trend

Különcből trendi

2015.08.22.

Egyre inkább az az érzésem, hogy az autóipar kísérteties hasonlóságot mutat a divat világával. Itt is, ott is csak a társadalmi környezeten, a befogadó közegen múlik, hogy egy termék különc és ritka vagy éppen trendi és népszerű lesz. Mindjárt mondok három példát is.

Amikor 1947-ben a Nissan bemutatta Tama nevű hallatlanul bájos kis elektromos autóját amely nem kevesebb mint 66 km megtételére volt képes egy töltéssel, igazából nem történt semmi. Megírták az újságok, megünnepelték a zöldek és ma jó ha néhány gyüjtő, Nissan rajongó és talán a gyári múzeum birtokában marad néhány példány. Több mint fél évszázad szünet után a Nissan újra bemutatott egy elektromos autót a Leaf-et, amely világszerte átütő sikert aratott és szimbólumává vált az autóiparon belül zajló ökológiai paradigma váltásnak. Nem vagyok műszaki szakember de attól tartok 1947-ben nagyobb technikai szenzáció volt egy hatvan kilométer megtételére képes villanyautó, mint ma a Leaf a maga 150 kilométerével. Az előző mégis az autótörténelem meg nem értett különce a másik a divat diktátorává vált. 

A képre kattintva galéria nyílik!

De mondok más példát. A második világháború utáni ínységes időkben, amikor igazán indokolt lett volna, hogy egy olyan miniautó, mint az Isetta hatalmas kariert fusson be, mégis csak egy átmeneti rövid korszak különce lett belőle. Ugyan ez a mini autó, ugyan annyi bájjal ma Renault Twizy néven videoklippek főszereplője, városi autókölcsönzők slágere és környezettudatos milliók szíve csücske. 

A képre kattintva galéria nyílik!

Vagy vegyünk egy még eklatánsabb példát. Az 1998-ban bemutatott Honda HR-V-nek már a neve is forradalmat ígért, hiszen a HR-V jelentése: Hi-rider Revolutionary Vehicle. A forradalom mégis elmaradt, ma már tudjuk azért, mert ez a szemet gyönyörködtető, különleges autó egész egyszerűen megelőzte a korát és a bemutatása után csak hosszú évekkel később beköszönt városi terepjáró őrület üzleti sikeréből nem vehette ki a részét. Nem úgy az éppen most bemutatott utódja a HR-V második generációja, amely szintén szép, szintén elegáns és úgy tűnik elődjével ellentétben óriási siker is lehet. 

A képre kattintve galéria nyílik!

Mi ebből a tanulság? Hát sokminden...! Többek között az, hogy az autóiparban sem elég szépet és jót alkotni, de nem elég szépnek és jónak látszani sem az időzítésben is zseniálisnak kell lenni.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.25
Élményautózás és más programok várták a Ments Életet Közhasznú Alapítvány által támogatott....
2024.05.25
Geopolitikai feszültségek, lassuló kereslet és szabályozási bizonytalanságok nehezítik a közlekedés....
2024.05.25
A kontinens legnevesebb egyetemeit megelőzve ismét az első helyen végzett a győri Széchenyi István....
2024.05.25
A görög autópiacon októberben a Suzuki Vitara volt a legkeresettebb autó, az esztergomi szabadidő-....
2024.05.25
Az AUDI HUNGARIA Zrt. a magyarországi vállalatok számára elérhető társasági adóból (TAO) történő....
2024.05.25
Szomorú látvány minden árpalé-rajongó számára: Geinbergben (Felső-Ausztria) egy kamion elvesztette....
2024.05.25
Volt egy légitársaság, amely 2003-ban egyszeri járatot indított, nagyon egyedi élményt kínált az....
2024.05.24
A prémium autókat nehéz gyorsan megérteni, miért olyan drágák, mitől lenne ez más, mint a többi?....
2024.05.24
Charles Leclerc, a Ferrari hazai környezetben szereplő versenyzője érte el a legjobb köridőt a....
2024.05.24
Hol máshol, mint a Nordschleifén, a sportautók, pláne a Porschék legmérvadóbb játszóterén. ..