Teszt

Macskarisztokraták egykor és most - Jaguar XF 2.2D Premium Luxury teszt

2015.07.05.

Egy Jaguar a garázsban mindig is meghatározó üzenettel bírt a külvilág felé. A míves részletekből építkező formavilág, az előkelő beltér és a nagyköbcentis benzinmotorok egykoron a Rolls-Royce tulajdonlás előterének számítottak. Aztán 1999-ben a Ford kezébe vette a gyeplőt és 2008-ig egy profittermelésre képtelen márkaimázst épített, annak ellenére, hogy általuk nyílt lehetőség az Európában népszerű dízelmotorokkal fellendíteni az eladásokat. Az ötlet jó volt…

Kép és szöveg: Horváth Miklós

A 2001-ben debütált X-Type és a kétliteres gázolajos aggregátok azonban már a kezdeteknél is nagy felhördülést keltettek. A márka hívei – különösen a szigetországban élők – elég hangosan kifejezték nemtetszésüket, amihez kapcsolódóan a későbbi tapasztalatok csak megerősítették, hogy méltatlan a patinás kékvérűhöz egy kispolgári spórolós dízelmotor. Pedig a vén kontinensen szinte lehetetlen prémium kategóriás autót dízelmotor nélkül nagy számban eladni, és mivel ez volt a cél, patthelyzet állt elő a Jagnél, ami a 2008-as tulajdonosváltásig változatlanul fennállt. Az indiai Tata Motors által átvett cég azonban meghozta a régóta várt fellendülést a márka számára, és ebben a XF-nek és a dízelmotoroknak nagyon nagy szerepe volt.

Árak és egyéb részletek a képgalériában

A 2011-ben ráncfelvarráson átesett XF nem titkolt küldetése tehát az volt, hogy megduplázza az eladásokat, ugyanakkor azt is meghatározták, hogy a castle bromwich-i gyárból kigördülő középkategóriások 43 százaléka öngyulladós legyen. Szerencsére ehhez a projekthez már a PSA-tól származó egységet hívták segítségül, ezáltal sokkal jobb esélyeket kapott a modell. A sikert olyannyira megpróbálták kiaknázni, hogy a műszaki alapokat (futómű, alváz) az Aston Martin Vanquish-hez tervezett modulok használatával biztosították, melyek az S-Type és az XK esetében már beváltak.

Magyarországi viszonylatban az importőrváltás hozott előrelépést értékesítési darabszám és a minőségi szerviz szolgáltatás tekintetében

A tesztautó formavilágát illetően vegyes érzelmekről adhatunk számot. Mivel nem a kivagyiság vagy az eltipró erőt sugárzó megjelenés lengi körül az autót, egy abszolút szerethető outfittel állunk szemben, de a Jaguartól megszokott egyediség mintha elveszett volna. A 2000-es évek előtti modelleknél és talán még a S-Type-nál is megfigyelhető egy olyan elegáns, sikkes sziluett, amit egyetlen márkánál sem láttunk korábban, sőt azóta sem! Még csak utánozni sem próbálta senki, ettől volt olyan különleges a Jaguar. Leegyszerűsítve az egykori és jelenlegi koncepciót elmondható, hogy a Jag által kínált formát és technikát senki sem követte vagy másolta – ettől volt egyedi a brit nagymacska –, azonban a későbbi modellek és a downsizing konvencionális szintre degradálta az autót kívül-belül. Ennek folyománya, hogy a Jaguar az uralkodó trendet követvén tömegcikké vált, de még így is kuriózumnak számít, hiszen jóval ritkábban jön velünk szembe a ragadozó cicafej-emblémás, mint a német riválisok bármelyike.

Bálnaméret, átlagos helykínálat - H/Sz/M (mm): 4961/1939/1468, tengelytáv: 2909 mm-es, a csomagtér abroncsjavító készlettel 540 literes

Részleteiben azért tartalmaz olyan különlegességeket az XF, amelyek révén elmondhatja a tulajdonos, hogy ilyet csak az én autóm tud. A törések nélküli, ívekkel határolt elemek továbbra is erőt sugároznak, pillantsunk csak a szolidan púposodó motorháztetőre. A bőr, fa és fém anyagok valóban azok, aminek látszanak, ergo az utastéri finomságokért nem a fröccsöntő mester keze munkáját illeti dicséret, és akkor még nem is említettük a légbefúvó nyílások nyitását-zárását, vagy a fokozatválasztó tárcsa kiemelkedését motorindítás után. Ráadásul a felsoroltak alapáras tételek, csakúgy mint a ZF 8 fokozatú bolygóművese és a kategória legjobb zajszigetelése. Röviden tehát nyomokban, de még tartalmaz olyan különcségeket az XF, melyek vonzóvá tehetik a modellt az olyan vásárlók szemében, akiknek derogál beállni a sorba egy Audival, BMW-vel vagy Mercedesszel.

