Autótörténelem

Jogsi nélkül tört Mercedest és Rolls-Royce-t a pártvezér

2020.12.20.

Szerénység elvtársak, szerénység és némi józanság! Tömören így szólt a klasszikus intelem, ám a pártvezetőt nem érdekelték az ilyesmik.

A téliesített Rolls-Royce modellt Vagyimir Iljics használta                                     Forrás: LSB

Lenin után szabadon

Nem aggályoskodott Leonyid Iljics Brezsnev, amikor beült a Silver Shadow volánja mögé, hogy városi forgalomban is kipróbálja csodagépét. Nem különösebben kellett visszafognia magát, mert az már a kommunizmusban ismert volt, hogy elődje, Vlagyimir Iljics szintén Rolls-Royce modellel járt, ráadásul különlegessel, mert télen lánctalpakkal gyűrte le a hóakadályokat.

Leninnek nem volt jogosítványa, sofőr vezette autóját, Brezsnyev viszont gyakran átvette a kormányzást, olykor azért, hogy saját autóit tesztelje. Általában kevés volt neki a lezárt középső sáv, többnyire fél Moszkvát lezárták, ha a Szovjet Kommunista Párt főtitkára autókázni akart.

Pártvezetői flotta                                                                                         Fotó: Boros Jenő

Szovjet helyett

Márpedig akart, mert volt miből választania, hiszen a hivatalos GAZ, ZISz és ZIL jelvényes Volgák és Csajkák mellett mennyiségre tucatnyi, de minőségre egyáltalán nem tucatnyi autó állt garázsában. Főtitkári regnálása alatt gazdag kollekció jött össze különleges modellekből: volt benne benne 1973-as évjáratú Nissan President, Cadillac Eldorado, Maserati motoros Citroën, több Mercedes, Chevrolet Bel Air, Opel Kapitan L, Chrysler, Lincoln Continental, Oldsmobile, Pontiac és három Rolls-Royce. Utóbbiak közül a II. Erzsébet angol királynőtől kapott 1966-os Silver Shadow modellt személyesen törte össze a főtitkár, méghozzá Moszkvában, közúton.

GAZ autó jelvénye                                                                                     Fotó: Boros Jenő

Útzár után hírzár

A városi legenda szerint a szigorú forgalmi zárásnak köszönhetően maximális biztonságban haladhatott a protokoll konvoj, melynek utolsó autója időnként lemaradt, majd gyorsított, hogy vezetője élvezhesse a sebességmámort.

Ez nem igazán jellemző a moszkvai közlekedésre, ahogy a patinás brit modell sem. Ráadásul nem csak márkájában, de vezetőjében is eltért Rolls-Royce a többi sötét járműtől, vélhetően ez téveszthette meg azt a közrendőrt, aki a konvojtól kissé lemaradó, majd felzárkózó Silver Shadow előtt kiengedte a kereszteződésből az útzár feloldására váró katonai teherautót. Az ütközésnek komoly világpolitikai jelentősége lett, mert nem csak az autók sérültek meg, de a Rolls-Royce-t vezető főtitkár is karanténba vonult, legalábbis információk tekintetében.

A később kiszivárgó pletykákra reagálva a Kreml közleményt adott ki, mely szerint a pártgarázs (GON) egyik sofőrje vezette az autót...

Brezsnyev viaszfigurája az összetört Rolls-Royce-ban                           Fotó: Boros Jenő 

Egy kis kremlinológia

A baleset után Leonyid Brezsnyev hetekre eltűnt a nyilvánosság elől, ami diplomáciai találgatásokra adott okot. Nem véletlenül, hiszen a világpolitikai elemzők, különösen a kremlinológusok már abból is messzemenő következtetéséket szoktak levonni, hogy éppen kik és milyen rendőri biztosítással használják a párt-, és állami vezetőknek fenntartott moszkvai főutak belsősávját, például a Kreml kapujától a Kalinyin Sugárúton (ma Új Arbat), a Kutuzov Sugárúton, a Gorkij utcán (ma Tverszkaja Ulica) a zöldövezeti rezidenciákba vezetőt.

A pártvezér előkerült, a megtört Rolls-Royce Silver Shadow viszont megőrizte eredeti sérüléseit és más szovjet főnökautóval a Rigai Motormúzeumban parkol.

