Skoda

Kevésbé ismert modellek a Skoda 125 éves történetéből – a 998-as Agromobil

2020.04.21.

Kompakt 998 modelljével a Skoda 1962-ben fordulékony, kisméretű különleges járművet mutatott be a különböző mezőgazdasági, erdészeti és katonai alkalmazásokra.

Az ötvenes évek végére, illetve a hatvanas évek elejére már többévtizedes know-how állt a Skoda rendelkezésére a terepes képességekkel rendelkező haszongépjárművek gyártásában, miközben az akkori Csehszlovákiában hiány mutatkozott a kompakt és fordulékony, vagyis könnyű és sokrétűen alkalmazható terepes gépkocsikban. Ezért érdeklődött a Földművelésügyi Minisztérium Mladá Boleslavban arról, készülhetne-e egy a mezőgazdaság és az erdészet igényeit kielégítő, illetve akár a külszíni fejtésekben is használható modell, amely mindezeken túl katonai célokra is megfelelne. A hidegháború idején ez gyakran számított elmaradhatatlan kiegészítő követelménynek vagy akár alapelvárásnak, így akkoriban számos katonai projekt polgári fedőnév alatt futott. Ennek szellemében született meg a 998 „Agromobil” kifejlesztésének ötlete, aminek 1961 januárjában láttak neki a Skoda tervezői. Ennek során az akkoriban AZNP, azaz „Gépkocsigyártó állami vállalat” („Automobilové závody národní podnik”) néven működő márka a Česká zbrojovka Strakonice vállalattal működött együtt, amely kézi lőfegyvereket és kerékpárokat állított elő, valamint a ČZ márkájú motorkerékpárokat készítette. Mivel az AZNP éppen teljes kapacitással működött, az új modellnek a tervek szerint Strakonicében kellett készülnie. A 998 három prototípusa mindenesetre még Mladá Boleslavban született meg, mégpedig a Skoda sorozatgyártású modelljei számos alkatrészének felhasználásával.

„Form follows function” – szólt az „Agromobil” koncepciójának mindenek feletti vezérelve. A kompakt jármű hosszúsága mindössze 3,47, szélessége pedig 1,70 méter volt és platófelépítményes önhordó karosszériával alakították ki, amit éppúgy ponyva fedett, mint a kétszemélyes vezetőfülkét. Az 1,98 méter hosszú és 1,59 méter széles rakfelület rakodópereme csupán 70 centiméterrel a talaj felett húzódott, s az 1,24 méter magas ponyvaszerkezettel 3,9 köbméteres, egyaránt könnyen elérhető és rakodható raktér adódott. Igény szerint két hosszirányban elhelyezett padon összesen akár nyolc fő is helyet foglalhatott, a vezetővel és az első utassal együtt így a 998 e konfigurációja akár tíz személynek is helyet biztosíthatott.

Osztott szélvédője szintén a sokoldalú terepjáró különlegességének számított, amelyet előrehajtva az „Agromobil” teljes magassága 1,94-ről 1,41 méterre csökkent, ideális megoldásként az erdei közlekedéshez vagy épp a légi szállításhoz. Kiváló terepes képességei mindenekelőtt mindössze 1,90 méteres tengelytávjából és rövid karosszéria-túlnyúlásaiból adódtak, utóbbiak elöl és hátul csaknem azonos, egyaránt közel 45 fokos terepszöget tettek lehetővé. A bőséges, terheletlenül 290, a teljes terhelésű jármű esetében pedig 230 milliméteres szabadmagasság szintén nagyban hozzájárult az „Agromobil” kedvező terepes adottságaihoz. A független felfüggesztésű kerekek vezetéséről elöl trapéz-keresztlengőkarok gondoskodtak, a hátsó tengelyen pedig hosszlengőkarokat és torziós rugózást alkalmaztak a tervezők.

