorozat globális virtuális premierjét is.
Alig több, mint másfél tonnára 550 lóerőnyi teljesítmény Forrás: Crown Creators
Egységes darabok
A különleges SUV prototípust nyáron mutatták be az angliai Goodwood Sebességfesztiválon, mejd a szaúd-arábiai sivatagban tesztelte Ken Block. Az októberi hajós sajtótájékoztató után folyamatosan csepegtetik az infókat a rendezők: a különleges terepautók kétszázas tempóra képesek és gyorsulások sem elhanyagolható, hiszen 4,5 másodperc alatt érik el a százat.
Valamennyi Extreme E csapat ugyanabból a csomagból építkezik, a fődarabokat a Spark Racing Tecnology szereli össze, az akkumulátorokat a Williams Advanced Engineering biztosítja.
Az Odyssey21 elektromos versenyautók téli és nyári abroncsait az ötletgazda szállítja: a Continental kerékfigyelő platformja, a ContiConnect digitális összeköttetést biztosít valamennyi abroncson belül elhelyezett érzékelővel, miközben folyamatosan figyeli a nyomást és hőmérsékletet.
Az egységes alkatrészekből álló autók acélötvözet csővázát a Continental adja. Az 1,6 tonna menetkész tömegű, 2,3 métere széles, 4x4-es és 940 milliméteres kerékátmérőjű terepjáró villanymotorjainak rendszer-teljesítménye 550 lóerő, ezzel akár 130 százalékos (kb. 52°) emelkedőn is felmegy.
ContiConnect digitális abroncsmonitoring Forrás: Continental
Csúcsgépekhez csúcsabroncsok
„A gumiabroncsok mindig fontosak, de még fontosabbak egy olyan esetekben, ahol a versenyzés köves, homokos, füves, jeges és havas felületen is történik. Az Extreme E sorozathoz készült csúcsteljesítményű abroncsaink nagyfokú tapadást biztosítanak gyorsításkor, fékezéskor és a finomabb manővereknél, mert teljes mértékben az elektromos SUV-ok igényeihez igazítottuk, hogy még a legegyenetlenebb terepen is a legjobb stabilitást és biztonságot nyújthassuk” – nyilatkozta Musztrai Ferenc, a Continental Hungaria marketingvezetője.
Tesztnapon az Extreme mezőny Forrás: ExE
Mi a cél?
Az Extreme E célja, hogy a bolygó legtávolabbi sarkaiba is elvigyék a professzionális autóversenyzést, ezért az Extreme E futamokat veszélyeztetett élőhelyek közelében tartják. A villanyautós sorozat célja, hogy felhívja a világ minden tájáról származó motorsport-rajongók, valamint a helyszíneken érintett politikusok, helyi közösségek és hatóságok figyelmét az éghajlatváltozásra, tovább ösztönözve a globális felmelegedés másfél Celsius fok alatt tartását célzó erőfeszítéseket.
Lewis Hamilton így jelentette be újonnan alapított csapatának, az X44-nem csatlakozását a Continental által alapított verseny mezőnyéhez: Az Extreme E leginkább a környezetvédelmi hangsúlya miatt tetszett meg.
ABT Cupra Forrás: ExE
Bajnokok tornája
Alejandro Agag, az Extreme E és a Formula E vezérigazgatója szerint a Star Wars fogatverseny és a Dakar-raliként koktéljának szánt két napos futamokon két kvalifikáció és két elődöntő után jön össze a döntő, melybe a három-három legjobb páros kerül. Nekik kétszer harminc kilométeres kört kell megtenniük pilóta-navigátor helycserével.
A szenegáli Lac Rose tónál rajtoló az Extreme E komolyságát több Forma1-es világbajnok és ralilegenda fémjelzi. Az új versenysorozatban saját csapatot indít a hétszeres világbajnoka, Hamilton elektromos terep-buggyja ugyanazt a 44-es rajtszámot viseli, mint sikeres pályagépe.
Minden autót felváltva vezet egy nő és férfi, a kommentek szerint a versenyeket valószínűleg a szebbik nem képviselői döntik el.
Molly Taylor a Rosberg Xtreme Racing autójával Forrás: RXR
Tajtékos vizeken és csak online
A költségcsökkentés és a szűkös helybeosztás miatt a csapatlétszámot öt főben maximalizálták: két sofőr, egy versenymérnök és két szerelő. Ez azért is fontos, hogy minden és mindenki elférjen a hajón, mely szállítási feladatai mellett mobil hotelként, bokszutcaként és energiacentrumként is szolgál. Mert a kies tájakon nem füstölgő dízelaggregátorokkal fejlesztik az áramot, hanem a felújított harmincéves hajón lesz az ellátó: az AFC Energy hidrogénes, napelemes generátorainak mellékterméke tiszta víz és az is a környezetvédelmet szolgálja, hogy a helyszíneken nem lesznek nézők, az esemény csak online követhető.