Olykor külföldi kiállításokra is elviszik, megjelent több nemzetközi autószalonon is, benne Brezsnyev élethű viaszmásával, a karambolos pillanat pózában megmintázva.

Piros Mercedes 450 SLC a stutgarti múzeumban, ilyet kapott Brezsnyev    Fotó: Boros Jenő

Illusztris autótörés a rezidencián

Alkoholos mámorban autót vezetni? Nem ritka eset, pláne vodkával, az oroszoknál szinte mindennapos, de nem Mercedesszel és a szovjet korszakban különösen nem. A hetvenes években, nyugat-európai túrnén pláne nem.

Brezsnyev autóimádatáról tudtak a nyugati politikusok és olykor illusztris darabokkal ajándékozták meg. Volt köztük olyan, amelyiket már az első száz méteren összetört a pártfőtitkár, nem is akárhol. Az időpont 1973, a helyszín a Rajna melletti Bonn-Bad Godesberg rezidencia.

A hegycsúcson fekvő gyönyörű Petersberg Grand Hotel napjainkban már nyilvános szálloda, a szovjet pártfőtitkár látogatásakor viszont szigorúan őrzött protokoll szállás volt. Itt adta át a német kancellár, Willy Barndt a szokásos négykerekű ajándékot, egy szürke 450 SLC Mercedest Brezsnyevnek, aki azonnal ki is próbálta, ám az újdonság és a vodkamámor hatására már az első száz méteren összetörte a vadonatúj sportkocsit, mellyel a szerpentin árkában kötött ki.

Kapott egy másikat, kívánságára immár vöröset.

Lincoln Continental, amiben két nagyhatalom vezetője száguldott       Forrás: Ford Motor 

Nem valami jó politikus, de…

A városi legendák szerint autózás közben gyakran megszökött biztonsági emberei elől, egy alkaolmmal a Krímben felvett két stoppos hölgy előtt fitogtatta vezetői tudását, de az is előfordult, hogy hivatásos sofőrjének rosszullétekor átvette a volánt és kórházba hajtott vele.

Ezek csak mendemondák, az viszont igaz, hogy Brezsnyev megautóztatta az amerikai külügyminisztert, aki így írt erről könyvében: „Egy alkalommal a főtitkár elvitt egy fekete Cadillackel. Nagy sebességgel rohantunk a keskeny, kanyargós utakon, így csak imádkozni tudtam, hogy a legközelebbi kereszteződésben megjelenik néhány rendőr, és véget vet ennek a kockázatos játéknak. De ez túl valószínűtlennek tűnt, mert aligha merte volna bárki megállítani a párt főtitkárának autóját. A száguldás a mólónál ért véget, ott szárnyashajóra ültünk Brezsnyevvel, szerencsére már nem ő vezetett.” Az utazás végén Henry Kissinger csak annyit mondott kísérőinek: „Nem valami jó politikus, de remek sofőr!”

Ennek némileg ellentmond amerikai kalandja, mely hitelesnek tekinthető, hiszen az USA egykori elnökének naplójában olvasható.

Világválság a kanyarban

Globális következményei lehettek volna annak, amikor a két nagyhatalom vezetője egy autóban rodeózott Maryland környékén. Ez önmagában még nem lett volna szenzációs hír, de az már igen, hogy a szovjet pártfőtitkár vezette a Lincolnt, miközben mellette Richard Nixon fohászkodott, hogy épségben megússzák a finoman szólva is dinamikus túrát. Nála jobban csak a titkos szolgálat emberei és diplomatáik izgultak, mert az autóimádatáról híres főtitkár nemcsak az amerikai elnököt ijesztette meg.

Csajka enteriőr                                                                                    Fotó: Boros Jenő 

Váltás a kormánynál

Nixon akkoriban kapta meg a legújabb Lincoln Continentalt, az 1973-as sötétkék modellre azonnal lecsapott a hivatalos találkozóra érkezett Brezsnyev, aki a jelenlévők elképedésére, ellentmondást nem tűrve a volán mögé ült, majd próbaútra indult az amerikai elnökkel.

