hazai piac

A Meseautótól a Merkurig, 29. rész: Kisebb német autómárkák Magyarországon II

2019.05.09.

Az ismertebb autómárkákon kívül tucatnyi más német cég gyártmányaiból is került a hazai piacra.

A Horch, a BMW és a Mercedes mellett a második világháború előtt számos más német márka is feltűnt a hazai piacon – a lista második része. Ez az összeállítás azokra a cégekre koncentrál, amelyeknek volt hivatalos képviselete Magyarországon.

 

Grade

Hans Grade 1921-ben dobta piacra repülőgép-ihletésű kisautóját, amelyből 1928-ig kb. 2000 darabot készített. Magyarországon 1923-ban a leginkább Horch képviselőként ismert Motor Automobil Rt reklámozta a márkát - azon a reklámfotón, amelyen a kereskedés portálját örökítették meg, két Grade is látható. Nagyjából ennyit tett ki a hazai állomány, hiszen néhány hónap után a hirdetések eltűntek!

A Motor Automobil Rt Eskü (ma Március 15) téri bemutatóterme előtt két Grade autó 1923-ban. Több valószínűleg nem is érkezett az országba (Forrás: Motor)

Hanomag

A Hannoversche Maschinenbau AG, amely a cégnév rövidítéséből a Hanomag márkanevet használta mezőgazdasági gépek és traktorok gyártása után 1925-ben mutatta be első automobilját. A „Kommisbrot” azaz komiszkenyér becenévre hallgató, 370 kilós és 500 cm3-es motorral szerelt kisautó hamar népszerű lett. Később a Hanomag egyre nagyobb méretű és nyereségesebben eladható típusokat készített egészen a második világháborúig. A Hanomag utolsó típusa, az 1939-ban bemutatott, önhordó szerkezetű 1.3-literes modell volt.

Magyarországon az 1923. tavaszán alapított Ligo Mezőgazdasági Gépkereskedelmi Rt 1925-ben kötött szerződést a Hanomag traktorok képviseletére. A céget Erney Móric hozta létre, egy több lábon álló vállalkozó., akinek legismertebb cége az 1916-ban Vécsey Jenővel közösen alapított Ikarus automobil és repülőgépalkatrészgyár.

1926. nyarán a „Kommisbrot” megérkezett Magyarországra. „A közelmúlt napokban egy igen érdekes külsejű kis autó, a Hanomag jelent meg Budapest utcáin. A kis 2/10 HP hannoveri német gyártmányú kétszemélyes kiskocsik[at] … 495 kcm, egyhengeres motor hajtja. .. 3 sebesség előre, 1 hátra, 5 kicserélhető faküllős kerék, 370 kg összsúly, 4 liter benzinfogyasztás 100 kilométerre … jellemzik az izléses kocsikat, amelyek … különösen mint olcsó teherkocsik jönnek tekintetbe”. A Hanomagnak azonban nem sikerült megvetnie a lábát Magyarországon: 1929-ben, amikor a Ligo Rt felhagyott a képviselettel csupán 26 darabot tett ki a hazai állomány.

Hanomag Kommisbrot Sopronban 1931-ben (Forrás: SAE/Bardics József)

A Hanomag 1935-ben tért vissza egy veterán autókereskedőnek, Simó Sándornak köszönhetően. A Hanomag Gépkocsi Szolgálat működésének első évében 69, 1936-ban 80, majd 1937-ben 53 darab autót értékesített. Ez azonban túl kevésnek bizonyult. Pedig Simó Sándor még a korszak ünnepelt színésznőjét, Dajka Margitot is bevetette, aki 1936-ban a Concours d Elegance szépségversenyen egy Hanomag Rekordban parádézott.

1938-ban a Tichy testvérek, akiktől elvették a virágzó Adler képviseletet a Hanomaggal vigasztalódhattak.

Hanomag összeállítás 1936-ból (Forrás: ADT/Magyar Auto Touring)

A csekély hazai Hanomag állomány kiemelkedő darabja volt Kovács Kálmán malomtulajdonos kétüléses Hebmüller-karosszériás Hanomag Sturm roadsterével. Az 1934-ben bemutatott Hanomag Sturm a márka történetének legnagyobb méretű típusa volt, amelybe hathengeres, 2,25 literes, 50 lóerős motort építettek. A karosszériaválaszték legfeltűnőbb tagja a Hebmüller cég által 1936-1937 folyamán épített sportos kétüléses volt. Kovács a második világháború után külföldre távozott, de autója valószínűleg itt maradt Magyarországon – D'Elseaux Béla gépészmérnök ugyanis egy ilyen roadstert használt egészen az 1970-es évekig.

