e-mobilitás

Jön az e-tron: Megelőzi az Audi a Teslát?

2018.12.03.

Ismét lehullt egy lepel. Ezúttal a Los Angeles-i autó kiállítást választotta az Audi, hogy bemutassa e-tron sorozatának legújabb darabját. A sportautós erényeket mutató villanyos e-tron GT újabb kihívás a Teslának.

Ha minden az Audi menetrendje szerint alakul, akkor a VW prémiumgyártó karja jövő év elején – nagy német riválisait, a BMW és a Mercedes márkákat is megelőzve – piacra dobja első elektromos modelljét, az e-tron suv változatát. Igaz, a korábban ígért starthoz képest a jármű bizonyos szoftvermódosításai miatt néhány hetet csúsznak, de ez nem változtat azon, hogy az Audi új mérföldkőhöz érkezett: milliárdos beruházásokkal rajtot vesz az elektromos (gyártó)korszak.

Audi e-tron GT

A nemzetközi autós publikum már szinte mindent tudhat az első e-tron jövevényről. Az Audi e-járgánya egy méretes luxusterepjáró, ami valóban luxus kivitelű: a 25 millió forint körül startoló suv 370 kilowatt teljesítményű, hatótávolsága 400 kilométer körül mozog, 5,7 másodperc alatt fenn van 100-on, végsebessége 200 feletti, a 95 kWh-s akkumulátorát – 150 kw-os gyorstöltővel – félóra alatt 80 százalékra lehet felpumpálni. A terepes e-tron nemcsak fényűző, de kívül-belül csúcstechnikájú. Ezt illusztrálja kamerás visszapillantó rendszere, vagyis az, hogy a hagyományos tükrök helyett a forgalom elsuhanó kameraképét immár az ajtókba épített monitorokon tudja szemrevételezni a vezető, és érintéssel lehet azokat beállítani.

Az ilyen és ehhez hasonló technikai erőfeszítésekre már csak azért is szükség van, mert a négykarikás márka nagyra törő célja, hogy az elsők közé kerüljön az e-autók világában, lenyomja a piacvezető Teslát. Nem lesz könnyű menet – jegyzik meg az elemzők. A sok elismerő értékelés mellett egyesek, így a tekintélyes svájci UBS befektetési bank szakértője visszafogottabb: díjazza ugyan az e-tron paramétereit, de arra is rámutat, hogy azok a Tesláéval összevetve nem jobbak, az amerikai rivális őrzi innovációs startelőnyét.

Ám a titánok versengése távolról sem csak gyorsulásról vagy a hatótávról szól – hangsúlyozzák az iparági megfigyelők. Az Audi egész pályás letámadásra készül, így például az amerikai offenzíva részeként megállapodott az online kiskereskedő Amazon óriásvállalattal, hogy a piachódításban kulcsfontosságúnak tekintett otthoni elektromos töltőrendszereket az Amazon szállítja, annak szakemberei gondoskodnak a felszerelésről. Eközben az Electrify America nevű cég (a VW csoport érdekeltsége) jövő év közepéig 2 ezer nyilvános villámtöltő-állomást létesít (szemben a Tesla Észak-Amerikában már meglévő 11 ezer Supercharger töltőpontjával). De a bajor prémiumgyártó itt Európában is kiemelt feladatként kezeli az infrastruktúrafejlesztés ügyét. Ugyanúgy, mint csoportbeli társvállalata, a Porsche, az Audi is megállapodott az energiaszolgáltatókkal: ennek alapján az e-tron tulajdonosai egyetlen fizetőkártyával „tankolhatnak” a vén kontinens 16 országában meglévő 72 ezer töltőpontján. Jövőre bevezetik a pluge&charge szisztémát, ami azt jelenti, hogy már kártyára sem lesz szükség. A töltők automatikusan felismerik az előzetesen regisztrált e-járgányokat, a tulaj pedig a hónap végén elektronikus számlát kap a vásárolt árammennyiségről.

Bár az e-tron program beruházási részleteiről eddig még nem sokat árult el az Audi, annyi bizonyos, korszakos és milliárdos projektről van szó. Ezt érzékelteti, hogy az ingolstadti cég 2022-ig nem kevesebb, mint 10 milliárd euróval akarja csökkenteni költségeit, hogy elegendő tőkét fordíthasson elektromos autóprogramjára. 2025-ig, a Porsche-val karöltve, azonos platformon 20 e-modell bevezetését irányozták elő, s azoknak több mint fele teljesen elektromos lesz. A kiszivárogtatott fülesek szerint az e-tron suv után jön majd még a kisebb, Q3 méretű szabadidős terepjáró, továbbá egy szélsebes limuzin és ferdehátú sportback modell is. Sőt, mi több, a minap megrendezett Los Angeles-i autó kiállításon az Audi megmutatta az e-tron GT gyártásra kész modelljét. A négyajtós villanyos limót a Porsche Tycan sportkocsi hajtáslánca mozgatja. A két villanymotor összteljesítménye 590 lóerő, a kocsi 3,5 másodperc alatt katapultál 100 km/óra sebességre, tud menni 240-el, WLTP ciklus szerint a hatótáv mintegy 400 kilométer, s 20 perc alatt elérhető a 80 százalékos töltöttség. A hamisítatlanul audis kinézetű villanyos legkorábban 2021 elején kerülhet a vevőkhöz, de aligha véletlen a bemutató Los Angeles-i helyszíne: az e-tron GT-t leginkább a pénzes amerikai kuncsaftoknak szánják, kihívás a Tesla Modell S címére.

