fékrendszerek

Hornyok vagy furatok? Tudomány a féktárcsa felületek kialakítása mögött (2. rész)

2020.02.10.

Előző cikkünkben megnéztük a fúrt és mart féktárcsák általános előnyeit és használati tulajdonságait. Habár elsősorban sportautóknál alkalmazzák a tovább munkált tárcsákat, sokan a sportos kinézetre törekednek elsősorban, mivel a nagyobb fékteljesítményt nem használják ki. Jelen cikkben a gyakori hibákra térünk is, és pontokba  szedjük, hogy milyen változást érezhet, aki fúrt vagy mart tárcsára vált.

 

Sportos megjelenés, praktikus előnnyel

A sportos megjelenés mellett a hornyok hasznos kopásjelzők is. ,, A hornyok lehetővé teszik a kopás mértékének közvetlen és azonnali ellenőrzését. Ha valamelyik horony elérte a minimális vastagságot, a kopott tárcsát ki kell cserélni (párban)” -tanácsolta Moretti.

A különleges kialakítás előnyös lehet a járművezetők számára is. ,,A felület-megmunkált féktárcsák egyedi látványt nyújthatnak. Az átmenőfuratos tárcsák népszerűek a sportosabb küllemet keresők körében, mivel agresszívabb megjelenést kölcsönöznek a keréknek. A mart mintát a klasszikusabb, elengánsabb vonal képviselői keresik” -magyarázta Moretti.

Számít a minőség

A folyamat utolsó kulcsfontosságú lépése a fékgyártó kiválasztása. ,,A tárcsaprofilok megmunkálása és tesztelése speciális feladat”- erősítette meg Moretti. ,, Az egyes furatok vagy hornyok számát, méretét és elhelyezkedését is pontosan meg kell tervezni illetve megmunkálni az egyes tárcsákhoz, annak érdekében, hogy a műszaki előnyöket a szerkezet gyengítése nélkül biztosítsák. A különböző körülmények között történő közúti tesztelés elengedhetetlen ahhoz, hogy a féktárcsák minőségét ellenőrizzék az egyes járműgyártók által meghatározott követelmények alapján.

 

 

A két különböző kialakítás közös előnyökkel is rendelkezik azonban, döntő jelentőségű a szervizek számára, hogy minden egyes fékrendszerhez a megfelelő kialakítást válasszák. A fékrendszerek frissítésére a legegyszerűbb módszer az egyszerű tárcsák lecserélése a különleges kialakításúakra, melyekkel érzékenyebb és hatékonyabb fékezést fognak elérni.

FÚRT TÁRCSÁK KIVÁLASZTÁSA: 5 HIBA, AMIT EL KELL KERÜLNI

Ezek a tárcsák egyetlen egyszerű típusnak tűnhetnek, de a minőség és a teljesítmény gyártónként különböznek. Az olcsóbb tárcsák lehet, hogy nem is felelnek meg a fékrendszerek jelenlegi biztonsági előírásainak. Marco Moretti öt tippet oszt meg a buktatók elkerülésére:

1. Soha ne „csináld magad”

A normál, egyszerű kialakítású tárcsákat nem lehet átalakítani utólagosan fúrt tárcsákká. A fúrási kísérlet a legveszélyesebb, amit el lehet követni. A furatos tárcsák kialakításához szükséges szerkezeti változások nagyon kényessé teszik a tárcsákat, és a biztonság érdekében megfelelő teszteléssel lehet őket jóváhagyatni. A házilag módosított tárcsákra a jótállás nem vonatkozik és közúti használatuk sem engedélyezett.

2. Az összes tárcsa különbözik

Minden járműhöz és felhasználáshoz speciális tárcsa létezik! A tárcsában lévő furatok száma, mérete és elhelyezkedése nagyon eltérő is lehet.

 

 

3. Fontosak a tesztek

Fontos tisztában lenni azzal, hogy a piacon megtalálható féktárcsák teljesítményét vagy időtartamát egyáltalán nem tesztelték, vagy csak részleges vizsgálatoknak vetették alá. Csak azokat a márkákat válassza, amelyekre a legszélsőségesebb körülmények között teljes pad- és útvizsgálatot végeztek, hogy megfeleljenek azoknak az autóknak, amelyekre tervezték.

