ikon

Márkaidentitást formáló autók

2021.01.23.

Összegyűjtöttük a top 5 autót, ami a mai napig köztünk él, hiszen akkora ikonná nőtték ki magukat, hogy egy teljes márkát cipelnek el a vállukon.

Még tavaly év végén árulta el az Autocar interjújában Bernd Korber, a MINI márka jelenlegi igazgatója, hogy nyúl mindenki az emelt hasmagassághoz, a MINI kisautója még sokáig köztünk marad. Állítása szerint az eredeti MINI hatchback olyan a márka számára, mint a 911 a Porschének. Egy életre meghatározta a márka identitását, ráadásul minden porcikájában felidézi a brit márka múltját. „Nem dobunk csak úgy el egy ikont.” – tette hozzá Korber. „Ahogy óvatosan fejlesztik a 911-est az idő előrehaladtával, úgyis mi is óvatosan nyúlunk a MINI hatchbackhez, hiszen miatta létezik a márka.”

Mindez megmozgatta a fantáziámat, és úgy gondoltam, hogy itt az idő összeszedni, hogy milyen korszakalkotó modellek vannak a mai napig velünk, pusztán azért, mert nélkülük nem lenne ugyanaz a márka élete. A két legfontosabb modellt már említettük is: a stuttgartiak büszkesége már 1959 óta velünk van – ugyanis ekkor rajzolta meg a családi ebédlőasztalnál az első 911 skiccet Ferdinand Porsche, amely rajzot egyébként a mai napig szigorúan őriznek a Porsche Múzeumban. Talán nem túlzás azt állítani, hogy több legendás sztori övezi a 911-est, mint bármelyik másik modellt a világon.

Szintén 1959-re vezethető vissza az első Morris Mini-Minor, ám nála már gyártásról beszélhetünk ilyenkor. Később, különböző néven, különböző gyártókon keresztül egészen 2000-ig gyártották, így nem csoda, hogy a brit pop kúltúra egyik jelentős ikonjává nőtte ki magát. Megszületését az 1956-os szuezi válság okozta üzemanyaghiány indokolta – szükség volt egy olcsó, keveset fogysztó, könnyen javítható népautóra, amit sikerült is teljesíteniük. Valójában mégis a három Monte-Carlo Rally győzelem hozta meg a világhírnevet a modell számára. 1964-ben, 1965-ben és 1967-ben is sikeresnek bizonyult a legendás piros-fehér Mini Cooper S.

Maradva a miniautóknál, nem szabad megfeledkezni a Fiat 500-ról sem, ami a mai napig szinte változatlan formai jegyekkel él közöttünk. Pedig 1957 óta nagyon sokat változott a világ, viszont rendkívül időtálló formavilágának köszönhetően az olaszok aprósága megmaradt ugyanaz a gombszemű, szerethetően vidám karakter az utakon. Persze mára korántsem 479 köbcentis motorokkal kínálják, van viszont mild hibrid változat, és a kultikus modell jövőjét is megalapozták az olaszok. Ugyanis már bemutatkozott a Fiat 500e, ami csak külső jegyeiben hasonlít az elődjére, a valóságban azonban egy teljesen újragondolt modellről van szó, természetesen villanyhajtással, és rendkívül letiszult formavilággal.

Érdemes átkaccsintani Amerikába is, ahol szintén találunk olyan ikonokat, amiktől őrültség lenne megválniuk a gyártóknak. Ilyen például a Ford Mustang, a pony car kategória megalkotója, aminek az első generációját még az 1962-ben leplezték le az akkori USA Nagydíjon Watkins Glenben. Nevét a második világháború legendás vadászgépéről, a P-51 Mustangról kapta, hiszen a tervezője, John Najjar nagy rajongója volt a britek sikeres repülőgépének. Azóta számtalan változások átment a modell, az adott korszak kihívásaira és igényeire reagálva, de a Mustang név a mai napig velünk van. Ezzel a legrégebb óta gyártott Ford modellnévnek számít a Mustang, ráadásul szinte az utolsó mohikánként kínál ősi V8-ast a motorházteteje alatt, meglehetősen kedvező áron.

Végül említést érdemel még a lista egyetlen valódi terepjárója, a Jeep Wrangler is, amire az ősi Willys Jeepek leszármazottjaként is tekinthetünk. Legalábbis tereptudása alapján mindenképp, ugyanis a mai napig az egyik legjobb terepképességekkel rendelkező autónak számít a Wrangler, az amerikai kultúra újabb megkerülhetetlen ikonja. Múltját nehéz megmondani, hogy meddig érdemes visszavezetni. Talán a Willys-Overland által az amerikai hadsereg számára gyártott, meglehetősen egyszerű szerkezetű, ám annál hatékonyabb, nyitott tetejű csapatszállító civil változatáig, az 1945-ös Willys Jeep CJ-ig, ami a világ első sorozatgyártásban készülő összkerekes autója volt. A legendás modell formai jegyei a mai napig visszaköszönnek a Wrangler kaszniján, köztük a 7 függőleges vonalból álló hűtőrácson.

 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!



Képek: Netcarshow.com

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....