utánpótlás

Használtteszt - Toyota Prius 1.8 HSD Sol - Várakozásokon felüli

2024.05.17.

Ismerik a Toyota Priust? Ő a világ leghíresebb hibridje. Szomorú, de eddig még nem kerültünk közelebbi kapcsolatba, de mindennek eljön az ideje, így most egy bő tíz éves, és jó sokat futott példánnyal kóstolhattam bele a hibridek világába. De jól tettem! Miért? Mai használttetsztünkből ez is kiderül.

Toyota Prius a legenda!

Minden kategóriában van ilyen. Ha azt mondom hibrid, akkor biztosan ez a típus ugrik be először tíz emberből kilencnél. Nem véletlenül. 1997-ben érkezett az első generáció, amit óvatosan kezdtek el forgalmazni, mivel nem sikerült egy kifejezetten szerethető formára, mondjuk úgy, csúnyácska. Na, de kérem, ezt nem nézegetni, hanem vezetni kell. Naná, hogy nálam is bekerült a befutók közé, amikor olcsó városi autót kerestünk, de sajnos első körben kiesett, mert "milyen már, én ebbe biztosan nem ülök be" felkiáltással. Pedig érdemes lenne, mert zseniális szerkezet. A viszonylag kis lökettérfogató egyötös benzinmotor mellé kapott egy villanymotor, és akkumulátor kombót, ezek összességében alkotják meg azt az egységet, ami kifejezetten csendes, suhanó fantommá teszi, és eszméletlen fogyasztási értékeket produkál városban. És itt a kulcsszó. Ez az autó városba való, és ott működödnek 100%-on erényei. Aztán már csak a formával kellene kezdeni valamit, na ez is megérkezett a második generációnál 2004-ben. Minden ízében megújult, mert a karosszéria kialakítása a védjeggyé vált csapott hátú kialakítást kapta, a HSD azaz a Toyota Synergy Drive még erősebben támaszkodik az elektromotorra, így jobban "aládolgozott" a másfeles benzines aggregáthoz. A harmadik (tesztelt) generáció vonalain fiatalítottak, és a motor lökettérfogatát is megnövelték 1800 köbcentisre, illetve tovább módosítottak a hajtásláncon, jött plug in hybrid, és Prius Plus azoknak, akik családi, hétszemélyes kivitelben akartak Priusozni. Ebből a harmadik generációból elérhető a legnagyobb kínálat, és szerintem ebben érdemes gondolkodni a használtpiacon. Miért? Mert az utána jövő még drága, és komolyabb innovációt nem hordoz magában, a legújabb ötödik generáció pedig még egy szalonautó.

Ez a Prius nagyon finom

Megmondom az igazat, hogy ismeretségi körben sok villanyautós köpködte a Priust, amikor egy-egy kocsmai beszélgetés alkalmával felkerült, - mert szerintem városi autónak kiváló, így többször voksoltam mellette. Ők ellenérvnek azt hozták, hogy miért akarnék olyan autót, amit duplán kell szervizeltetni, hiszen ott van a benzinmotor, és mellé az elektromos meghajtás. Nos, azt elfelejtik, hogy a Toyota milyen sokáig reszelte ezt a technikát, és mennyire kiforrott recepttel állt a nagyérdemű elé. Elég csak szétnézni a fővárosban, hány taxiként üzemelő Priust látni. Vagy felmenni egy fórum, vagy csoport weboldalára, és elolvasni a megelégedett tapasztalatokat. Városba benzines autó kell, és pont. A fogyasztáson pedig csak úgy lehet érdemben faragni, ha az üresjáratot (értsd, dugóban araszolás), a lehető legkisebb energiafelhasználás mellett csináljuk, és erre jó az elektromos rásegítés. Amikor azt mondják, hogy nem lehetetlen, hogy 5-6 liter között fogyasszon 100 km-en a városban, akkor azt mondom, ez jó! Én a 3 Le-s robogómmal nem tudok lemenni kettő literre. Pedig az egy 80 kilós, négyütemű lélekvesztő. Akkor egy teljes értékű komfortot biztosító, csendes, kényelmes jármű öt litere nem baráti? Közben nézegetem az autót, és megértem a légellenállás szempontjából fontos cseppforma kialakítást. Az eleje meg hátulja olyan jellegtelen, valljuk be, hogy nem a szépségéért szeretjük, viszont a Prius egyház tagjai nem is ücsörögnek a visegrádi szerpentin panoráma parkolójában, hogy megvárják a legjobb fényeket, és töltsék fel a szétfilterezett képeiket imádott autóikról az instára. Ők a funkcióba szeretnek bele, pont úgy, mint én. Ezt az autót olyan egyszerű vezetni, hogy bármelyik kezdő, vagy újrakezdő hölgynek bátran ajánlom. Annyira magával ragadó a hangtalan suhanás, és minden alkalommal kihúzom magam a dugóban, amikor tudom, hogy az én kocsim nem pöfög károsanyagot várakozás közben. Elemi szinten húzza ki az emberből a stresszt, kapkodást, tolakodást. Itt csend van, és nyugalom. Emlékeznek arra a sorozatra, amiben azt keresték, hogy az adott jármű mennyire változtatja meg a tulajdonosát? Egy latin telivérben persze, hogy izgágábbak vagyunk, hiszen, ha csak a gázpedálra gondolunk, már háromezernél jár a mutató. Mercedessel, (főleg, ha régi), diadalittasan vonulunk, mert nem illik hozzá a feszengés. A Prius nálam pont így tekerte le a fordulatszámot, és dobott bele abba a kényelmes fotelbe, amiért kitalálták, egyszerűen kezelhető, hangtalan, ingerszegény környezetben utazok célomig.

