közlekedésbiztonság

Helsinki és Oslo: nem halt meg gyalogos vagy kerékpáros

2020.03.12.

Két európai főváros, Helsinki és Oslo, jelentős áttörést ért el a gyalogosokra és kerékpárosokra vonatkozó zéró vízió célkitűzések teljesítésében. 2019-ben ugyanis egyik helyen sem halt meg gyalogos vagy kerékpáros. Mindemellett Norvégiában egyetlen közlekedési haláleset sem történt a 0-15 éves korcsoportban.

Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) 2018-as adatokon nyugvó PIN riportja szerint Norvégia rendelkezik a legalacsonyabb mortalitási mutatókkal Európában (20 közlekedési haláleset / egymillió lakos). Ez az ország érte el a legnagyobb csökkenést a halálozási rátában 2010 óta. Ebből azt a következtetést vonják le a szakemberek, hogy még egy jóléti állam is tud következetesen és jelentős mértékben tenni a közlekedésbiztonsági színvonalának további javításáért.

Vidám bringás gyermekek Helsinki és Osló városában (kép: ETSC)



Oslo-ban mindössze egy személygépjármű vezető vesztette életét, Helsinkiben 1 autós és 1 motoros halt meg a város közútjain 2019-ben. Oslo sokat küzdött a városi motorizált közlekedés csökkentéséért, mindemellett csökkentették a megengedett legnagyobb sebességet, fejlesztették az infrastruktúrát, és bevezették az úgynevezett „szív zónákat” (hjertesoner) az iskolák környékén.

Mindkét város kiemelte a sebességcsökkentés, valamint a munkába kerékpározás fejlődésben tanúsított szerepét. Helsinki városközpontja teljes egészében 30 km/órás zónává vált. Az új lakónegyed fejlesztésekben az úthálózatot már az alacsonyabb sebességekre tervezik. Más helyszíneken fekvőrendőrökkel, külön szintű gyalogos átkelőkkel, körforgalmakkal, és ehhez hasonló megoldásokkal igyekeznek mérsékelni az autósok sebességét.

Ketil Solvik-Olsen közlekedési miniszter nagy látogatása a Smedstad iskolában való indulás során (fotó: miljoagentene.no)

Antonia Avenoso, az ETSC ügyvezetője a következőket nyilatkozta:

„Európa nagyvárosai számára itt van a követendő példa a közlekedésbiztonság színvonalának javítására. Helsinki és Oslo erőfeszítései gyönyörű példája annak, hogy a Zéró Vízió nemcsak egy kijelentés, hanem egy teljesíthető célkitűzés. Következetes cselekvéssel, politikai támogatással, világos és teljesíthető célkitűzésekkel, egyértelmű felelősségi körökkel megmutatták és elérték azt, ami alig 50 éve még lehetetlennek tűnt. Bár még sokat lehet és kell dolgozni a közlekedésbiztonság színvonalának növeléséért, őszinte elismeréssel kell adóznunk ezeknek a nagyvárosoknak a hihetetlen és egyben inspiráló eredményeikért.”

Nyitókép: miljoagentene.no

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.06.05
Gyulai Hentesek Hagyományőrző Egyesületének elnökeként a helyi kolbászmúzeumot is Dinya Imre vezeti....
2020.06.05
A mentés idején II. fokú viharjelzés volt érvényben. ..
2020.06.05
Grigorij Drobutin Oroszországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2020.06.05
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. 2,6 milliárd forintból valósította meg a szárligeti beruházást.   ..
2020.06.05
Újabb felelőtlen járművezetőkkel szemben intézkedtek a rendőrök Vas megyében. ..
2020.06.05
Májusban is szerény volt a kereslet az új autók iránt annak ellenére, hogy újranyitottak az....
2020.06.05
Megérkezett az amerikai SUV európai igényekhez igazodó, frissített változata, amely már az FCA....
2020.06.05
Az önvezető járművek megjelenése és közúti elterjedése idővel biztosan bekövetkezik. Ebből adódóan....
2020.06.05
A csütörtökön ismertetett legfrissebb adatok szerint továbbra is csaknem hetven éve nem mért....
2020.06.05
Jánvári Zsolt szerint a a Forma-1-es csapat jövő hétfőn kezdi meg a felkészülést a július elején....