+

Mégsem nyerő az ügynökmodell?

2023.11.27.

Nyugat-Európában már egyre gyakoribb, és 1-2 éven belül itthon sem lesz ritka, hogy a kereskedők teljesen új szerepben találják magukat. Legalábbis egy ideig, mert egyre több próbálkozás fullad kudarcba.

Már sokszor írtunk az ügynök-modell terjedéséről, de egyelőre elsősorban csak nyugat-európai példákkal tudtunk szolgálni. Az Autós Nagykoalíció iparági felmérése azonban azt mutatja, hogy egyre több Magyarországon aktív márka tervezi itt is bevezetni az ügynök-modellt. Ez alapján arra számítunk, hogy 5 év múlva a jelenlegi magyar importőrök legalább fele már forgalmaz modelleket ügynök-modell keretein belül. Ez persze lehet egyszerű teszt is, de ha sikeres lesz, átalakulhat a magyar autóértékesítés is.

Ez az ügynökségi modell a következőképpen működik:

A franchise-kereskedő többé nem az új jármű értékesítője, ehelyett az ügyfél általában  közvetlenül a gyártónál ad le rendelést, akár offline, akár online, és megnevezi az előnyben részesített szállítókereskedőt. Az árat és a kereskedő jutalékát a gyártó határozza meg, a kereskedő pedig "csak" egy ügynök, akinek nincs tárgyalási felelőssége, hanem egyszerűen egy tesztvezetéseket lebonyolító, tranzakciófeldolgozó és szállítási pont.

A kereskedő már nem finanszírozza az eladásra szánt járműveket, nem tart raktári autókat, szinte az összes költséget a gyártó viseli. Ez nem a jövő, Európában sokfelé már megérkezett az ügynökségi modell.

A kereskedőből lett ügynök minden egyes eladás után jutalékot kap, és többé nem határozza meg egyénileg az árakat vagy a kedvezményeket. Viszont cserébe mentesül minden jelentős kereskedelmi kockázat alól, és többé nem terhelik olyan adminisztratív feladatok, mint a számlázás és a fizetési tranzakciók lebonyolítása, vagy a raktárán lévő autók gondozása.

A felelősség és a kockázat csökkenése mellett azért is vonzó lehet ez egy kereskedő számára, mert egy tisztességes, rögzített árrés az új gépjárművek értékesítésére a normál időkben, amikor bőséges új járműkínálat van, hosszú távon megnövelheti a legtöbb kereskedő újautó-osztályának nettó bevételét.

Az ügynök-modell tehát nem feltétlenül rossz dolog a kereskedő számára, sőt, akár jól is járhat vele. Ugyanakkor jelentős kockázatokat tartogat a gyártók számára is:

Az ügynöki modell használata miatt az autógyártóknak több dolgot kell kezelniük, mert az eladásig mindent ők irányítanak. Ez különösen akkor okoz problémát, amikor terjednek a lízing és részletfizetési lehetőségek, mert ezek plusz költségeket és kockázatokat jelentenek. A másik kockázat az, hogy a kereskedők vagy ügynökök elveszíthetik a vállalkozói hozzáállásukat. Míg az ügyfélhűség az autógyártónál kialakulhat, addig az ügynöki szinten könnyen elveszhet.

Az alacsony kínálat és a magas kereslet időszakában könnyű beárazni az új autókat. De amikor a kínálat megnő, és a piac a vevők felé billen, az ügynöki modell nem biztos, hogy elég rugalmas. Ehhez szükség van megfelelő személyzetre, árazási intelligenciára és hatékony munkafolyamatokra. Főleg a hibrid megoldások esetében, ahol az autókat részben hagyományos kereskedők, részben ügynökök értékesítik, az autógyártók kockáztathatják az árakat. Új költségeket vállalnak, miközben nem tudják teljes mértékben kihasználni az ügynöki modell előnyeit.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.02.28
- Csaknem 30 ezer látogató kereste fel az Utazás+ Kiállítást, valamint a vele egy időben rendezett....
2024.02.28
A Forma-1-es Bahreini Nagydíj csütörtöki szabadedzéseivel hivatalosan is elrajtol a világbajnoki....
2024.02.28
Egy rendkívüli ritka, gazdátlan Lamborghini Aventadorra bukkantak a dús lomkoronáiról és sokszínű....
2024.02.28
Kamipon égett az M0-son, a sztráda M4-es autóút felé vezető oldalát teljes szélességében lezárták....
2024.02.27
Éves szinten 26,34 százalékkal nőtt januárban az autóipari termelés Romániában - írja az economedia....
2024.02.27
Nem kellett messze mennie a Mercedes-Benznek, hogy a kompakt kategóriában is hadrendbe állíthassa....
2024.02.27
A GreenGo az eddigi budapesti szolgáltatási területét öt helyszínnel bővítette, így mintegy 300 000....
2024.02.27
Az autóipar fejlődésével egyre több, egykoron extrának számító technológia válik a mindennapjaink....
2024.02.27
Magánház udvarába zuhant a Budaörsi repülőtér közelében egy vitorlázó repülőgép kedd délután -....
2024.02.27
2023-ban 107 ezer 720 új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, 3,42 százalékkal....