autópiac

Jubileumi darabok az átkos merkúri időkből

2023.06.30.

Egy korszak, amikor ünnep volt, ha megérkezett az éveken át összekuporgatott, előre befizetett és évekig várt családi autó.

Egy új kocsi érkezését nem csak családi körben ünnepelték, hanem vállalati szinten is, sőt, átadásának olykor országos hírértéke volt, az eseményen készült felvételek megjelentek a lapokban, tévében.

A jubileumi számok és a helyszínek jelképesek voltak, hiszen többségüket a Merkur csepeli petróleumkikötőjének telepén rendezték, de az is előfordult, hogy a magyar tulajdonos az NDK kulturális centrum Deák téri üzletében vehette át a tízezredik, majd az 50 ezredik Trabantot. Az ilyen eseményeken általában megjelentek a magyar és a Német Demokratikus Köztársaság üzletemberei, külképviseleti alkalmazottai, olykor diplomatái is.

A 100 ezredik, majd 1974-ben a 200 ezredik Trabant átadási ceremóniáját a csepeli Petróleum kikötőben működő Merkur telepen rendezték.

A Deák téri üzletben egyébként kiváló autós könyveket, később pedig Porsche sportkocsikat lehetett venni, miután a magyar forgalmazó Porsche Hungaria megvásárolta a belvárosi helységet, melyet csak több éves rábeszélés és egyre magasabb összegek ígérete ellenében is nehezen adott el az osztrák Porsche-család a budapesti Fashion-street tulajdonosainak, akik a sétáló utca méltó záróakkordjának szánták az akvizíciót.

A jubileumi átadási ceremóniák nem voltak hosszúak, az előjegyzések és a várólisták annál inkább. A szocialista korszak Merkur nevű elosztója 4-5 évre vállalta a kiválasztott modell szállítását, addig a vételár 20 százalékát az OTP, vagy a Takarékszövetkezet valamelyik fiókjában kellett készpénzben befizetni.

Az NDK-ban hosszabbak – 10-15 évesek – voltak a szállítási határidők, mert ott nem volt előlegfizetési kötelezettség, így a családok általában 2-3 kocsit is előjegyeztek.

Hiába ünnepelték meg hatalmas propagandával az jubileumi darabokat, hiába készült el Zwickauban a milliomodik Trabant 1974-ben, majd a másfélmilliómodik 1978. augusztusában, a keleti blokk autóéhségét nem tudták kielégíteni.

Nem jutott a magyar népnek sem elég Wartburgokból, pedig a Merkur nyilvántartása szerint mi kaptuk a legtöbbet az NDK-ból. Az első szállítmány 1956 szeptemberében érkezett Csepelre. A három hengeres, kétütemű, 900 köbcentis motorral szerelt autók többsége először taxiként szolgált Budapesten. 1961-ben 209 darab, egy évvel később 3490 Wartburg érkezett Magyarországra, aztán 1963-ban az import visszaesett 2407-re.

Wartburg 311-es taxi   Fotó: Hámori Gyula/Fortepan

A 869 ezer legyártott Wartburgot ötven országba exportálták, a legnagyobb importőr 300 ezer autóval a MOGÜRT volt, a rövidítés a Magyar Országos Gépkocsi Üzemi Rt.-jelentette. A százezredeik Wartburg magyarországi átadása 1977-ben történt.

Jubileumi Wartburg 353-as       Fotó: Bojár Sándor/Fortepan

Igazi áttörésnek számított a Fiat licenc alapján olasz technológiával a szovjet Togliattiban Zsiguli névvel, 2101-es jelzéssel gyártott 124-es Fiat.

Az első Zsigulit 1971. tavaszán mutatták be a budapesti Technika Házában, a Rákóczi úton.

Az első Zsigulit 1971 nyarán Dr. Kurcz Árpád villányi állatorvos vehette át, ő kapta a 100 ezrediket is 1973. március 5-én, miután az elsővel már megtett 152 ezer kilométert. Az ünnepi ceremónián a két autó egymás mellett állt a csepeli átadótelep csarnokában, melynek falát szovjet és magyar zászlóval díszítették. A frissebb jubileumi modell az US-37-10-es forgalmi rendszámot kapta.

Az elsőt és a százerediket is egy állatorvos kapta   Fotó: Mikó László

A Merkur után a HungaroLADA forgalmazta a szovjet/orosz autókat, aztán hosszabb kihagyás után a Duna Autó próbálkozott a márka magyarországi értékesítésével, de minőségi hibák és keresletvisszaesés miatt 2021-ben ismét megszűnt a hivatalos import.

A klasszikus Zsiguli/Lada különböző változataiból egymillióra került magyar rendszám, ám az elmúlt évtizedben erősen fogyatkoztak a szovjet/orosz autók: a KSH adatai szerint 1990-ben a hazai személyautó-állomány minden negyedik darabja Lada volt, ami akkoriban 572 507 darabot jelentett. 1995-ben már 451 488-ra, 2002-ban 295 088-ra csökkent a márka darabszáma, utóbbi már csak 13 százaléknyi volt a gépkocsiparkban.

A KSH 2020. január elsejei adatai alapján a 33 414 Lada már kevesebb mint egy százalékot jelent, az állomány átlagkora pedig 26,6 év., a 2023. januári statisztikában alig több mint 20 ezer Lada szerepel 27,4 éves átlagkorral. A 8347 darabos Trabant állomány 35,4 éves, a 3652 darabos Wartburg állomány 35,8 éves.

A KSH adatai szerint a 4, 094 milliós magyarországi személyautópark 15,4 éves.

Opelből van a legtöbb (489 ezer), majd a Suzuki (423 ezer) és a VW (400 ezer) következik.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.07.13
A várakozási idő csökkentése érdekében csak kilépő irányban üzemel a röszkei közúti határátkelőhely....
2024.07.13
Július 12-14. között a Magyar Országos Rally bajnokság negyedik versenyével, a Székesfehérvár....
2024.07.13
Az Audi RS Q8 Performance a Nürburgringen is megdöntötte az SUV-k pályarekordját. ..
2024.07.13
Az ipari gázokra specializálódott Messer és a Toyota Tsusho Europe bejelentette, hogy "SympH2ony"....
2024.07.13
A Bridgestone a párizsi olimpiai- és paralimpiai játékok világszintű támogatójaként nemcsak a....
2024.07.13
Egy 61 éves férfi valószínűleg rosszul húzta be a kéziféket, amikor az ausztriai Penzingben egy....
2024.07.12
Az extrém hőségben gyakrabban meghibásodhatnak a többnyire túlkoros vasúti járművek, berendezések....
2024.07.12
A War Horse furgonok a Mercedes-Benz Sprintert használják alapként, viszont a 35 hüvelykes 'Nitto....
2024.07.12
A MINI izgalmas belépőre készül az idei Goodwood Festival of Speed sebességfesztiválon: egyszerre....
2024.07.12
Bejárta a hír a nemzetközi sajtót, hogy a Volkswagen takarékossági okokból korlátozza a TOP....