A 998-as típust soros négyhengeres, vízhűtésű aggregát hajtotta. Az alulvezérelt-felülszelepelt (OHV) erőforrás az 1961 és 1973 között gyártott, népszerű Skoda 1202 kombiból származott és az első tengelyvonal mögött, a vezető- és az első utasülés közé hosszirányban beépítve kapott helyet. 1221 köbcentiméter összlökettérfogatából 33 kW (45 LE) teljesítményt produkált, amit csatlakozókarimás terepváltóművön keresztül négyfokozatú sebességváltó továbbított a zárható differenciálművel kialakított hátsó-, illetve kapcsolható hajtáson át igény szerint az ugyancsak zárható első tengely felé. Az utcai 1:1,30 áttétel mellett egy 1:2,28 áttételű terepfokozat is rendelkezésre állt, hátsó kihajtásáról pedig az „Agromobil” mezőgazdasági és erdészeti gépeket is működtethetett. 936 kilogramm saját tömegének 46 százaléka esett a hátsó tengelyre, a teljes terheléskor adódó 1736 kilogramm össztömegéből viszont már 56 százalék jutott a 6,00-16 méretű gumiabroncsokkal szerelt hátsó kerekekre.

Az első három prototípus közül kettő a tervezett gyártás helyszínére, a ČZ strakonicei üzemébe került, míg a harmadik Mladá Boleslavban maradt, ahol kemény gyakorlati tesztnek vetették alá. Mindössze 79 nap alatt figyelemreméltó 29 953 kilométert tett meg, s ennek során 89 kilométer/óra végsebességet mértek nála – tökéletesen elegendő egy ilyen jellegű jármű számára. A „záróvizsgát” az a katonai gyakorlópályán tartott összehasonlító teszt jelentette, amelyre további tíz példány készült a 998 sorozatból. A minősítő szakemberek jónak értékelték az „Agromobil” terepes képességeit, s a Skoda modellje még a szovjet GAZ 69-et is felülmúlta, amely akkoriban a Varsói Szerződés hadseregeinek alapjárműveként szolgált. A végső soron elmaradt sorozatgyártás okai mindenekelőtt a központosított tervgazdaság sajátosságaiban, illetve a csehszlovák hadsereg viszonylag csekély befolyásában keresendők.

Az első tengely mögött elhelyezett motor, illetve a tengelyvonal előtti kormányberendezés jellemezte Frontlenker-elrendezés szerint kialakított, platós jármű 1965. január 29-én vált ismertté a széles nyilvánosság előtt, ezen a pénteken tartotta ugyanis premierjét a „Ha ezernyi klarinét” („Kdyby tisíc klarinetů”) című csehszlovák musical. A háborúellenes film egyik jelenetében egy katonai kommandó két „Agromobillal” üldöz egy pacifista dezertőrt. Az akkor még 26 esztendős főszereplő, Jiří Menzel, rövidesen rendezőként is igazolta kiemelkedő tehetségét, s „Szigorúan ellenőrzött vonatok” („Ostře sledované vlaky”) filmszatírája 1968-ban elnyerte a legjobb idegennyelvű film Oscar-díját („Academy Award for Best Foreign Language Film”).

Az „Agromobil” három prototípusának egyike ma a Mladá Boleslav-i Skoda Múzeum gyűjteményét gyarapítja, akárcsak egy 1952-es 973 „Babeta”, amely típussal – ugyancsak a „Ha ezernyi klarinét” produkcióban – a Skoda egy további könnyűkategóriájú terepjárója is bemutatkozhatott a filmvásznon.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.13
Az alábbi cikk különleges csemege a magyar automobilizmus kezdeti időszakáról. Az Autó Motor 1935.....
2024.05.13
- A hagyományos kamionoktól nagyobb és nehezebb gigakamionok megjelenése az európai utakon a vasúti....
2024.05.13
..
2024.05.13
Az úton átkelő teknősök védelmére hívja fel a figyelmet a Magyar Madártani és Természetvédelmi....
2024.05.13
Fokozza régiós terjeszkedését a budapesti székhelyű, 16 országban jelenlévő, az autó nagy- és....
2024.05.13
- Baleset miatt lezárták az M3-as autópálya Nyíregyháza felé vezető oldalát Bag térségében, ahol....
2024.05.13
- A zöld rendszámmal Magyarországon forgalomba helyezett gépkocsik száma 2024. április végére....
2024.05.13
- Sávot és irányt is tévesztett az a lengyel kamionos, aki néhány kilométer hosszan szemben haladt....
2024.05.13
A Datahouse adatai szerint 2024 első három hónapjában 37 ezer 506 új személygépkocsit és....
2024.05.13
Nagy Norbert címvédőként diadalmaskodott az autós gyorsasági hegyi Európa-bajnokság idei második....