e-autó

Magyar MegaLux siker

2016.10.14.

Háromszor állhattak dobogóra a kecskeméti egyetemisták a világversenyen, megérdemelték!

Benzin helyett napenergia

Szupertakarékos belsőégésűvel kezdtek és sikeresek voltak, két éve elvetették a benzint és átálltak a napenergiára, vagyis eco-marathon versenyről Solar Challenge-re váltottak. A Kecskeméti Egyetem MegaLux autója 2015-ben Ausztráliában rendezett World Solar Challenge-n hetedeik lett, idén októberben pedig minden korábbi eredményüket felülmúlva szerepeltek a Sasol Solar Challenge-n.

A 2016-os dél-afrikai futamon harmadik lett a Pallasz Athéné Egyetem MegaLux autója és a kecskemétiek megkapták a legsikeresebb első alkalommal versenyző csapat díját is, sőt, harmadszorra is dobogóra kerültek azzal, hogy ők kapták a Nemzetközi Napelemes-autó Szövetség elismerő díját, mely annak jár, amelyik legjobban példázza az ISF küldetését: Figyelemfelhívás a fenntartható közlekedés fontosságára, az innovációra, és a mérnöki szemléletű technikai sport népszerűsítésére.

Defekt és antennatörés

Nehezen indult a dél-afrikai Sasol Solar Challenge a verseny a magyar csapatnak: ők is könnyedén rajtoltak a légiesen lengetett zászló alatt. A napelemes autók mezőnyét kísérőmotorok, furgonok és terepjárók is népesítették, némelyik csapatnak több is jutott belőle. Szélkerekekkel, legelőkkel, hegyekkel és tengerparttal tarkított tájakon haladtak, de sem a szűkös kabinban ülő pilótáknak, sem a kísérő kocsikban állandóan műszereket figyelő és adatokat elemző csapattagoknak nem jutott sok idő a nézelődésre.

Hiába a csodás táj, nem indult jól az első etap a magyar csapatnak: akadt gond az akkumulátorral, mely nem volt képes tárolni a napból nyert elektromos energiát, ráadásul a műszerek sem jelezték a töltöttségi szintet, vagyis hogy mennyi még a tartalék, letört a cb-antenna és gumidefektet is kaptak.

Minden jó, ha vége jó

A kecskemétiek napelemes autója és a tizenkét fős csapat végül nagyon jól szerepelt Dél-Afrikában, ahol Kutasi Zoltán vezetésével telejsítették a Pretoria és Fokváros közötti távot és napelemes autójukkal alaposan túlszárnyalták előzetes számításaikat, a kalkulált háromezer kilométert. Szénszálas kompozit anyagból készült, 130 km/órás tempóra képes és 170 kg-os tömegű járművük tetején hat négyzetméternyi napelem gyűjtötte az energiát, lítiumion akkumulátora pedig tárolta a felesleget, pontosabban a tartalékot.

Ember és technika is jól vizsgázott, mert 4033 kilométerrel sikerült elérniük a MegaLux autóval, amivel háromszoros dobogósok lettek. A sikeres befejezés után jött a mezcsere, és a mezőny többsége nem úszta meg szárazon a tengerparti célban, ahol kisebb felfújható gumimedencébe ugrottak a csapattagok, akik alaposan megizzadtak az utolsó métereken a kocsitolásban.

Rengeteg munka és tudás van a MegaLuxban és a magyar csapatban, mely azért is megérdemli az elismerést, mert a világ legjobbjaival szemben is megállta a helyét, annak ellenére, hogy a győztes hollandok éves költségvetése sokszorosa a kecskemétieknek.

A 2016-os Sasol Solar Challenge végeredménye

Csapat neve                                Jármű neve    Megtett út

Delft University of Technology    Nuon Solar    4716,7 km

Tokai University                          Tokai Solar    4544, 2 km

Kecskemét University                  GAMF Solar    4033, 2 km

North West University                  NWU Solar     3525,9 km

Lodz University of Technology     Lodz Cruiser 2817, 8 km

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.24
A Kínában már jelenleg is kapható modell 2026-ban térhet vissza az Egyesült Királyságba és Európába....
2025.01.24
Magyarországra érkezett az első három Vectron-mozdony a járműflotta megerősítésére és....
2025.01.24
Kínai autó is van az Európában forgalmazott legbiztonságosabb személygépkocsik között, legalábbis....
2025.01.24
Az MVM Mobiliti 300 kilowattos (kW) ultragyors töltői már tíz helyszínen, egyebek mellett....
2025.01.24
Lássuk, milyen szokatlan termékek kerülnek még ki autógyártók kezeiből, gyártósorairól. ..
2025.01.24
Futurisztikus járművet épített a Toyota házi tuningspecialistája, a Modellista. A Concept Zero....
2025.01.24
Kecskemét és Magyarország egésze is sokat fog profitálni az együttműködésből a Mercedesszel, ez a....
2025.01.24
A Peugeot büszkén jelenti be, hogy a 100%-ban elektromos PEUGEOT E-208 és PEUGEOT E-308 végeztek az....
2025.01.24
A sebességtartó automatika ágyazott meg a mai vezetéstámogató rendszereknek ..
2025.01.24
Személyautókban már megszokott és jól bevált vezetőtámogató rendszereket optimalizált....