E-motorgyártás a győri Audiban

Az Audi óriás beruházásainak legfőbb kedvezményezettje a cég brüsszeli gyára, itt rendezték be az e-tron gyártóközpontját. Patrick Danau, a brüsszeli gyártómű vezetője, ha konkrétumok nélkül is, arról beszélt a márka sajtóoldalán, hogy az Audi „számtalan kompetenciára tett szert az e-mobilizmus fejlesztésében és gyártásában”, ami magyarán azt jelenti, hogy a Teslához hasonlóan házon belül gyártja az e-sorozat főegységeit, mindenekelőtt az akkumulátorokat és a hajtáslánc elemeit. 2016 óta lépésről lépésre újjáépítették a brüsszeli gyár karosszéria-, festő- és összeszerelő üzemeit, a legkorszerűbb technológiát meghonosítva. A gyárvezető pontos adatokat nem említett, de az Automotive News hasonlata szerint a brüsszeli gyár megújításához Eiffel torony mennyiségű vasat használtak fel, nem is részletezve a „szürkeállomány átprogramozására” fordított befektetéseket. A brüsszeli dolgozók több mint 200 ezer órányi fejtágítón vettek részt, hogy elsajátítsák az e-tron gyártófogásait.

A brüsszeli gyártóközpont egyik legfontosabb beszállító partnere a győri Audi motorgyár, ugyanis a Rába-parti komplexumban készülnek az e-tron motorjai. A gyártástechnológia itt is a jövőbe mutat. A nyáron felavatott e-motor üzemben már felhagytak a hagyományos futószalaggal, a több mint száz éves, Ford-féle lineáris szerelősor helyett gyártószigeteken készülnek az e-motorok. A gyártóberendezések – így a robotok, a csavarozó és mérőállomások – ugyan rögzített pozícióban helyezkednek el, de már nem lineáris szalaggal vannak összekötve, hanem az egyes gyártómodulok között a motorok megmunkálásra váró darabjai vezető nélküli szállítótargoncákon (Fahrerloses Transportfahrzeug – FTF) mozognak. E technológia szerint a motorok összeszerelésnek sorrendje előre maghatározott, de a munkafázisok közötti utak elágazhatnak, így a gyártási folyamatban nagyobb lehet a mozgástér, a termelés rugalmasabb, gyorsabb és költséghatékonyabb – magyarázta az autoszektor.hu kérdésére Székely Lóránt, a győri e-üzem vezetője. Nem kevésbé fontos vonás a gyártás nagyfokú robotizációja: az automata gépek irányításáról és a közöttük zajló kommunikációról a számítástechnikai felhőből irányított intelligens it rendszer gondoskodik. A sokféle csúcstechnológiai megoldás közül az egyik leglátványosabb az e-motor állórészének tekercselése. E ponton az a cél, hogy vékony rézhuzalból a lehető legtöbbet tekercseljenek fel a nyers munkadarabra. Az automata – emberi kéz érintése nélkül, mint a motolla – pillanatok alatt képes a kívánalmak szerint 2,5 kilométer hosszú huzalmennyiséget feltekerni a néhány centiméteres állórész acélhengerére. Mindent együttvéve a gyártóegység 100 munkatársa jelenleg műszakonként mintegy 400 váltóművel egybeépített hajtóegységet állít elő, méghozzá járművenként két különböző motorteljesítménnyel, mivel a sportos e-tronokban az első és a hátsó tengely is hajtott.

Kész e-motor.

Ám az Audi e-tron programját nem lehet elválasztani az anyavállalat, a Volkswagen csoport többi tagvállalatának elektromos terveitől. A VW legutóbb ismét világgá kürtölte, hogy 2020-ban – a vadonatúj MEB (Modularer Elketrobaukasten) platformon – 100 ezer e-autó gyártását tervezik, s öt évvel később ez a szám már a tízszeresére nő. E pillanatban még csak találgat az autós szakma: vajon a gigászi, 2025-ig tartó, 70 milliárd eurós e-program elegendő lesz a VW csoport elektromos világelsőségének megszerzéséhez?

HEIMER GYÖRGY

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.12
Különleges pályázatot írt ki külső szakértők számára a Toyota kutatóintézete: jelentős támogatással....
2024.05.12
Élénk, sárga színű, a nagyobb méretű járművek holtterére figyelmeztető matricákat helyez ki....
2024.05.12
A Nissan bemutatta a Townstar Evalia változatát, ami egy élvonalbeli kombi autó, amely egyaránt....
2024.05.12
Sébastien Ogier közel áll ahhoz, hogy megdöntse Markku Alén portugáliai győzelmi rekordját, feltéve....
2024.05.12
Gondoktól mentesen zárta a 2024-es Riverside Baját a Varga Racing Team alakulata: Varga Imre és....
2024.05.12
Egyre fontosabb szempont utazás során, hogy megóvjuk a környezeti és helyi értékeket, ebben segít....
2024.05.12
Holttestet találtak egy kiégett autóban Tinnyén - közölte az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.05.12
Kamion és személykocsi ütközött Hajdú-Bihar vármegyében – közölte az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.05.12
A mexikói autóipar történetének egyik legsikeresebb hónapját tudhatja magáénak: idén áprilisban 14....
2024.05.11
Az első vidéki trolibuszjárat Szegeden indult 1979. április 29-én. A 45 éves évfordulón újra 2....