D'Elseaux Béla Hanomagja az 1970-es évek közepén (Forrás: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum TFGY KN28763)

A Magyar Királyi Honvédség által használt Hanomag 1.3 1940-ben. (Forrás: Fortepan/20738)

A második világháború után a Hanomag haszonjárműveket gyártott. Ezekből csupán néhány darab került Magyarországra (Fotó: Takács László, forrás: Krepsz Zoltán)

Hansa-Lloyd-Goliath-Borgward

A Borgward-birodalom története egészen a XX. század elejéig nyúlik vissza. 1905-ben Bréma városában alapították meg a Hansa autógyárat. Három évvel később szintén Brémában a Norddeutscher Lloyd fuvarozócég létrehozta a Norddeutsche Automobil und Motoren GmbH (NAMAG) nevű leányvállalatát, amely kezdetben elektroautókat, majd később benzinüzemű gépkocsikat állított elő. 1914-ben a Hansa és a Lloyd összeolvadtak. A komplex kirakós harmadik szereplője Carl F Borgward, aki 1924-ben a Blitzkarren (villámkordé) nevű háromkerekűjével alaposan felforgatta az áruszállító járművek piacát. Borgward 1928-ban a haszonjármű-tevékenységet a Goliath nevű márka égisze alá szervezte ki, majd egy évvel később megvásárolta a gyártelepével szemben működő, s a csőd szélére jutott Hansa-Lloyd vállalatot. Ettől kezdve évtizedeken át a négy különféle márkanév (Borgward, Goliath, Hansa és Lloyd) a lehető legkülönbözőbb személy- és teherautókon jelent meg a cégcsoport 1961-es összeomlásáig.

A Budapesti Elektromos Művek 1914-ben vásárolt Lloyd villanyautója (Forrás: Elektrotechnikai Múzeum)

Magyarországon először a Lloyd villanyautói jelentek meg.1911. novemberében a Nemzeti Sportban megjelent hír szerint a Röck István Gépgyár „megvette Lloyd automobilok gyártási jogát”. Néhány próbadarab után a vállalat, amely korábban Csonka János autógyártási törekvéseit is segítette, teljes mértékben felhagyott közúti járművek készítésével. 1912-ben a NAMAG, illetve az aszódi Magyar Királyi Javítóintézet, az „elhelyezett növendékek munkaerejének kihasználására” gróf Kornis Károly segítségével szerződésre léptek. A cél a budapesti taxi-szerződés megkaparintása volt. Sikerült is 150 elektromos üzemű Lloyd bérkocsi szállítására és üzemeltetésére megkapni az engedélyt. Ám a szükséges pénzügyi fedezet nem állt rendelkezésre, így az ügylet végül kútba esett. A Magyar Lloyd az első világháborúban repülőgépeket készített Aszódon.

A Hansa-Lloyd hivatalosan 1935-ben tért vissza a hazai piacra, amikor a Blumenthal testvérek a Nagymező utca 19 alatt megnyitották bemutatótermüket, ahol a korabeli reklámriport szerint „sorszámot kell kérni a Pestre érkező Hansa autókért”. Azonban a Blumenthal testvérektől hamar elvették a képviseletet, amelyet Bárdi József kapott meg. A Hansa nem lett túl népszerű a hazai piacon. 1935-ben 30, 1936-ban 49, 1937-ben 44 darabot sikerült értékesíteni.

A Borgward-Goliath párosból először utóbbi érkezett Magyarországra: a XIX. század végén alakult Nay és Róna iparvállalat 1928-1929. folyamán autóbusz-karosszériát is készített, illetve a német Goliath nevű motorkerékpár-motoros áruszállítóból szereltek össze egy kisebb sorozatot, amelyre saját felépítményt fabrikáltak.

Egy Goliath áruszállító, Nay&Róna felépítménnyel (Forrás: Origo/Oldtimer Média Kft)

Később, a második világháború előestéjén a Borgward is képviseletett kapott. A második világháború folyamán a Királyi Magyar Honvédség több szállítmány Borgward teherautót is vásárolt.

A második világháborút követően a Borgward-Lloyd-Goliath trióból elenyésző mennyiség érkezett különböző csatornákon. 1974-ben 65 Borgward, kb 100 Lloyd és 11 Goliath szerepelt a nyilvántartásban.

Egy Lloyd kisautó magyar rendszámmal valamikor az 1960-as években (Fotó: Zsuppán István, forrás: Oldtimer-Média Kft)

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....
2024.04.24
- Áprilisban tíznapos amerikai egyesült államokbeli szakmai úton vettek részt a magyar....
2024.04.24
Értékes bajnoki pontokat veszített Losonczy Levente az elmúlt hétvégén a túraautós TCR Europe....
2024.04.24
Itt az új törvényjavaslat.   ..
2024.04.24
Zivatarok alakulhatnak ki, az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelenti, emellett esetenként....