Milyen használtan?

Ha a legintenzívebb benyomásomat kellene megosztanom, akkor az a harmincig szinte hangtalan suhanás, és csak utána jön az egyébként sem hangos benzinmotor zaja, ez így nekem egy semmi mással nem összehasonlítható élmény. Az előttem közlekedő kettes Golf kelepelése rendesen zavart. A síri csend persze nagyobb sebességnél már megszűnik, egy tizenéves, többszázezret futott autótól nem szabad meglepődni azon, hogy nem egy -9 dB-es szoba csendje borul ránk menet közben. Egyébként pedig a Toyota háza táján is lehet fentebb lépni, ha többre vágyunk hasonló alapokkal, de más kivitelezésben, azt a márkát úgy hívják, hogy Lexus. De itt is tipikus japános beltér, Toyotás anyagminőség, lebegő középkonzol, power gombbal indítunk, de nincs meg a klasszikus beindul a motor érzés (esetleg, ha Demjén Rózsitól meghallgatjuk ezt a dalt). A fék viszont az átlagosnál erősebbnek érződött, és ez az akkumulátor visszatáplálás miatt lehet. A CVT váltó üvölt, tehát egy erőteljes gázadásra csak egy rekedt tehén bőgésére számíthatunk, és szolid gyorsulásra, de mit is várhatnék egy százlovas, másfél tonnás autótól, hipertérugrást? A központi kijelzőt, és a fordulatszám, illetve sebességmérő műszerek száműzetését a szokott helyről én személy szerint utáltam, de itt az sem zavart.

Jó a sok ablak, körbe látom a teret, de sajnos a könyöklő keskeny, nem tudtam úgy kikönyökölni, ahogy szeretek, de mindennapi városi közlekedésre kell az autó, nem naplementés krúzolásra, szóval elfér ez is, megbocsátom neki. Az üzemeltetése is kiszámítható, a motorja bombabiztos, a hajtáslánc, és az akkumulátor túltervezett. Na, akkor sohasem romlik el? Nem, de mindig foglalkozni kell vele. A cikkben korábban többször is említettem a futóműzajt, ami rendellenesnek tűnt, és nem véletlenül, cserélni kell az első stabilizáló pálcákat, ez egy általános kopó alkatrész. A motor bombabiztos, de sajnos az emissziós normák már utolérték, így az EGR szelep, szívósor megköszöni, ha kitisztíttatják, főleg a csak városi üzemben használt autóknál. A motor pedig úgy lesz tartós, ha a megfelelő, gyári specifikációnak megfelelő olajat töltik bele. Itt nincs több opció, az kell bele, és pont. Vásárlás után minden folyadék cseréje nagyon ajánlott a nyugodt használathoz, a bolygóműben is, ez köti össze a két hajtásláncot. A legnagyobb mumus az akkupakk, ami cellánkként is javítható, de a komplett egység cseréje sem tetemes összeg. Érdemes figyelni arra, hogy tiszta legyen, ne legyen szennyeződés a környékén, ugyanígy a hűtésre is, a hűtőcsatornák környékét érdemes átnézni, és nem letakarni az utastérben lévő lamellákat.

A használt piacon a cikk megírásakor is rendkívül nagy merítésből válogathatunk, az árak kétmilliótól indulnak, de érdemes inkább hárommillió környékén nézelődni. A megbízható tulajdonos, a hitelesen dokumentált szervizmúlt, és a törésmentes előélet lehet az a hármas, aminek mentén elindulnék. De még így is történhetnek leküzdhetetlennek tűnő akadályok, kisebb nagyobb buktatók, aminek elhárítására nagyon komoly klubélet, fórumok és közösségi oldalak gyűltek a modell köré, így minden a típussal kapcsolatos kérdésre konzisztens választ kapunk. Egy biztos, hogy megváltoztatni nem fogják a tétova érdeklődő elképzeléseit, ha ilyen autó megvásárlására adja a fejét. De miért is tennék? A recept működik, városi használatra ettől jobbat én sem tudnék ajánlani. Sokan mondták, hogy jó, én meg hajlamos vagyok magamnak hinni, most már tudom, hogy apró hiányosságai ellenére, olcsón, és kiszámítható fenntartási költségek mellett közlekedni nagyon jó választás.

További autós tartalmakért kövessen minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.06.23
A vasárnapi első futamon ismét rajt-cél győzelmet aratott, a második viadalon pedig harmadik lett a....
2024.06.23
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Ez már a harmadik a héten. ..
2024.06.23
Nem tudja vagy nem akarja használni a légkondicionálót? Íme néhány hasznos tipp és trükk az autó....
2024.06.23
A címvédő, háromszoros világbajnok Max Verstappen, a Red Bull holland pilótája nyerte a Forma-1-es....
2024.06.23
A világ legkékvérűbb járműflottáját csak minősített cég ápolhatja. ..
2024.06.23
A Toyota célja a dedikáltan akkumulátoros elektromos bZ4X modellel, hogy új mércét állítson fel a....
2024.06.23
Hajnalban az M7-es autópálya Budapest felé vezető oldalán, Kőszárhegy térségében a fehér Mercedes....
2024.06.23
A SURFACING, amely a fenntartható energia, a víz és a fény találkozásában rejlő harmónia, valamint....
2024.06.23
Visszatért a Nissan a családi autók piacára: a Townstar személyszállító változata kiváló mobilitási....
2024.06.23
Az autózás világában meglepő partnerséget kötött a Peugeot és a Lego. Egy különleges verseny....