Nyilvános töltők

Valóban nehéz az elektromos autózás, ha nincs otthoni töltés?

2025.07.05.

Miért ilyen drága az EV-k nyilvános töltése?

A tisztán elektromos autóknak (EV) még 2025-re sem sikerült jelentősebb szeletet harapni a tortából. Persze jól hangzik, hogy 2020-hoz képest megtízszereződött az EV-k száma hazánkban, a tény, hogy nagyjából 80.000-es darabszámukkal kb. 2% részarányt képviselnek a személyautók között.

Az okok között sok mindenre rámutathatunk, de kétségtelen, hogy a töltési megoldások rendelkezésre állása általában vagy gyér vagy drága. A helyzet mélyebb vizsgálatában Kovács Ákos, a Porsche Holding tulajdonában lévő MOON töltési megoldások vezetője volt segítségünkre.

A nyilvános töltés szolgáltatói oldala

Nemrégiben jelent meg cikkünk arról, hogy mára a nagyteljesítményű töltés lehetősége általános elvárássá vált a tisztán elektromos autókkal közlekedők körében. Egy hosszabb, akár európai utazás elképzelhetetlen gyorstöltők hálózata nélkül. A rövidebb távú utazásokat a korszerű elektromos autók simán teljesítik, a szerencsésebb helyezben lévőknek pedig a mindennapok megoldását az otthoni töltés jelenti. Ha messzebb kell menni, akkor jogos igény, hogy minél rövidebb idő alatt, minél több energiát tudjunk az autóba tölteni, ehhez pedig korszerű infrastruktúra szükséges.

A nagyteljesítményű egyenáramú (DC) töltési megoldások egyik legnagyobb tétele maga a töltőkészülék, ahol a töltő és a fizikai telepítés költségszintje bő tízmillió forintos nagyságrendű. Ebben az esetben még feltételeztük, hogy a helyszínen az elektromos hálózat bővítésére nincsen szükség. Ha pedig mégis, akkor már az energiaszolgáltatónál pattog a labda, mégpedig jó sokáig, és ez külföldön sincsen ám másképpen.

A töltőhálózatoknak nem csak a fizikai megvalósítás költségeit kell viselnie, hanem nagyon sok egyéb helyen is pénzbe kerül az üzemeltetés. Gondoljunk csak bele, hogy ha elakadunk, azonnali és hatékony segítséget várunk egy ügyfélszolgálattól, akiknek természetesen műszakilag is azonnal be kell tudniuk avatkozni. Fejleszteni kell a hálózatot kiszolgáló szoftvereket is, hogy felismerjék a friss járműrendszereket. A töltőoszlopokat és környezetüket pedig rendben kell tartani, és el kell végezni az időszakos karbantartásokat, valamint az esetleges meghibásodások esetén a javításokat, cseréket is.

Végül, de nem utolsó sorban említsük meg, hogy szolgáltató az elektromos áramot nem a lakosság számára elérhető „rezsicsökkentett”, hanem kőkemény piaci áron kapja.

Mindezek figyelembevételével talán már elfogadhatóbb, ha egy gyors-, vagy főképp villámtöltő esetében bőven 300 Ft fölé ugrik a kilowattonkénti díjszabás. Pozitív tendencia, hogy idén minimálisan, de csökkentek a töltési díjak.

Otthoni töltés, de mivel, hogyan?

Az otthonunkban, ha már ki van építve a töltési megoldás, sokkal (de sokkal) olcsóbb a töltés. A lakossági díjszabás értelmében rezsicsökkentett árammal 36, egyébként pedig 70 Ft/kWh díjon tölthetjük az autót. Egy átlagos, tisztán elektromos hajtásláncú személyautó fogyasztása 15-20 kWh/100 km. Az adatokból már könnyen látható, hogy 100 km megtételéhez elegendő energiát otthoni töltéssel akár 540,- Ft-ból is megoldhatunk.

Persze ez a tisztán töltésre fordított pénz akár zéró is lehet, ha az otthoni energiánk, például napenergiából, tulajdonképpen ingyen van.

Az otthoni töltési megoldások kialakításában sokat segíthet egy jól megválasztott töltő. Az adottságok felmérése után lehet megfelelően optimalizálni. A Moon otthoni töltési megoldások kínálatában a multifunciós töltőkábeltől egészen a napelemekkel megtermelt energia tárolására (és kívánt időben való felhasználására) alkalmas rendszer is megtalálható.

A legtöbb otthoni töltési rendszer főegységét – függetlenül az energia forrásától – egy 11 kW teljesítményű, váltóáramú (AC) fali töltő jelenti. Ezek között megtalálhatóak a távolról vezérelhető, intelligens töltők is. Például az alapkivitel újabb generációja, ami egy olyan, háromfázisú, 22 kW maximális töltési teljesítménnyel rendelkező fali töltő, amelynek tervezése során próbálták az egész európai kontinens különféle igényszintjeit lefedni. Ez már olyan beépített funkciókat is tartalmaz, amelyek teljeskörű napelem rendszer teljesítmény felügyeletet biztosítanak, figyelik a hálózat állapotát, sőt, képes a pillanatnyi elektromos áram tőzsde árának nyomon követésére, és ezen paraméterek elemzésével automatikusan eldönti, hogy a napelemekből érkező energiát a hálózatba táplálja vissza, eltárolja a saját akkumulátorunkba, vagy éppen maximális teljesítménnyel tölti az autónkat. Persze áramtőzsde Magyarországon még nem működik, a többi funkciót viszont remekül ki lehet használni itthon is.

Hozzá kell tenni, hogy a 22 kW-os AC töltési képesség a járműoldalon a konszernnél egyelőre csak az Audi és a Porsche modelljeiben elérhető, de emellett ki kell emelni, hogy a MOON, bár Porsche Holding leányvállalat, töltési megoldásai nem kötődnek a csoport márkáihoz, azok minden szabványos csatlakozóval rendelkező elektromos és tölthető hibrid autóhoz csatlakoztathatók.

Cikkünk megjelenését a Moon támogatta. A Moon minden töltési megoldása megtalálható honlapjukon.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.07.10
Saját korábbi rekordját megdöntve, 4:25 órán belüli idővel a Józsa Márton kormányozta MLS....
2025.07.10
A Volkswagen AG német autógyártó csoport 1,2 százalékkal, 2,271 millióra növelte....
2025.07.10
Cikkünk főhőse, egy Lexus LS400 ugyanolyan túlélő, mint a földi krokodilok. Utóbbiak 65 millió éve....
2025.07.10
Egészen a teszthét végéig hezitáltam, hogy kedvelem-e az új Citroen C3-ast, de végül csak meglett....
2025.07.10
Elrajtolt az 57. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj mezőnye Balatonfüredről csütörtökön 9 órakor. ..
2025.07.10
Órákkal a hivatalos bejelentés után, miszerint Christian Horner távozik a Red Bull F1-es csapatának....
2025.07.10
Jim Farley, a Ford vezérigazgatója szerint a mesterséges intelligencia számos jobban képzett....
2025.07.10
Annak az autósnak, aki lakott területen belül 50 helyett 115 km/órával hajtott, 210 ezer forintot....
2025.07.10
Szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzést adott ki Magyarország területére 2025. 07. 10.....
2025.07.09
Korszakok. Amikor fiatalként olcsó első autót keresünk magunknak, aztán egy idő múlva családi kocsi....