A Camp David környéki keskeny és kanyargós úton nem kis kockázatot jelentett az 50 mérföldes (80 km/h) tempó, melynél Nixon csak annyit mondott, hogy „lassabban, kanyar jön...”

Az útról így emlékezik meg életrajzi könyvében Nixon: „Már csikorogtak a kerekek, amikor Brezsnyev úr fékezett, majd erőteljesen kormánymozdulattal befordult. Az utazást követően a főtitkár elégedetten csak ennyit mondott: „Ez egy nagyon szép autó. Jól megy az úton.”, amire csak annyit tudtam felelni, hogy „Ön kiváló sofőr, én soha nem tudnék befordulni akkora sebességgel, amivel haladt.”  A diplomácia nem egy könnyű műfaj.

Szocialista protokollautó volt a ZIM                                                       Fotó: Boros Jenő

Aukciós jogsi

Egy árverés apropóján derült ki, hogy bármilyen szabálytalanságot is követett el a pártvezér, nehéz lett volna elvenni jogsiját. Brezsnyev politikai komisszárként a II. világháború idején kezdett vezetni, és ahogy sokaknak, neki sem volt jogosítványa, a békeévekben betöltött pozíciói miatt pedig később sem figyeltek erre, minek is ellenőrizték volna.

Végül hivatalosan hetvenedik születésnapján kapta meg életre szólóan érvényesített jogosítványát Nyikolaj Zselokov belügyminisztertől. Az 1976 december 10-i dátumozású AAK No 000077-es számú okmány tavalyi árverésekor Brezsnyev fóliázott vezetői engedélye 24 ezer dollárnyi rubelért kelt el. A jogosítvány hitelességét Igor Oklopov történész igazolta.

Raj GAZ terepjárón tanult vezetni Brezsnyev                                     Fotó: Boros Jenő

Életrajz

Tizenöt évesen gyárban dolgozott, majd a technikum elvégzése után földmérő lett, miközben fűtőként és lakatosként dolgozott, 1931-től kohászati főiskola esti tagozatra járt, 1935-ben bevonult katonának, egy év után hadnagyként szerelt le. 1939-ben megyei párttitkár, a háború alatt politikai tiszt a későbbi pártfőtitkár Nyikita Hruscsov mellett.

1946-ban vezérőrnagyként szerelt le. Hruscsov javaslatára megyei első titkár lett, négy év múlva a Moldáviai Kommunista Párt KB élére került, 1952-ben az SZKP XIX. kongresszusán KB-titkárrá és a KB-elnökség póttagjává avanzsált. 1953-ban a szovjet hadsereg és a haditengerészet politikai főcsoportfőnökségének helyettes vezetője lett, egyike annak a tíz tábornoknak, aki letartoztatta Sztálin hírhedt állambiztonsági és belügyi főnökét, Lavrentyij Pavlovics Beriját.

1956-tól az SZKP KB titkáraként az űrkutatásért felelt, majd bekerül a legfelsőbb pártvezetőségbe. 1960-tól a Legfelsőbb Tanács Elnökségének elnöke, 1982 novemberi haláláig az SZKP főtitkára.

 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 



 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.14
A rendőrség a 67-es kilométerszelvénynél letereli a forgalmat a Győr felé vezető oldalon - írja a....
2024.05.14
A Volvo Construction Equipment (Volvo CE) elérhetővé teszi az elektromos töltési megoldások 48V DC....
2024.05.14
Az Audi Hungaria vezetői Németország bajor tartományi parlamentjének Gazdasági, Regionális....
2024.05.14
Annak ellenére, hogy a gyalogos balesetek száma évről évre javuló tendenciát mutat hazánkban, a....
2024.05.14
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.14
A csalódást keltő szeptember után (-11,6 százalék) a romániai új autók piaca októberben ismét....
2024.05.14
Bővül azon járművek köre, amelyekre kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kell kötni. Ez az....
2024.05.14
Az új Opel Frontera első nyilvános bemutatkozására készül: Alig egy hónappal azután, hogy az új....
2024.05.14
Lassul az elektromos autók fellendülése. Lényegesen több személygépkocsit regisztráltak újonnan az....
2024.05.14
Vasárnap délután az Erdőháton történt baleset egyik sérültje Magdaléna Šebestová volt....