Terepen is 44-es Hamilton autója Forrás: ExE
Csupa nagymenő
A futamon csupa nagymenő vesz részt, Lewis Hamilton X44-es csapatának autóját például kollégája, Valteri Bottas tesztelte a franciaországi Chateau de Lastours tereppályán, ahol elismerően nyilatkozott a gépről.
Nem akármilyen összeállítású lett Hamilton csapata: az X44-es rajtszámú és Odyssey 21 névre keresztelt autót a kilencszeres rali-világbajnok Sébastien Loeb (46) és a csinos Cristina Gutiérrez (29) vezeti, ő négyszer teljesítette a Dakar-ralit.
Hamilton szerint „Mindannyiunkban megvan a képesség arra, hogy változást tudjunk elérni. Nekem nagyon sokat jelent, hogy a versenyzés iránti szeretetemet a bolygó iránti szeretetemmel ötvözve használhatom fel annak érdekében, hogy pozitív hatást érjünk el. Rendkívül büszke vagyok, hogy az Extreme E-ben való részvételét.”
Bottas is tesztelte a terepgépet Fotó: Charly Lopez
Alakul az újabb párbaj
Egy másik világbajnok, Hamilton egykori csapattársa és legkeményebb riválisa Nico Rosberg is beszállt, az általa alapított és vezetett Rosberg Xtreme Racing csapat autóját a tehetséges ralis Johan Kristoffersson és a többszörös Ausztrál ralibajnok Molly Taylor vezeti, utóbbit a legjobb női versenyzőként tartják számon. A kétszeres rali vb-győztes és háromszoros Dakar-első spanyol Carlos Sainz is saját csapatában indul, partnere Laia Sanz tizenháromszoros Trial és ötszörös Enduro világbajnok, autójukat a Forma 1-es pilóta, ifjabb Carlos Sainz is kipróbálta. A Cupra team kocsiját Claudia Hurtgen és Mattias Ekstrom vezeti.
Az Extreme E-n rajthoz áll még az amerikai IndyCar több szereplője, az Andretti Autosport és a Chip Ganassi Racing, valamint a spanyol QEV Technologies, a kétszeres Formula E bajnok Techeetah és a brit tulajdonú Veloce Racing, melynek társalapítója a jelenlegi Formula E bajnok Jean-Eric Vergne. A listán szerepel a német autósport legsikeresebb csapata, az ABT Sportsline és a DTM-ben AMG Mercedesszel diadalmaskodó HWA Racelab, valamint a Chip Ganassi.
Igazi kuriózum és felér egy járműtörténeti hírnek a 115 éve alapított és újra feltámasztott Hispano Suiza spanyol márka részvétele.
Feltámasztották a klasszikus spanyol márkát Forrás: ExE
Tavaszi rajt
A március 20-án rajtoló sorozatot UNESCO világörökségi helyszíneken, két óceán között rendezik. Az első futam Szenegál fővárosától, Dakartól nem messze, a Lac Rose-tó partján indul.
A veszélyeztetett élőhelyek közelében lévő útvonalak kiválasztásával az Extreme E autóverseny-sorozat világszerte fel szeretné hívni a figyelmet az éghajlatváltozásra az autósport rajongói, valamint a kiválasztott helyszínek politikusai, lakosai és hatóságai körében, egyben arra ösztönözni őket, hogy fokozottan figyeljenek, és tegyenek intézkedéseket a globális felmelegedés lassítása érdekében. A szervezők reménye szerint ezzel a klímavédelem nagykövetévé válhat az autósport.
Hajón rendezték a virtuális világpremiert, érdekes volt Forrás: ExE
Extreme E-SUV ODYSSEY 21
„Ilyen járműhöz hasonlót eddig még soha nem láttunk az autósportban. A csúcstechnológia és a Continental által kifejlesztett abroncsdesign eredményeként elképesztő konstrukció született, olyan, amelyik bolygónk legkeményebb és legváltozatosabb helyszínein is képes a legmagasabb teljesítményt nyújtani. Legyen szó a Déli-sarkról, a Himalájáról, az Amazonas, a Szahara, vagy az Indiai Óceán szigeteinek térségéről, ez az autó nem csak az autósportok rajongói előtt csillogtatja meg az E-SUV-ok tudását, hanem azoknak is érdekes lehet, akik egy elektromos SUV megvásárlásával szeretnének hozzájárulni bolygónk megmentéséhez” – nyilatkozta Alejandro Agag, a Forma E ügyvezető igazgatója.
A Hamilton-team pilótapárosa: Loeb és Gutiérrez Forrás: ExE
EXTREME E NAPTÁR, 2021
Március 20-21, sivatagi szakasz: Szahara, Szaúd-Arábia
Május 29-30, óceáni-szakasz: Lac Rose, Szenegál
Augusztus 28-29 sarkvidéki szakasz: Kangerlussuaq, Grönland
Október 23-24, Esőerdő-szakasz, Santarém, Pará, Brazília
December 11-12, Gleccser szakasz. Patagónia, Argentína
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!
Carlos Sainz és Lana Sanz Fotó: Charly Lopez