4. Mérje fel az anyagokat és a szellőzést!

A fúrt és mart tárcsák teljesértékű helyettesítői a hagyományos fáktárcsáknak, ezért az anyaguk, szellőzésük, méretük és alakjuk tűréseinek is meg kell felelniük ugyanazon előírásoknak. Egyes Brembo Xtra tárcsáknál speciálisan testreszabott anyagokat és furatokat használnak, hogy még nagyobb ellenállást biztosítsanak a hőrepedésekkel szemben akár a legsportosabb felhasználás során is.

5. Figyelje a betéteket!

A fékbetétek létfontosságú szerepet játszanak a fékrendszer teljesítményében, kényelmében, élettartamában, és még jobb teljesítményt nyújtanak, ha nagyobb teljesítményű féktárcsákkal párosulnak. Kövesse a fúrt féktárcsák gyártóinak ajánlásait, hogy megtudja, melyik fékbetétek biztosítják a legjobb fékrendszer-teljesítményt.

5 OK, AMI MIATT A FÚRT VAGY MART TÁRCSÁKAT VÁLASZTJÁK

A sportos vezetéshez vagy kifejezetten a versenysporthoz is jól alkalmazhatók a fúrt és a mart féktárcsák, melyek előnyeit az alábbiak szerint foglalhatjuk össze:

  1. Nagyobb tapadás

Az egyszerű kialakítású tárcsákhoz képest nagyobb tapadást és hatékonyabb fékteljesítményt biztosít. A furatok miatt nagyobb a súrlódás a tárcsa és a betét között. A rendkívül magas súrlódási együttható jobb teljesítményt garantál a fékezés kezdeti szakaszaiban.

  1. Vonzó, sportos megjelenés

A Brembo Xtra tárcsák jól is néznek ki a számos mechanikai előny mellett. Minden egyes mintázat felhívja a figyelmet a kerekekre, ezáltal a közúti autók számára a „versenyautó” érzést adja hozzá.

  1. Jó vizes utakon is

Vízréteg állhat meg a standard féktárcsa és a fékbetét között, ami a kialakítás miatt hosszabb ideig ülhet ott meg. A furatok ezt megoldják azzal, hogy elvezetik a fékfelületet borító vízréteget, biztosítva a hatékony fékezést minden időjárási körülmény között.

  1. Jobb hő- és gázeloszlás

A standard tárcsán történő gyors, egymás után többszöri fékezés a hőmérséklet növekedéséhez vezet. A magas hőmérséklet miatt a fenolgyanták elkezdenek égni és olyan gázokat generálnak a betét és a tárcsa között, amelyek nem tudnak kijutni és ez a fék hatékonyságának veszélyes csökkenéséhez vezet. A Brembo Xtra tárcsán lévő furatok lehetővé teszik a hő és a gázok kijutását, megtartva a hőmérsékletet és a súrlódási együtthatót.

  1. Jó állapotú betétek

Egy sima féktárcsán a kopás a súrlódási anyag felhalmozódását okozhatja, ami lerakódhat a fékbetét súrlódó anyagára. Ennek megoldására a megmunkált tárcsák felületén kialakított furatok tisztítják a betétet, eltávolítva az esetleges lerakódásokat, amelyek csökkentik a fékhatást.

 

 

Pintér Dominika

Őri Péter

 

 

 

Forrás: 
Brembo

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.02.27
Shahrokh Heidari Franciaországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2020.02.27
Egy Mondeo kombinál több egy méterrel hosszabb áruszállítóval beállni a parkolóhelyre egy zsúfolt....
2020.02.27
Több éve az európai uniós átlag csaknem kétszeresével nő a magyar lízingpiac - közölte a Magyar....
2020.02.27
A Genfi Autószalonon (2020. március 5-15.) az új Touareg R világpremierjével a Volkswagen 2020-ban....
2020.02.27
Az idei Genfi Nemzetközi Autószalon számos új és izgalmas jármű és fejlesztés találkahelye lesz,....
2020.02.27
Az új technológiák sokszor annyira fellelkesítik az érdeklődőket, hogy egy minimális előrelépés egy....
2020.02.27
A Japánba visszatéréssel egy fontos piacon folytatja exportoffenzíváját az Opel. Jövő évtől,....
2020.02.27
A magas vezetési pozíció, a széles kilátás és az első osztályú kényelem aerodinamikai és műszaki....
2020.02.27
Összeütközött egy gépkocsival és felborult egy mentőautó a XX. kerületben, a Nagysándor József utca....
2020.02.26
Egy amerikai tuning-folyóirat szerkesztői érdekes kísérletbe fogtak: kizárólag a tartozékpiacon....