Honda NSX

Itt és így készül az NSX szupersportkocsi...

2019.06.10.

... a hajszálvastagságodnál kisebb tűréssekkel! A Performance Manufacturing Center egy különleges gyártóegység Ohio államban, amely egy különleges szupersportautó születésének ad otthont. Nemcsak a négykerekű, de az „otthona” is remekmű.

A PMC a gyártást tekintve kétarcú. Míg egyfelől a legmodernebb, automatizált autóipari gyártástechnológia rejtőzik falai mögött, addig másrészről az emberi szakértelem és fizikai jelenlét is kimagasló szerepet tölt be a folyamatokban. Ez a kettősség limitált szériás modellek esetében jellemző, ahol a robotizált megoldásokhoz tapasztalt szerelők kézügyessége és szinte tévedhetetlen minőségellenőrök társulnak.

Az NSX szupersportautót pályakész állapotban adják szállítják le a megrendelőknek. Ezt azonban egy összetett folyamat előzi meg, amelyben a Honda teljes szabadságot élvezve alakíthatta ki a munkaállomásokat, választhatta ki szakembereit és emelhetett át eljárásokat egy az egyben a gazdag hagyományokkal rendelkező versenysportjából.

A konstrukciós kialakítás, a festési módszer, az összeszerelés és a minőség-ellenőrzés magában foglalja a fejlett alumínium térváz teljesen automatizált MIG hegesztését, a 14 órás, 16 szakmabeli precíz kézi összeszerelését, valamint a dinamikus tesztelést és ellenőrzést – merítve a versenytapasztalatokból.

A Marysville-i létesítmény közelében található Anna motorgyárból érkeznek az NSX-hez a motorok – utóbbi egység a Honda legnagyobb blokkgyára. A 75 fokos hengerszögű, 3,5 literes, V6-os biturbó egy fejlett, 9 fokozatú, duplakuplungos automata váltóhoz és egy elektromotorhoz társul. A bejáratott és bevizsgált erőforrásba 150 mérföldet tesznek a tesztelők, így attól a pillanattól, hogy a kezünkben fogjuk az autó kulcsát, egyből meglátogathatjuk a legközelebbi versenypályát. A belsőégésű motort a PMC-ben építik be a vektorvezérelt és a szuperautók birodalmában világelső, elöl helyet kapó további két elektromotor társaságában.

Következzen néhány megoldás, amely világszinten elismerésre méltó és/vagy kategóriateremtő az autógyártásban!

Az alumínium anyagú térváz precíziós hegesztését 100%-ban robotok végzik. A 8 robot összesen 860 MIG ponton hegeszt, nagy pontossággal reprodukálható módon. A vázat 360 fokban képes mozgatni a tartószerkezet, így nagy szabadsággal és a robotkarok igényei szerint forgatható a munkadarab a térben – az autóiparban először csak egy oldalon rögzítve azt felül. A hegesztés pontosságának tűréshatára az emberi hajszál vastagságának harmadánál is kisebb.

Az autóiparban először alkalmaztak speciális öntési technológiát az NSX vázszerkezetének nyúlványait összekapcsoló elemek esetében. Ted Klaus főmérnök szerint nem tudták volna ilyen kivételesen mervre megalkotni a vázszerkezetet, hogyha nem vezetik be elsőként az új megoldást az iparban. A hibrid padlólemez és az alumínium térváz egysége és nyúlványai; és a motortartó bakok és felfüggesztési csatlakozópontok nemcsak biztonságkritikusak a gyűrődés vonatkozásában és az ütközésbiztonságban, de nagy hatással vannak a csavarodási merevségre, ezáltal pedig a jármű teljes dinamikus teljesítményére.

A térvézat cinkalapú fürdőben kezelik elő korróziógátlás céljából. A bevonat nemcsak osztályelső minőséget garantál, de a festési folyamat hulladékanyagainak mennyiségét is mérsékli, csökkentve a környezeti terhelést. A kategóriában páratlan fényezés összesen 11 réteg felvitelét foglalja magában, az előkészítés és a polírozás lépései mellett.

Az automatikus lézeres ellenőrzések mellett a folyamatokba beépített szemrevételezéses és egyéni méréseken alapuló ellenőrzések is nagy hangsúlyt kapnak – elvégre az egyenként és legutolsó lépésben felhelyezett, fényezett karosszériaelemek felszerelés utáni tökéletes illeszkedésének és az erőforrás pontos beépíthetőségének záloga ez. Maga a teljes összeszerelés 14 órát vesz igénybe autónként.

A V6-os motort az Anna gyáregység mesterei rakják kézzel össze és húzzák meg az 547 csavart az előírt nyomatékkal. Az építési metódust a márka versenymérnöki programjából emelték át egy az egyben, s ez a lépés 6 órát jelent blokkonként. Aztán  bejáratás következik, utalva a korábban említett pályakész leszállítás állapotra.

A PMC középső részén történik a végső minőségellenőrzés, így minden részleg kellően ráláthat az NSX-re.

Magát a fejlesztést a Honda R&D Americas, Inc. végezte raymondi, Ohio állambeli központjában, amely nagyjából egy mérföldre fekszik a Performance Manufactirung Centertől. Az autó dizájnjáért Michelle Christensen felelt, egyedüli hölgyként a szupersportautók világában, a japán Wako Studio kezdeti tervei alapján.

A folytatásban megvizsgáljuk, mitől is olyan egyedi ez az NSX – ha már maga a gyártása ilyen különleges.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....
2024.03.27
- Országszerte nagy területen megerősödik a szél csütörtökön, és leginkább a Dunántúlon és az....
2024.03.27
A BMW 8400 eurós bónuszt fizet az alkalmazottaknak – írja az automobilwoche.de.   ..
2024.03.27
Érdemes megtervezni a húsvéti utazást - közölte a vasúttársaság szerdán az MTI-vel a közlekedési....
2024.03.27
A cikk a „bogárhátú korszakot” összeveti az autó fejlődésének kezdeti időszakával.  Elemzi a....