Nissan ProPilot

Mennyire befolyásolják a modern vezetéstámogató rendszerek az autók kinézetét?

2019.08.23.

Ki gondolta volna, hogy már létezik olyan modell, aminek a formatervét drasztikusan megváltoztatták a modern vezetéstámogató rendszerek. Itt az idő megvizsgálni, hogy mennyire alakulnak át a jövő autói.

Gondolatébresztő interjút készített az Autonews Europe a Nissan főformatervezőjével, Alfonso Albaisa-val. A beszélgetés során ugyanis egy olyan témát feszegettek, amibe alapvetően talán nem is gondolunk bele, ha a modern vezetéstámogató rendszerekről, esetleg önvezető funkciókról beszélünk egy új modell fejlesztése során. Pedig van ezeknek a jövőbe mutató technológiáknak egy olyan, mindenki számára jól látható, mégis kevésbé ismert vagy egyértelmű oldala is, hogy képesek az autók formatervét is befolyásolni.

Jelen esetben a Nissan ProPilot 2.0 rendszerről beszélt Albaisa, ami miatt már idejekorán be kellett vezetniük a hologramos márkajelzést, amit egy nagy plexi lap vesz körül, hogy így képesek legyenek feltűnésmentesen elrejteni a vezetéstámogató rendszerek különböző szenzorait és kameráit. A hologramos megoldásra pedig azért volt szükség, hogy gondmentes legyen az átlátás a jelzés alól. Ez viszont nagy helyet foglal el, ennek is köszönhető a Nissan új formanyelvének egyik tipikus vonása, a nagyra húzott hűtőrács.

Emellett említett a főformatervező egy olyan példát is, amiben az adott modell komplett sziluettje módosult. Állítólag az új generációs Nissan Skyline szedán első részét meg kellett hosszabbítani és puhább, kerekítettebb formákkal rajzolni, hogy képes legyen fogadni a korábban is említett ProPilot 2.0-ás rendszert és annak minden szenzorát, noha túl sokat nem kockáztattak, hiszen amúgyis egy hosszú orrú sportkupéról van szó. Állítása szerint a komplikáltan formált és erős élő, valamint anyaghasználatú lemezek mögül sokkal nehezebben dolgoznának a szenzorok.

„A belső tartalom miatt kellett megváltoztatnunk a külsőt.” – jelentette ki Albaisa faceliftes Skyline bemutatója alatt, ami az első Nissan modell az új generációs vezetéstámogató rendszereikkel. „Egy rakás technológia került az autó orrába. Amiknek sok hely kell. Így számtalan dolgot kényszerültünk megváltoztatni.” Egyébként a Nissan új szenzorainak köszönhetően például már a Skyline is képes 2-es szintű önvezetésre autópályás körülmények között, tehát sávot tart, távolságot tart az előttünk haladótól, és képes kiindexelve sávot váltani, ha valaki nagyon feltartana minket.

„Igazából minden új modellen észrevehető a vonalak puhulása, ami a meglátásom szerint szintén az új szenzorok és vezetéstámogató rendszerek megfelelő működése miatt szükséges. Tiszta vonalakra van szükségünk, hogy tiszta mikrohullámokat tudjanak a lidar szenzorok közvetíteni.” – egészítette ki Albaisa. Mindez azt jelentené, hogy a jövő autói még inkább gombóc formákat kapnak és lassan eltűnnek a morcosan karakteresre húzott, egyenes vonalakkal határolt autók? Nos, ez a tendencia már most is észrevehető, tulajdonképpen bármelyik márka csúcsmodelljeiről elmondható, hogy kopott magabiztossága, noha a formatervezők mindent megtesznek, hogy megmaradjon azok tekintélye.

Ahogy minden kornak, ennek is meglesznek a tipikus formai jegyei, de az még a jövő zenéje, hogy milyen irányban módosulnak majd az autók sziluettjei. Az első autók születésekor a szekeret vették alapul, ezért nézett ki minden autó úgy, mint egy szekér, amibe motort tettek. Aztán következtek a bohém évek, amikor az autóversenyzés fénykorában előtérbe került az aerodinamika. Mindent megváltoztattak az olyan sorsfordító megoldások, mint a szélcsatorna, ahol már agyagmodelleken tudták tesztelni az autókat, és legalább ennyire forradalmi váltást hozott a számítógépes technológia megérkezése az autóiparba. Az autók egyre hatékonyabbak és jobb aerodinamikájúak lettek, miközben még mindig számtalan tényezőt kellett figyelembe venniük és módosítani az autók formavilágát.

Mindezek tudatában különösen kíváncsi vagyok, hogy milyen egyedi karakterrel megáldott autókkal gurulunk majd a jövőben. Egy biztos, elsősorban az önvezetést elősegítő rendszerek és az elektromos hajtások fogják a főszerepet kapni. Utóbbi ráadásul millió változtatási lehetőségre ad lehetőséget, ugyanis nincs szükség kardánalagutakra, vagy éppen hűtőrácsokra. Az pedig szintén gyökerestől változtatja meg a mérnökök munkáját, hogy legtöbbször a padlóban helyezik el az akkumulátorcsomagot.

Forrás: 
Nissan

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..