ICDP

ICDP használtautó trendek a főbb európai piacokon – IV. rész

2015.11.01.

Luca Montagner és Andrew Tongue ICDP szakértők cikksorozatunk az európai piacok gépjármű értékesítési trendjeivel foglalkozik. Ebben a részben a piaci szabályozók befolyásoló szerepéről lesz szó.

Akik olvassák az Autószektor, már biztosan jól tudják, hogy az autóipari kutatásokkal foglalkozó ICDP messzemenően kiszolgálja szakmai anyagokkal tagjait (köztük az Autószektort kiadó Autós Nagykoalíciót is) támpontot nyújtva számukra az üzleti eredményességük további fejlesztéséhez. A cikksorozat első részében szó volt a téma aktualitásáról, az európai piac méretéről és összetételéről, a második részben arról beszélgettünk, hogyan viszonyul egymáshoz a használt és új autók értékesítése, továbbá arról, hogy mire kell különösen odafigyelniük a kereskedőknek a megváltozott piaci környezetben. A harmadik részben a flottakezelt gépjárművek használtautó piacra gyakorolt hatásainak elemzéséről volt szó. Most pedig nézzük, milyen szempontokat tárt fel a kutatópáros a használtautó értékesítésre érvényes szabályozókkal kapcsolatban.

Szeretnénk, ha ilyen egyszerű és vidám színes lenne...

A szabályozók hatása

Az adózási rendszerek Európa szerte jelentős különbözőségek mutatnak, és ez nagymértékben befolyásolja a piac működését. Mindezen felül az adminisztrációs terhek és a tulajdonosi átírás költsége gyakorolnak kiemelkedő hatást az értékesítési volumenre.

A következő ábra függőleges tengelyén a használt autók részesedése látható az adott országbeli teljes értékesítési mennyiségből, a vízszintes tengelyről pedig az átlagos átírási költségek olvashatók le. 6 ország piaca került a górcső alá: Franciaország, Németország, Olaszország, Hollandia, Spanyolország valamint az Egyesült Királyság. A szakemberek tapasztalatai alapján az alacsony átírási költségek összefüggést mutatnak a magasabb értékesítési darabszámokkal. Az Egyesült Királyságban és Hollandiában például 0 EUR és 10 EUR közt mozog az átírás költsége, ami jelentős hatást gyakorol a használtautó piacra (a teljes használt járműpark 22-23%-a évente gazdát cserél).

Ezzel szemben Olaszországban és Spanyolországban igen drága az autó átírásának költsége (350-450 EUR között mozog), és talán ezzel is magyarázható ezeknek a piacoknak a jóval gyengébb teljesítménye, így az előbbivel szemben mindössze 8%-os részarányt képvisel a teljes gépjármű értékesítésben. Ezekben az országokban gyakrabban fordul elő, hogy a lecserélni kívánt autókat nem eladják, hanem inkább családon belül passzolják tovább használatra.

1. ábra: A használtautó piacra gyakorolt adminisztratív és adózási hatások

Ha tovább elemezgetjük az ábrát, kitűnik, milyen óriási különbségek vannak az átírás költségeit tekintve a különböző országok piacán. Ezek a szabályozók leggyakrabban az autó életkorához és a teljesítmény paraméterekhez kötöttek. Egyedül az Egyesült Királyságban és Hollandiában nem alkalmaznak eltérő besorolást, és Németországban is viszonylag szűk skálán, 15-50 EUR között változhatnak a díjak. Ezzel szemben Olaszországban a költségek 280-2400 EUR közt mozognak, Spanyolországban 100-5000 EUR között, Franciaországban pedig 90 EUR-tól egészen az elképesztő 8100 EUR „sarcra” számíthat az, aki használtautó ügyletbe kezd.

2. kép: A szabályozók szépen behatárolják a kereskedők és a vásárlók lehetőségeit

Ezekre a költségekre a kereskedőknek természetesen nincs közvetlen hatása, ám annak érdekében, hogy a vevőik számára segítsenek leküzdeni az adminisztratív akadályokat, a francia, olasz és spanyol kereskedők kénytelenek új marketing stratégiákat kipróbálni. Ilyen lehet például az, amikor a kereskedő a végső árat hirdeti, mely már magába foglalja a fent említett átírási költségeket és egyéb járulékokat, de akár olyan csomagkapcsolt szolgáltatásokat is tartalmazhat, mint például a kiterjesztett garancia. Mindemellett éppen az országok közti jelentős eltérésekből adódó export-import lehetőségek azok, melyek révén a kereskedők némi odafigyeléssel egy kis „aprópénzt” kereshetnek.

3. kép: A kutatópáros pozitív példaként egy spanyol kereskedést mutatott be (forrás: vendemicoche.com)

Dél-Európánál maradva a szabályozók költségei, valamint az adminisztráció összetettsége (vagy ha úgy tetszik, bonyolultsága) a szigorú gazdasági feltételekkel együtt új utakat nyitnak meg a kereskedők számára. A kutatópáros által tartott szakmai előadáson bemutatott következő dia egy spanyol példán keresztül mutatja be. Egy független kereskedés úgy döntött, hogy egy Toledo melletti elhagyott kereskedés területét veszi birtokba, és egy olyan üzleti modellt alkalmazva kezdi meg működését, mely kiaknázza az előbb tárgyalt lehetőségeket. A kereskedés a magánvásárlókra fókuszál egy olyan ország piacán, ahol ez a szegmens 60%-ot képvisel a teljes használtautó piacon. A koncepció rendkívül egyszerű: a privát ügyfelek behozzák az eladásra szánt használt gépjárművüket a kereskedésbe, ahol a későbbiekben két értékesítő felel azért, hogy az eladó nevében tárgyalja le az üzletet (így továbbra is magán-magán tranzakcióról beszélhetünk). A kereskedés fix jutalékért dolgozik, ami a 3000 EUR-nál olcsóbb járművek esetében 290 EUR-t jelent, 30.000 EUR értékig pedig 790 EUR-t. A jutalék ugyancsak magában foglalja a marketing tevékenységet a kereskedés honlapján és a helyi médiában. Mindemellett a vásárlókat műszaki tanácsadással látják el, és nemcsak személyesen, hanem az online műhelyben is. A helyi gépjármű ügyintézésért felelős hivatallal együttműködve pedig az átírással kapcsolatos minden dokumentációt egyetlen nap leforgása alatt elintéznek. Az üzleti modell sikerét mutatja, hogy a kereskedés már a megnyitás óta havi 60-80 használtautót tud értékesíteni.

A folytatásban…

Cikksorozatunk következő részében a független kereskedések fejlődését elemezgetjük majd.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....