A diófagyökér elemek olyan felületkezelést kaptak, hogy nem lehet rájuk ismerni, azonban a részletek precíz kidolgozásúak

A beltérben a helykínálat a bálnaszerű dimenziók ellenére átlagos. A világos kárpitozás ráadásul még tovább növeli a térérzetünket, azonban öt személlyel már slim fit zakó effektust tapasztaltunk. Az anyaghasználat a hagyományokhoz híven kifogástalan, viszont a műszerfalon és az infotainment 7 colos kijelzőjén megjelenő információk az idejétmúlt amerikai autók cockpitjét idézték. Mentségére legyen a váltásra érett egységnek, hogy a fekete alapon foszforkék karakterek fényviszonyoktól függetlenül kiváló kontrasztos megjelenést biztosítanak, ugyanakkor a menürendszer gyorsasága és átgondoltsága stílusidegennek nevezhető. A kormány mögötti műszeregységen megjelenő infókat például nem lehet személyre szabni, pedig ezt nem prémiumkategóriás, kisebb autóknál is megtehetjük. A zajszigetelés viszont osztályelső! A dízel modelleknél alapfelszereltség az akusztikusan szigetelt szélvédő és a dupla rétegű tűzfal, ami az üzemmeleg állapotban egyébként sem zavaró motortérből érkező zajokat tompítja.

A vastag kardán alagút jócskán elvesz a lábtérből

Az Aston Martin Vanquish műszaki alapokról már volt szó, ebből következik, hogy a luxuslimuzinos lágyság látszatával ellentétben az XF futómű hangolása és kasztnimerevsége okozhat meglepetést. A felsoroltakon túl a közvetlen kormányzás és a jól adagolható fékek abszolút sportos filinget adnak a bentülőknek, e miatt felejtsük el, hogy az XF egy sofőrös limó, a menettulajdonságok alapján inkább egy sportos szedánnal állunk szemben, amit nagyobb élmény vezetni. A 163 lóerővel és a 400 Nm-es nyomatékkal rendelkező erőforrás esetében korántsem beszélhetünk aszfaltszaggatásról, ennek ellenére olyan agilis módon mozgatja a hajtáslánc a kasztnit, hogy lazán letagadhatunk 100-200 kilót az 1735 kg-os menetkész tömegből.

Igazi arisztokrata luxus - anyagok, fények átgondolt ergonómia. A fedélzeti elektronikából ezek a részletek hiányoznak

Sajnos, vagy szerencsére az első újkori Jaguaros tapasztalatomat 2013-ban a híres 5 literes, kompresszoros XJL-nek köszönhetem, ami igencsak magasra tette a lécet. Minderre egy olyan környezetben került sor (Közel-Keleten), ahol az autó megvétele és fenntartása másfél-kétszeresébe kerül az itthoni viszonyokhoz képest. Amire akkor nem figyeltem, az a meglévő vezetéstámogató rendszerek megléte vagy hiánya volt, hiszen az élmény minden receptoromat lekötötte, ha az autó motorja beindult. És valljuk be őszintén, kinek kell ilyen technika esetén sávváltásra figyelmeztető vagy éberségfigyelő. Azonban itthon a teszthét során már higgadtabb fejjel álltam a kérdéshez és feltűnt, hogy az XF e téren elmarad nemcsak a német, de még a japán konkurensektől is. Utóbbiakkal abban viszont megegyezik, hogy alapáron kínál olyan tételeket, melyekért a germán triumvirátus esetében borsos árat kérnek. Összességében tehát elmondható, hogy az autó funkcionalitásban, sofőrsegéd-rendszerek tekintetében legalább olyan mértékben eltér a többiektől, mint az autó karaktere.

Puritán és kicsit elavult a műszeregyüttes

A tesztmodell kilométer számlálója alig 20 km megtételét mutatta az átvételkor. A hűvös márciusi időjárás ellenére az átlagfogyasztás a fedélzeti szerint 6,8 liter volt, amitől eltérést a visszatankolás után sem tapasztaltunk. A motor-váltó kombóról tehát elmondható, hogy a PSA és a ZF egységek szimbiózisa tökéletes. Az automata váltó normál körülmények között észrevétlenül feljebb kapcsolt, mielőtt a fordulatszámmérő elérte volna a 2000-es tartományt, ebből kifolyólag minden fokozatban a maximális 400 Nm-es nyomaték közelében autóztunk. Autópálya tempónál pedig szintén 1800 körüli percenkénti fordulaton üzemelt az erőforrás. A Meridian audio rendszer és az etalonnak számító zajszigetelés előnyei ilyen körülmények között éreztették velünk, hogy igen, ez egy Jaguar és az apró hiányosságai ellenére is megmaradt benne a kezdetektől fogva meglévő elegancia és az egyediség.

Ha van még tér számára a növekedésre, az csakis jót jelent: újítás és innováció következik!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.07.20
A magyar jet-ski válogatott tagjai előkelő helyről várják a péntektől vasárnapig zajló Magyar....
2024.07.20
Nem szépek. Sőt, némelyik kifejezetten csúf, de kedves darabjai az autótörténelemnek. ..
2024.07.20
A vállalat elektromos meghajtású, teljesen elektromos és plug-in hibrid modellek eladásai 41....
2024.07.20
Kalle Rovanperä 15,7 másodperces előnyre tett szert a helyiek fordos kedvencével, Mārtiņš Sesksszel....
2024.07.20
Tippek a helytakarékos pakoláshoz. ..
2024.07.20
Lando Norris, a McLaren brit versenyzője nyerte a 39. Forma-1-es Magyar Nagydíj szombati időmérő....
2024.07.20
A Lamborghini Köln most egy új szalonban köszönti a márka vásárlóit és barátait, és lenyűgöző....
2024.07.20
Linda Jackson, a Peugeot nemzetközi igazgatója ismertette, hogy a villanyautók korszakában....
2024.07.20
Az Apollo Tyres a háromszoros Formula–1-futamgyőztes Giancarlo Fisichellát kérte fel, hogy....
2024.07.20
A DataHouse pénteken közzétett előzetes adatai szerint a hazai használtautó-piacon csaknem 457 ezer....