Hyundai N

Lezárul egy korszak: nem gyárt több benzines performansz modellt a Hyundai

2024.03.08.

A dél-koreai gyártó N divíziója, amely a performansz modelleket gyártja, nem készít több hagyományos hajtású autót Európában.

Megrázó és fájdalmas ilyesmit hallani, de ismét elesik egy erős vára az európai élményautózásnak: jelen esetben a Hyundai az, ami bejelentette, hogy 2024 második felétől nem fognak árusítani hagyományos hajtású performansz modelleket Európában. A dél-koreai gyártó egy németországi szóvivője beszélt nemrég arról, hogy még idén kivezetik a cég palettájáról az N divízió alá tartozó modellekből a benzines hajtást. Aki nem tudná, a Hyundai N részlege olyasmi, mint a Mercedes-Benznél az AMG vagy a BMW-nél az M-modellek, azaz olyan szabadidőautók, amelyek utcai modellek kissé erősebb motorral ellátott verziói. És a kissé szó alatt jó sokat kell érteni.

A rendelkezés az i20 N, i30 N és az i30 N Fastback modelleket érinti, amelyek kis hatchbackek, mivel Európába nem kerültek be a nagyobb Veloster N vagy Elantra N kocsik. A Hyundai német szóvivője azt mondta a döntésről:

A Hyundai Motor úgy döntött, hogy leállítja az ICE N modellek gyártását az európai piacon még az év első felében. A döntés a cég azon célkitűzését támogatja, miszerint az európai vásárlóknak csak zéró-emissziós modelleket kínálunk 2035-re és 2045-re pedig 100 százalékosan karbonsemlegesek legyünk."

A szóvivő azt még hozzátette, hogy a fenn felsorolt modellek még az év végéig elérhetőek lesznek a márka honlapján, ameddig kitartanak a készleteik, de a gyártás még július előtt le fog állni.

A döntés azonban nem jelenti az N-vonal végét, a tengerentúlon például nemrég jelentették be, hogy megvannak a tervek egy új Elantra N szedánhoz, amely nagyobb motort kap majd, mint a jelenleg elérhető Elantra N. Emellett Európában sem kell teljesen lemondani a performansz Hyundaiokról a márka kedvelőinek, legfeljebb a benzines hajtásról. Már most elérhető a teljesen elektromos Ioniq 5 N, az Ioniq 6 N pedig elvileg hamarosan érkezik.

A döntés mögött persze nem meglepő módon természetvédelmi és pénzügyi okok húzódnak. A benzin ára egyre csak emelkedik, az európai emissziós megszorítások egyre keményebbek, így a gyártók is egyre a megújuló energiaforrások irányába kacsintgatnak. A Hyundai i30 N 2017 óta létezik, az i30 N Fastback 2018 óta, az i20 N pedig 2020-ban jött ki, így elég tiszavirág életük volt, mégis a Hyundai úgy döntött, hogy ennyi pont elég volt belőlük. Emellett a Hyundai más terveket szövöget az európai piacon, így valahol vágni kellett.

Az i20 N mellett az i30 N és i30 N Fastback is kivonul az év végéig. (Forrás: Hyundai)

Nem a dél-koreai gyártó az egyetlen, aki ilyen helyzetben találja magát. Az Opel OPC modelljei és a Peugeot GTi változatai már rég nincsenek, a Volkswagen nemrég végezte ki az Up! GTI és a Polo GTI modelleket, a mindenki kedvenc Golf GTI-je pedig elvesztette manuális váltós verzióját és már csak automatával érhető el, meg persze elektromosan. A másik kedvencnek számító Ford Fiesta ST 2023-ban tűnt el végleg a gyártó honlapjáról, a Focus ST 2025-ben követi. Nem csak a benzines szabadidőautókat sújtja a lépés, a dízelesek is hullanak szép számmal. A Golf GTD és az Octavia RS szintén nemrégiben került a vágóasztalra.

Végső soron érthetőek azok a sirámok, amelyek temetik ezeket a modelleket, mivel a benzin illata és a motor búgása nem összehasonlítható az elektromos autókkal és az olyan gépek, mint a Golf GTI vagy a Fiesta ST, könnyen és gyorsan lopták be magukat a közönség szívébe és sokan így vannak a Hyundai N vonalával is. Viszont az elektromos autók jönnek, elkerülhetetlenül és biztos vagyok benne, hogy a gyártók elő fognak állni olyan gépekkel, amelyek - bár halkabbak és kevésbé büdősek lesznek - elnyerik a vásárlósereg figyelmét.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

Nyitókép forrása: Hyundai

Forrás: 
Motor1.com

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.06.19
II. Albert és trónörökös fia az új Artura Spiderben száguldott. ..
2024.06.19
A rövid szöveges üzenetben útdíjtartozásról értesítik a felhasználót, akit arra kérnek,....
2024.06.19
A Le Mans-i 24 órásra időzítették az Endurance Világbajnokság 2025-ös naptárának közzétételét. ..
2024.06.19
A Mercedes jelenleg zajló beruházásai nyomán Magyarország legnagyobb kapacitással bíró autógyára....
2024.06.19
Törökország 40%-os extra vámot vet ki az összes kínai járműre az import visszaszorítása, a folyó....
2024.06.19
A magyar válogatott csoportmeccseinek apropóján nemzeti színűre világítják ki a Bridgestone....
2024.06.19
Orbán Viktor miniszterelnök szerdán a Mercedes-Benz Group AG stuttgarti székhelyén munkaebéd....
2024.06.19
Oktatási, kutatási és kulturális területen tervez együttműködést kialakítani a győri Széchenyi....
2024.06.19
Szoboszlai Dominik vagy Toni Kroos? Gulácsi Péter vagy Manuel Neuer? Marco Rossi vagy Julian....
2024.06.19
Mit gondolnak saját magukról az autósok? Erre voltak kíváncsiak a spanyol közvélemény-kutatók, akik....