abroncs

Hogyan csökkenthetjük az ország üzemanyag-fogyasztását tíz százalékkal?

2014.08.29.

Egyes becslések szerint, ha a Magyarországon közlekedő valamennyi gépjármű abroncsát a megfelelő értékre pumpálnák fel, az ország üzemanyag-fogyasztása azonnal csökkenne tíz százalékkal - állítja a Magyar Gumiabroncs Szövetség

Havonta néhány perc odafigyeléssel a saját pénztárcánkon is megérezzük a pozitív változást. A megfelelő keménységűre pumpált gumik élettartama hosszabb, tapadásuk biztosabb, az autó fogyasztását pedig csökkentik. Hogy mi a „megfelelő nyomásérték”? Ezt az autó kézikönyvében, vagy jellemzően a vezető felőli első ajtó környékére ragasztott matricán teszi közzé a gyártó.

Néhány költségcsökkentő tipp a gumiabroncsokhoz:

  • A guminyomást lehetőleg akkor mérjük, amikor az abroncsok hidegek – ekkor kapjuk meg a valós értéket.
  • Ha családi utazást tervezünk, amikor az átlagosnál nagyobb súlyt szállítunk az autóban, a gumiabroncsok nyomását is növeljük, de mindig csak az autónk gyári előírása szerinti mértékben. Így a gumi kevésbé kopik és az autónk kevesebbet fogyaszt.

A gumiabroncs kopása is árulkodó:

  • Ha a gumiabroncs kétoldalt kopott, a gumi „vállas”. Ez azt jelzi, hogy a nyomás túl alacsony, így az autó többet fogyaszt.
  • A középen megfigyelhető kopás a túl magas abroncsnyomás miatt jelentkezik. Bár a fogyasztás ilyenkor alacsonyabb, hosszú távon nem tesz jót a családi kasszának: a gumiabroncs és a futómű jobban amortizálódik, és még az autó stabilitását is csökkenti.
  • Átlós kopás esetén vagy a centrírozást kell újrakalibrálni, vagy a nyomást növelni.
  • Ha az abroncson mélyedések és domborulatok vannak, érdemes szakemberhez fordulni, mert nagyobb problémát jelezhet, például a felfüggesztéssel, a lengéscsillapítókkal vagy a kormányrendszerrel.
  • A ránézésre rendben lévő abroncsot is ellenőrizni kell havonta egyszer! Ha „nem számottevő mértékben”, akár csak 0,5 barral kisebb a kerekekben lévő nyomás az előírtnál – amit ránézésre nem lehet megállapítani –, a gumi élettartama csökken, kissé alacsonyabb nyomásnál pedig drasztikusan nő az üzemanyag-fogyasztás. Szakemberek szerint 10% nyomáscsökkenés mintegy 10%-kal csökkentheti a futásteljesítményt.

Még egy tipp: a futófelület bordái között színes jelzőcsíkokat, esetleg kidudorodásokat találunk. Ha ezek a csíkok egy szintbe kerülnek a bordák felszínével, mindenképpen le kell cserélni az abroncsot. Ilyenkor a bordák magassága már csak 1,6 mm. Ez a hazai és több európai szabályozás szerinti minimális árokmélység, de nem éri meg feszegetni a határokat. A hazai és nemzetközi szakemberek egybehangzó ajánlása alapján nyári gumiknál 3 mm, a téli szett esetén 4 mm-es értéknél vegyünk új abroncsokat.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.02.28
A kisebb-nagyobb brit márkákról szóló összeállítás második része. ..
2020.02.28
A koronavírus miatt a svájci hatóságok betiltottak minden olyan rendezvényt, amelyen ezernél több....
2020.02.28
Már most is alig lehet találkozni két ugyanolyan Porschével, de mostantól a 911 legalább olyan....
2020.02.28
Minden európai dolgozó 600 eurós bónuszt kap a fizetésén kívül – írja az automobilwoche. ..
2020.02.28
A divatipar ékszereket, ruhákat és táskákat készít PET palackokból. Ezen kívül egyre több bútornál....
2020.02.28
Péntektől a pozsonyi, a kassai és a poprádi reptereken minden, Szlovákiába érkező utast....
2020.02.27
Két nagy Opel átvizsgálása után inkább egy V50-es Volvo lett a befutó. Mesélem, miért… ..
2020.02.27
A fejlesztőknek immáron van szoftveres megoldása a nemlineáris, többskálás tulajdonságú anyagokhoz....
2020.02.27
Shahrokh Heidari Franciaországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2020.02.27
Egy Mondeo kombinál több egy méterrel hosszabb áruszállítóval beállni a parkolóhelyre egy zsúfolt....