zöldautó

Jönnek az előfizetéses funkciók az autóiparban is

2022.08.26.

Mi sem reprezentálja jobban az autóipar eldigitalizálódását, mint az előfizetéses rendszer betörése az autóiparba, ami hamarabb fog elterjedni, mint gondolnánk.

Aki kicsit is követi az autóipar alakulását, annak nem újdonság, hogy a digitális kütyük teljesen átvették a hatalmat az autózás felett, ezzel teljesen felborítva a korábbi elvárás rendszert, amit a vásárlók állítottak egy autó felé. Amíg régen volt idő és pénz hosszú-hosszú éveken át fejlesztgetni egy-egy új autótípust, addig mostanra annyira begyorsult az autóipar, hogy nincs lehetőség mélyrehatóan kidolgozni egy új modell minden részletét. Hiába értékeltük korábban, ha egy autó kész volt, az utolsó részletekig kidolgozott és átgondolt, ma már sokkal fontosabbá vált a digitális élmény a kabinban.

Nem vagyok idős, de még én is abban az autós kultúrában szocializálódtam, ahol mindenekelőtt szerepel egy autó vezethetősége. Aztán rá kellett döbbennem, hogy a futómű viselkedésénél vagy a motor teljesítmény-leadásánál sokkal fontosabb lett, hogy lehet-e kábel nélkül tükrözni a telefonunkat, és milyen felbontása van a műszercsoportnak. Kár lenne tagadni, hogy mostanra annyira meghatározza egy autó felhasználói élményét a rajta futó szoftvercsomag, hogy még engem is befolyásol például az infotainment rendszer összeszedettsége, ha egy autóról kell képet alkotnom.

A digitalizáció pedig másik fokozatra kapcsolt az elektromos motorok elterjedésével, és lassan egyenuralmával. Egyrészt azért, mert mindenki a legmodernebb kütyükkel igyekszik eladni a villanyautóit, ezzel csökkentve az eladások CO2 értékét, másrészt az elektromos hajtásokkal sokkal inkább alkalmasak az autó elekronikus egységének részét képezni. Az utolsó részletig programozhatóak a villanyhajtások, hogy aztán minden eddiginél pontosabban működjön együtt az autó digitális egységeivel. Ugyanakkor az elektromos autózásnak van egy erős hátulütője az autógyárak számára: kevesebb az olyan alkatrész, amelyik elromolhat, a kieső szervizköltségeket pedig alternatív módon kell pótolni. Ekkor jöttek képbe az előfizetéses funkciók.

Eddig alapvetés volt, hogy, ha veszünk egy autót, akkor annak minden elemét magunkénak tudhatjuk, hiszen fizettünk érte. Ennek hamarosan vége lesz, hiszen hiába építenek majd be egy rakás kényelmi vagy biztonsági funkciót az autónkba, azok aktiválására elő kell majd fizetnünk, ha használni szeretnénk. Egyelőre csak a BMW merte bejelenteni, hogy hamarosan átállnak az előfizetésekre, de a legtöbb nagy konszernnél, mint például a Volkswagennél vagy Stellantisnál is rebesgetik a szép új világ érkezését.

Sosem látott módon csökkentik az autógyárak a komplexitást, többek között a Tesla modellre hagyatkozva, ahol a kombinálható változatok száma minimális, ezzel pedig annyira lent tartják a gyártósori komplexitást, hogy rendkívül költséghatékonyan képesek még a méregdrága villanyautókat is gyártani. Tehát mindenki arra törekszik, hogy a legkevesebb kombináció létezzen egy autó konfigurálásakor, ami vagy egy funkció eltörlését, vagy annak kötelező beépítését jelenti. Egyszerű példával élve egyszerűbb és olcsóbb egy autógyár számára, ha minden egyes legyártott példányba beszerelik az ülésfűtést, akkor is, ha azt nem rendelték az autóba. Előfizetéses konstrukcióban pedig extra profitot is jelenthet, ha ugyanazért az egy funkcióért többször is fizet a felhasználó, amikor éppen szüksége van rá.

Érdemes tehát felkészülni arra a világra, ahol a téli hónapokon ülésfűtést rendelünk autónkhoz az applikációján keresztül, míg egy autópályázás előtt lehetséges, hogy a félönvezető rendszert fogjuk aktiválni, hogy ne kelljen a sávtartással vagy a kielőzéssel nekünk bajlódni. Mindez pedig egyenes ágon vezet az önvezetés előkészítéséhez, ahol egy gombnyomásra lesz a teljes önvezetés, ha nincs kedvünk a következő 50 kilométeren vezetni. A gyártó majd később kiszámlázza.

A Volkswagen friss alvállalkozása, a Cariad nem rég bejelentette, hogy szeretne úgy tekinteni az autókra, mint guruló otthonokra, ahol ugyanúgy elérhetjük minden platformunkat, mint az okostelefonunkon vagy a tévénken. Csak felcsatlakozunk a Netflixre és máris nézhetjük a kedvenc sorozatunkat, de betárcsázhatunk meetingekre és elérhetjük munkahelyünket is. Mindezt persze akkor, amikor már elértük az önvezetés megfelelő szintjét. Ugyanakkor mi lesz a gyártókkal, ha senki sem hajlandó fizetni egy olyan autóért, aminek nem uralja minden funkcióját? A Cox Automotive felmérése szerint a megkérdezettek háromnegyede nem vásárolja szívesen olyan autót, aminek a funkcióiért utána havi vagy éves szinten fizetni kellene.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.20
A TCR World Tour egyetlen magyar versenyzője az első helyről indulhat a szombati első futamon....
2024.04.20
A címvédő és háromszoros világbajnok Max Verstappen, a Red Bull versenyzője volt a leggyorsabb a ....
2024.04.20
Rendkívül izgalmasan alakul a rali-vb szezon második aszfaltos versenye, ugyanis még Ogier is....
2024.04.20
Megközelítette az 1500-at a hazánkban a tavaly eladott kínai autók száma és ebbe nem számoltuk bele....
2024.04.20
Azt gondolta, jó ötlet felmászni a méregdrága szupersportkocsira. ..
2024.04.20
A negyedik helyről rajtoló Max Verstappen, a Red Bull címvédő és háromszoros világbajnok....
2024.04.20
Németországnak nem sikerült elérnie kitűzött klímaterveit, úgyhogy egészen szokatlan tervekkel....
2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....